"הכדורגל קיבל מהטוטו יותר ממה שהגיע לו. הכדורסל יקבל מעכשיו יותר"

עופר פרי, מנכ"ל מועצת ההימורים החדש, רוצה לערוך שינויים מהותיים בהקצאות הכספים. נגמרה החגיגה של הכדורגל, בין היתר כי פחות מ-20% מהכנסות המועצה הגיעו מהימורים על כדורגל ישראלי. הוא מבטיח ש"תוך שנה המהמרים יוכלו להמר על משחקים בזמן אמת", ומודה שאחת הבעיות של המועצה הוא אחוז ההכנסות הנמוך שמגיע מהימורים מקוונים

תחנות שכונתיות ספוגות ריח של סיגריות, ערמות של טפסים מסוג פ' ו-מ' שמפוזרים על הרצפה, ושורה צפופה של קשישים וגברים מיוזעים בגופיות רוכנים על הדלפק. מריח מוכר? גם לעופר פרי, המנכ"ל הטרי של המועצה להסדר ההימורים בספורט. מהחמ"ל בקומה השביעית של מגדל הטוטו בפתח תקווה שממנו הוא מנהל את בנק הספורט של ישראל, יודע קצין המודיעין לשעבר שזאת התדמית הלא ממש מחמיאה של הגוף שהוא עומד בראשו. "אין ספק שצריך להצעיד את הגוף הזה קדימה", אומר פרי (46), בראיון ראשון ובלעדי ל"גלובס". "קשה להאמין, אבל בעידן שבו ההימורים באינטרנט הם מקור ההכנסה המרכזי של חברות הימורים בעולם, בטוטו רק 10% מההכנסות הם מהימורים מקוונים".

פרי טוען כי כבר בזמן הקרוב מאוד ירגישו המהמרים בשינוי. "תוך שנה האתר שלנו יעבור שדרוג מסיבי ויתווספו לו מספר מוצרים, כגון לייב בטינג (הימורים בזמן אמת, ת.ג) שהריגוש בו הופך אותו למאוד אטרקטיבי בקרב מהמרים, מה שלהערכתי יעלה בצורה משמעותית את ההכנסות שלנו. במקביל אנחנו מדברים על שדרוג השירות, כשהכוונה היא ליצור 1,500 נקודות מכירה מתוקשבות ברשת לוויינית, שכל פעולה בהן תרשם במחשב המרכזי שלנו בתוך 3 שניות".

* זה אומר סוף עידן התחנות?

ממש לא. אני חושב שהאווירה בתחנות השכונתיות היא היתרון שלנו על ההימורים הלא חוקיים. זה חלק מההוויה והנוף".

רק לפני חודשיים התיישב פרי על כיסא מנכ"ל הטוטו, שבמונחי ניהול נחשב עבורו לקפיצה של כמעט עשר שנים קדימה - מבזקכל, חברה פרטית עם הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה, לחברה ציבורית עם צפי הכנסות של למעלה מ-1.6 מיליארד שקל ב-2008 - וכבר מדבר על מהפכות. אבל למרות ההתקדמות הניהולית, במונחי חדשנות הוא כנראה חזר אחורה בזמן. על פי הערכה שלו, הטוטו מאבד מדי שנה 2- 4 מיליארד שקלים לאתרי הימורים בעולם ולהימורים לא חוקיים, כשברור לכולם שהסיבה העיקרית היא תפיסת ההימורים השמרנית והמיושנת של ישראל.

עופר פרי
עופר פרי. "מתכוונים להגדיל ההקצבות לכדורסל"

"אנחנו מאוד רוצים להרחיב את מעגל מוצרי ההימורים גם לענפים נוספים, כמו למשל טניס או מרוצי סוסים, אבל כרגע החוק בארץ מתיר הימורים רק על כדורסל וכדורגל", הוא אומר. "אני מתכוון לצאת למאבק לא קל כדי לשכנע את הגופים האחראיים (שר המדע, התרבות והספורט, שר האוצר וועדת הכספים, ת.ג) שהשינוי הזה הוא צורך קיומי של הספורט בישראל. הרי בשביל זה הוקמה הזרוע הזאת שנקראת טוטו, לא? כדי לגייס כספים שישמשו לפיתוח הספורט בישראל. ואם גם ככה מי שרוצה להמר על הענפים האלה עושה את זה במקומות אחרים, אז לפחות שננתב את הכסף לספורט בישראל".

אנשי הכדורסל יתחילו לחייך

סכומים לא מבוטלים נמצאים עכשיו תחת עיניו של פרי. על פי נתוני המועצה, הכנסותיה בשנת 2007 הסתכמו ב-1.578 מיליארד שקל, כאשר כ-946 מיליון שקלים מתוכם, המהווים 60%, חזרו למהמרים כפרסים. במקביל, 26% מההכנסות (כ-413 מיליון שקלים) הוקצו לתמיכה בספורט ו-8% נוספים (כ-126 מיליון שקלים) שולמו למפעילי התחנות.

אחת התלונות של בעלי התחנות היא שהם לא מקבלים מהמועצה מספיק כסף, למרות שהם בעצם אלה שאחראים על 90% מההכנסות. עם זאת, פרי טוען כי אין כוונה להעביר אליהם יותר כסף בשנה הקרובה "אני חושב שאנחנו צריכים לבוא עוד לקראת בעלי התחנות, אבל במעטפת ולא בשכר הישיר. אם זה בייעוץ, בהקמה ובהכוונה. 8% מההכנסות זה בהחלט סכום יפה".

אם בתשלום לבעלי התחנות פרי עוד שלם עם ההחלטות של קודמיו, הרי שבתחום ההקצאות לספורט יש לו ביקורת חריפה עליהם. בעיקר על הדרך שבה חולק הכסף. "הכדורגל קיבל עד היום יותר ממה שהגיע לו, וזה משהו שדורש שינוי", הוא אומר. "הסכם השיווק הישן הבטיח הכנסה גבוהה מדי לטעמנו להתאחדות לכדורגל ביחס למה שקיבלנו, ולכן הלכנו להסכם חדש שמבטיח לנו שירות ברמה גבוהה יותר, ובפחות כסף (ראו ידיעה מצורפת בהמשך)".

פרי אומנם לא מודה בפה מלא, אבל הרוחות החדשות שמנשבות מחדרו נובעות במידה רבה מהעובדה שהתרומה של הכדורגל הישראלי להכנסות המועצה הולכות וקטנות. מתחשיב "גלובס", המבוסס על נתוני המועצה, עולה כי הכדורגל הישראלי אחראי רק ל-17% מההכנסות ב-2007 - כ-268 מיליון שקלים (ראו גרף מצורף בסוף הכתבה). בשורה התחתונה מדובר בהכנסות הגבוהות פי 5.7 מההכנסות על הימורי כדורסל ישראלי, כשבפועל ההקצבות לכדורגל הישראלי גבוהות פי 7. בנוסף, יש לזכור שכמות המשחקים המוצעים להימורים על כדורגל ישראלי גבוהים משמעותית מהימורים על כדורסל.

"לא ייתכן שענף הייצוג מספר 1 שלנו - הכדורסל, על האיגוד שמנהל את הנבחרות והליגות השונות ועל המנהלת שאחראית על ליגת העל, קיבל מאיתנו העונה פחות מעשרה מיליון שקלים", אומר פרי. "זה עוול שצריך לתקן".

* זה אומר שחלק מהכסף שנחסך על הכדורגל יוקצה עכשיו לכדורסל?

"בימים אלה אנחנו נכנסים למו"מ על הסכם השיווק של הכדורסל, והבהרתי כבר ליו"ר האיגוד, שי שני, ויו"ר המנהלת אבנר קופל, שאנחנו מתכוונים להגדיל את ההקצבות ושם יקבלו יותר. כל זה כמובן בכפוף לדרישות השירות שלנו, שעליהן גם התעקשנו עם ההתאחדות לכדורגל".

מדיניות המצ'ינג בעייתית

לגבי שאר הענפים, הטוטו תלוי בוועדה הציבורית שממנה שר הספורט (בראש הוועדה הנוכחית עומד איזי בורוביץ'), אשר מחליטה מדי שנה לפי איזו אמת מידה יחולקו הכספים. כך שבסופו של דבר, ומלבד הכסף בקרן התשתיות שעליו יש מנדט חלוקה לדירקטוריון המועצה, ידיה של המועצה די קשורות.

* בוא נדבר על הענפים המשניים. רק לאחרונה נודע למשל שהתמיכה של קרן סידני פרנק בסגל היהלום, חוד החנית של הספורטאים לאולימפיאדה, הופסקה. כמוהם יש עוד ספורטאים מענפים שהם לא כדורסל או כדורגל שממשוועים לתמיכה כספית.

"ברור לנו שההצלחה של הספורט בארץ תלויה בהשקעה בתשתיות, ולכן הטוטו הקצה 350 מיליון שקלים לבניית מגרשים ואולמות".

* אבל תשתית ספורט זה לא רק מגרשים. תשתית זה גם מאמנים, תחרויות בחו"ל, תוכניות פיתוח לענפים.

"אני מסכים, ולכן במסגרת ועדת התשתיות שלנו ננסה לראות איך אפשר להקצות עוד תמיכות לספורטאים".

אם כבר מדברים על תשתיות, הרי שאחת הבעיות הגדולות של המועצה היא מדיניות המצ'ינג - הקצאת שקל מול כל שקל שנותנת מועצה מקומית לבניית מגרשי ספורט. מאחר שבפועל אין לרוב הרשויות כסף להשלמות, נוצר מצב שבו אי אפשר להרים פרויקטים למרות שמחצית מהכסף למעשה קיים.

* לא הגיע הזמן שתיקחו אחריות לפרויקט מתחילתו עד סופו?

"זאת אפשרות שאפשר לבחון בקרן התשתיות, אבל אני מאמין בעיקרון כזה דווקא בפריפריה, איפה שבאמת אין כסף. צריך לזכור שבינתיים אנחנו בכל זאת מעבירים תמיכות בהיקף נרחב, כמו למשל תמיכה בהיקף של 120 מיליון שקל לאצטדיון הכדורגל החדיש שיוקם בחיפה".

* ועדיין יש הרבה פרויקטים קפואים או תקועים.

"זה נכון, ולכן נפגשתי עם ראשי ערים כדי לראות איפה הפרויקטים עומדים. אבל צריך לזכור שהטוטו הוא גוף מממן, ולא מבצע".

כך ייבשנו את ההתאחדות לכדורגל - רקע להסכם השיווק החדש

הסכם השיווק החדש של הטוטו וההתאחדות לכדורגל, קובע שההתאחדות תקבל השנה סכום מקסימום של 60 מיליון שקלים, ועוד 63.5 מיליון שקלים בכל אחת מהשנתיים הבאות. סכומי המקסימום תלויים בשורה של תנאים שההתאחדות צריכה לעמוד בהם, כגון העברת טקס פתיחת המשחק בשידור ישיר או שתילת 5 באנרים במהלך השידור, כשבמידה והיא תחרוג מהם היא תיקנס. לפחות לגבי השנה, מדובר בסכום הנמוך בכ-25% מזה שהיתה אמורה לקבל ההתאחדות (כ-80 מיליון שקלים) תמורת פרסום ושיווק הטוטו על פי ההסכם הישן.

בשנה האחרונה קיבלה ההתאחדות סכום שיא של 71 מיליון שקלים מהטוטו, כאשר סכום הבסיס בהסכם עמד על 59 מיליון שקלים ושאר התמלוגים הגיעו מבונוסים, בכפוף לעלייה בהכנסות מועצת ההימורים. השינוי המהותי בהסכם החדש הוא ביטול הבונוס השנתי שקיבלה עד היום ההתאחדות בגין עלייה בהכנסות המועצה להסדר ההימורים. לאור הגידול בהכנסות מועצת ההימורים בשנות החוזה, הרוויחה ההתאחדות למעלה מ-10 מיליון שקלים מסעיף זה בלבד.

טוטו