ממשלת איסלנד מנסה להרגיע לאחר שהבנק השני בגודלו במדינה - לנדסבנקי אילנד, הולאם: נהיה ערבים לפקדונות הציבור

מגדל שוקי הון: "למרות המחיר הנמוך אליו הגיעה הקרונה האיסלנדית, אנו ממשיכים להאמין כי יש להימנע מהשקעה בה ובני"ע איסלנדיים אחרים" ; הבנק המרכזי של איסלנד: הבנק המרכזי של רוסיה יזרים לבנק המרכזי האיסלנדי הלוואה לפרק זמן של בין 3 ל-4 שנים בריבית הגבוה ב-0.5% מריבית הליבור

ראש ממשלת איסלנד, גייר הרדה, הצהיר היום (ג') כי ממשלתו תהיה ערבה לפיקדונות הציבור, ואף הבטיח כי יאפשר במדיניותו לרשויות הרגולציה להשתלט על גופים פיננסים ובתוכם בנקים, שנקלעו לקשיי נזילות - לפי הצורך. זאת, לאחר שהממשלה הלאימה את הבנק השני בגודלו במדינה, והמטבע המקומי (הקרונה) צנח בשיעור ניכר של כ-31% ביחס לדולר ב-30 הימים האחרונים.

"המשבר גלובלי - אך כל מדינה לעצמה", אמר הרדה, במסגרת ועידה שהתקיימה אתמול בבירה, רייקיאוויק, לאחר שנכשל בנסיונו לשריין תוכנית חילוץ משמעותית יותר מעבר לים למערכת הפיננסית המקומית. "ברצוננו לשמור על מה שלא נפגע ככל שניתן", הוסיף.

מעבר לכך, דיווח הבנק בעל תיק האשראי השני בגודלו באיסלנד, הבנק Landsbanki Islands hf, כי רשות הפיקוח הפיננסי במדינה השתלטה על הבנק, כאשר הבנק בעל תיק האשראי הגדול ביותר באיסלנד, Kaupthing Bank, דיווח על כך שהבנק המרכזי נתן לו הלוואה בהיקף של כ-500 מיליון אירו. זאת, לאחר שהבנק המולאם הגיע לכדי חוב עצום הגדול פי 12 מהיקף כלכלתה של איסלנד כולה גם יחד.

במקביל לכל ההתרחשויות הללו - ממשלת רוסיה הסכימה היום להזרים הלוואה בהיקף של 4 מיליארד אירו לכלכלת לבנק המרכזי של איסלנד, כ"זריקת נזילות" עבור המערכת הפיננסית האיסלנדית, על רקע מחנק האשראי העולמי שהגיע גם לאיסלנד.

על אף העובדה כי הבנק המרכזי של רוסיה נמנע מלאשר את הפרסום, שעליו דיווח הבנק המרכזי של איסלנד, הרי שעל פי דיווח זה, צפוי הבנק המרכזי של רוסיה לתת לבנק המרכזי הלוואה לתקופה של בין 3 ל-4 שנים, בריבית הגבוה ב-0.5% לשנה מריבית הליבור (ריבית על אשראי בין בנקאי במט"ח בשוק הכספים בלונדון).

מדד RTS של מוסקבה ; מדד OMX Iceland 15 Index

שגיא שטיין - מגדל שוקי הון

לאחר צמצום מהותי בפוזיציית ההשקעה באיסלנד בשלהי 2007, המלצנו בתום הרבעון הראשון של 2008 להימנע מהשקעה באיסלנד, מדינה המאופיינת בגירעון גדול בחשבון השוטף וחשיפה גבוהה למערכת הבנקאות העולמית, וציינו כי חיסלנו את שארית הפוזיציה שנותרה לנו בקרונה האיסלנדית. מאז ועד היום בבוקר, צנח המטבע הלאומי של איסלנד ביותר מ-40% מול הדולר בעקבות הטלטלה שעברה על המערכת הבנקאית המקומית והמדינה הידרדרה אל סף פשיטת רגל.

נפילת הקרונה האיסלנדית יצרה לממשל האיסלנדי בעיית אינפלציה חמורה. ב-12 החודשים שהסתיימו בספטמבר הסתכמה האינפלציה באיסלנד ב-14%, וזאת לעומת יעד של 2.5% בלבד אותו הציב הבנק המרכזי. גם העלאות ריבית מצד הבנק המרכזי, אשר העמידו את הריבית קצרת הטווח במשק האיסלנדי על 15.5% כיום, לא מצליחות לרסן את האינפלציה, אשר עלולה, לפי ההערכות, לזנק לרמה של כ-20%.

איסלנד ממשיכה לסבול היום מגירעון ענק בחשבון השוטף ומחשש למצבם של הבנקים הגדולים במדינה. לפני מספר חודשים התרענו מנתון בעייתי באיסלנד, והוא העובדה כי היקף נכסיהם של שלושת הבנקים הגדולים, אשר התרחבו בשנים האחרונות אל מחוץ לגבולות המדינה, גדול פי תשעה מהתמ"ג האיסלנדי השנתי שהיקפו כ-16 מיליארד דולר. בהתחשב בכך שהמערכת הבנקאית האיסלנדית מפותחת מאוד ולכן חשופה לזעזועים העולמיים, הכתובת הייתה על הקיר ואכן אחד משלושת הבנקים הגדולים הללו קרס בשבוע שעבר וסחרר את המשק האיסלנדי כולו.

היה זה בנק גליטניר (Glitnir), הבנק השלישי בגודלו באיסלנד, אשר הולאם לאחר שנקלע לקשיי נזילות. ממשלת איסלנד הזרימה כ-840 מיליון דולר לבנק בתמורה ל-75% ממניותיו, סכום עתק המהווה כ-6.5% מסך התוצר של המדינה כולה וכמחצית מיתרות המט"ח שלה נכון לסוף שנת 2007. בתגובה למהלך, סוכנויות הדירוג הבינלאומיות פיץ' ו-S&P החליטו לחתוך את דירוג האשראי של איסלנד וסוכנות מודי'ס הכניסה את דירוג האשראי למעקב תוך בחינת הורדת הדירוג.

לאחר שיחות קדחתניות של ראש ממשלת איסלנד עם בכירים במשק בימים האחרונים, נחשפה תכנית ההתמודדות עם המשבר. לפי התכנית, הבנקים הגדולים ימכרו חלק מנכסיהם בחו"ל ויחזירו את הכספים לאיסלנד במטרה לחזק את הכלכלה ולמנוע את המשך הידרדרות הקרונה, אשר נפלה בכ-20% מול הדולר בשבוע החולף [לאתר המט"ח]

בנוסף, הממשל הבטיח אמש לגבות את פיקדונות הבנקים והעניק סמכויות נרחבות לרגולטור, כולל כפיית מיזוגים על הבנקים או השתלטות על נכסיהם.

החשש מפני השלכות ההתערבות הממשלתית הפילו את הקרונה לשפל היסטורי חדש, 127 קרונה לדולר. זמן קצר לאחר מכן הודיע הבנק המרכזי של איסלנד כי הוא יקבל הלוואה מיוחדת מרוסיה, בהיקף של 4 מיליארד אירו לתקופה של 3-4 שנים ובריבית הגבוהה ב-0.5% מריבית הליבור. במקביל, איסלנד החליטה לבצע הצמדה מלאה של הקרונה לסל מטבעות המבוסס על מדינות אליהן מייצאת איסלנד. חדשות אלו חיזקו את הקרונה בכ-30% עד לרמה של 96 קרונה לדולר, אולם לאחר מכן המטבע שב להיחלש לרמה של 110 קרונה לדולר לאחר שרוסיה הודיעה כי הסכם ההלוואה אינו סגור סופית, אם כי סגירתו קרובה.

לתהפוכות שאירעו היום בכלכלה האיסלנדית השלכות מרחיקות לכת. רוסיה למעשה פתרה את בעיית הנזילות של איסלנד בטווח הקצר והחשש מפני חדלות פירעון של המדינה בשל מחסור משמעותי ביתרות המט"ח נדחה לעת עתה, בהנחה שרוסיה אכן תעניק את ההלוואה האמורה. עם זאת, יש לזכור כי הבעיות באיסלנד טרם נפתרו. החוב החיצוני של המדינה תפח בשיעור ניכר ובתגובה סוכנות הדירוג S&P מיהרה להגיב וחתכה היום שוב את דירוג האשראי של איסלנד ל-BBB. הכסף שיוזרם לבנק המרכזי של איסלנד עתיד לשמש ככר ביטחון למערכת הבנקאית הקורסת, אולם להערכתנו עננת אי הוודאות עדיין לא חלפה מעל שמי איסלנד.

רוסיה, יש לזכור, מלווה לאיסלנד רק כ-1% מיתרות המט"ח שלה, העומדות כיום על כ-584 מיליארד דולר, תמורת הגדלת ההשפעה שלה באזור. אל יתפלאו מדינות סקנדינביה ובריטניה (בה פעילים הבנקים האיסלנדיים בצורה ניכרת), אשר ניסו ככל יכולתם להתעלם מהבעיות השוררות בכלכלת איסלנד, אם ימצאו לפתע נוכחות צבאית רוסית על האי הקטן בתמורה להצלה הכלכלית הגדולה.

למרות המחיר הנמוך אליו הגיעה הקרונה האיסלנדית, אנו ממשיכים להאמין כי יש להימנע מהשקעה בה ובני"ע איסלנדיים אחרים. לאיסלנד אין ברירה אלא לתמוך בבנקים הגדולים על מנת להימנע מקריסה כלכלית, אולם ישנן השלכות למדיניות זו על חוסנה הכלכלי של המדינה, ובהתאם לכך על המטבע הלאומי ואגרות החוב שלה. איסלנד עדיין נמצאת בעין הסערה ולהערכתנו הסיכוי עדיין אינו מפצה על הסיכון הרב הגלום בהשקעה זו. בהתאם לכך, אנו ממשיכים להמליץ להימנע מהשקעה באיסלנד.