חיילי מילואים שלחמו ב"חומת מגן" ערערו לעליון על דחיית תביעתם נגד מוחמד בכרי

כזכור, המחוזי דחה את התביעה נגד בכרי בגין סרטו "ג'נין, ג'נין", בנימוק שלא ניתן לתבוע דיבה שהוצאה על "ציבור" או "חבר בני אדם" ; ואולם, בערעור נטען כי הסרט משמיץ באופן אישי כל אחד מהחיילים שהשתתפו בקרב בג'נין

5 חיילי המילואים שלחמו במבצע "חומת מגן" והגישו תביעת דיבה נגד הבמאי מוחמד בכרי בגין סרטו השערורייתי "ג'נין, ג'נין", עירערו לבית המשפט העליון על דחיית תביעתם. החיילים גייסו לעזרתם את עו"ד פרופ' יעקב נאמן ועורכי דין ממשרדו, המצטרפים לעו"ד אמיר טיטונוביץ שייצגם במחוזי.

כזכור, לפני כ-3 חודשים דחה המחוזי מרכז את התביעה, למרות שקבע כי סרטו של בכרי מכיל שקרים וכי המניע להפקתו לא היה טהור. השופטת מיכל נד"ב קבעה כי מאחר שהחוק אינו מאפשר לתבוע דיבה שהוצאה על "ציבור" או "חבר בני אדם" - ובמקרה זה יוחסו פשעי מלחמה לכלל חיילי צה"ל והתובעים לא הוזכרו בפניהם או שמותיהם - אין להם עילת תביעה.

בשבוע שעבר פנה באורח חריג ביותר הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל אבי מנדלבליט, ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד בכרי בחשד לעבירה של לשון הרע נגד חיילי צה"ל.

בערעור טוענים החיילים, כי המחוזי טעה כשקבע שהחיילים שהשתתפו ב"חומת מגן" הם בגדר "ציבור", משום שגם אם הסרט אינו מאשים חיילים ספציפיים במעשים נפשעים - עדיין הוא משמיץ באופן אישי כל אחד מחיילי צה"ל שהשתתפו בקרב בג'נין. זאת, בין היתר, משום שבהאשמות אלה מקופלת למעשה ההנחה כי כל אחד מהחיילים היה שותף, באופן פעיל או סביל, בפעולות הזוועה ש'בוצעו' כביכול.

כן טוענים החיילים כי הם זוהו באופן אישי בציבור בכללותו (ולא רק בחוג מכריהם) כמי שהשתתפו בקרב בג'נין, וזאת כתוצאה מהפרסומים, שחלקם קשורים לסרט וחלקם לסרטים ולפרסומים אחרים בעניין המבצע, שהביאו לפרסום מובלט של שמותיהם ותמונותיהם.

בשולי הערעור טוענים חיילי המילואים להשלכות הציבוריות החמורות שעלולות להיות לדחיית התביעה, ולכך שחיילי צה"ל, הממלאים את חובתם החוקית ונלחמים להגנת ביטחון המדינה, יחושו שאין שומרים על שמם ועל כבודם. (ע"א 8345/08).