משרד הפנים יוכל לנהל מו"מ ישיר עם HP לגבי תעודות הזהות החכמות

משרד הפנים יוכל לנהל מו"מ ישיר עם חברת HP בנוגע לתעודות הזהות החכמות, כך קבע בית-המשפט לעניינים מנהלתיים בירושלים. הקביעה מגיעה בניגוד לצו ביניים שניתן בנושא לפני כשלושה חודשים לפיו מנע בית-המשפט עד כה את קיום המו"מ בין המדינה לבין חברת HP. כתוצאה מכך, קבע בית-המשפט כי דפוס בארי תשלם הוצאות בסך כ-40 אלף שקל למדינה ו-40 אלף שקל נוספים לחברת HP.

סיפור מכרז התעודות החכמות נמשך כבר כמעט שנה, לאחר שבחודש נובמבר הודיע משרד הפנים על ביטול המכרז הנוכחי בו הייתה אמורה HP לזכות. זו הייתה הפעם השנייה בחמש השנים האחרונות בה בוטל המכרז. הביטול נעשה לאור פער שנוצר בין המחיר שמסרה HP בהצעתה לבין אומדן פנימי שביצע משרד הפנים.

בדצמבר פנתה HP לבית-המשפט לעניינים מנהלתיים לגבי ביטול המכרז. על-פי פרוטוקול דיון במשרד הפנים מסוף אפריל, הופסק ההליך המשפטי לטובת משא-ומתן בין HP לבין משרד הפנים שנסב בעיקר סביב שאלת המחיר. במקביל, פנה משרד הפנים לחשב הכללי בכדי לקבל פטור מקיום מכרז.

ההכרעה הנוכחית של בית-המשפט מגיעה לאחר שלטענת דפוס בארי לא ניתנה לה הזדמנות הוגנת להתחרות במכרז וביקשה לעצור את המשא-ומתן בין HP לבין משרד הפנים בטענה כי התנהלות המדינה פוגעת בה. דפוס בארי ביקש למנוע את הפטור ממכרז שניתן ל-HP וכן לכלול גם אותה בפטור כזה במידה ויאושר.

כחלק מהמאבק בין החברות למדינה בנושא, פורסם גם פרוטוקול דיון במשרד הפנים בו השתתף פרופ' אמיר ברנע, שהעריך כי HP תמחרה את הפרויקט תחת הידיעה כי הם הזוכים במכרז. ברנע טען כי אין "הסבר סביר" להפרשים של 70% בין הערכת המחיר לתעודה זהות חכמה שסיפקה HP (64 שקל) למשרד הפנים (38 שקל). *