יצאו צדיקים

לכבוד החגים: עיבודי ג'אז לזמירות ליל שבת והקלטות של ג'אז יהודי רדיקלי בלייבל "צדיק"

באווירת החגים הבאים עלינו לטובה נמליץ על שני כותרים בעלי צביון יהודי בולט, בהרכבים מפתיעים במיוחד. הראשון:Hear O Israel, A Prayer Ceremony In Jazz, הוקלט ב-1968 ומכיל עיבודי ג'אז לזמירות ליל שבת.

הסיפור מאחורי הפרויקט הזה מתחיל בעיירה וורצ'סטר במסצוסטס, כשהרבאיי המקומי דייויס ביקש מבן עדתו ג'ונתן קליין, שיכתוב עיבודי ג'אז לתפילות יום השישי. ג'ונתן, אז בן ה-17, סטודנט שנה ראשונה למוזיקה, הסתער על המשימה וכתב עיבודי פוסט בופ נפלאים Ma Tovu Shma Micho Mocho (הכוונה ל"מי כמוך") לברכת הדלקת נרות שבת וליתר זמירות.

בנוסף, הוא גם לקח איתו לאולפן את גדולי הג'אז שלכאורה לא בדיוק מתחברים כאן. שימו לב: הרבי האנקוק (פסנתר), ג'רום ריצ'רדסון (חליל צד, סקסופון, טנור ואלט), ת'ד ג'ונס (חצוצרה ופלוגלהורן), רון קרטר (באס),

גריידי טייט (תופים), ג'ונתן קליין עצמו בקרן צרפתית וסקסופון בריטון, וכן שתי זמרות סופרן ואותו רבאיי דיוויד דייויס שקורא פרקי תהילים באנגלית ובעברית במבטא אמריקני כבד.

התוצאה היא מיני אופרטת ג'אז יפהפייה ועדכנית שכאילו נכתבה אתמול. האלבום, שיצא לפני 40 שנה במהדורה מצומצמת, זוכה היום לכבוד הראוי לו.

ניתן להשיג אותו באוזן השלישית.

האלבום השני שראוי לציין הוא של נגן הסקסופון-אלט הישראלי דניאל זמיר בשם I Believe בהוצאת Tzadik

זמיר, שעדיין מעורה בסצנת הג'אז הרדיקאלי של ניו-יורק ושומר על זיקה בלתי מסויגת לג'ון זורן - בעל הלייבל של חברת "צדיק" אשר מתמחה בהקלטות של ג'אז יהודי רדיקאלי, ממשיך בכיוון הפרייליך והקדצ'קה המזרח-אירופי, אם כי הפעם יותר במתינות. זמיר מבצע כאן ניגוני חב"ד מסורתיים כמו "זה קלי", "ישמח בימיו צדיק" ו"אני מאמין" של חסידות מוז'יץ, עם סולו פסנתר אדיר, ביצוע מרגש לשירו של ביאליק "הכניסיני תחת כנפך" וקטעים מקוריים משלו.

בהרכב מנגנים איתו נגנים המזוהים גם הם עם "צדיק" וזורן: אורי קיין (פסנתר), גרייג כהן (באס) וג'ואי ברון (תופים), שנותנים גוון יותר ג'אזי לרוח היהודית

שאותה מוביל זמיר. עבורי זו לגיטימציה בינלאומית למוזיקה שניגנו בעלי תשובה שקדמו לזמיר, כמו רומן קונצמן ז"ל והאחים פיאמנטה יבדל"א, במסגרת הקפות שניות וחתונות. את האלבום זמיר מקדיש לגלעד שליט בתפילה מאוד אישית לשחרורו. *