ת"א 25 - ההגנות מתמוטטות

החגים, ימי המסחר החסרים והפזורים, בודדו את המדד מכוחות הסערה - מה יקרה עכשיו?

מתחילת עונת החגים נשמעות ברחובות שוק ההון וחצריו קריאות משבחות: "כמה נפלא שהבורסה שלנו היתה סגורה" ו"איזה מזל - ניצלנו בנס מן הימים הנוראים שעברו על בורסות העולם".

אכן, שבוע שבו ירדו 20% בשווקים ברחבי העולם נחסך מאיתנו, ואיכשהו המדד המוביל אצלנו לא גרם למחזיקו את היקף הנזקים הצפוי ממה שהתרחש בבורסות שבנכר.

השינוי בימי הפעילות נתן למקבלי ההחלטות באוצר ובבנק ישראל, זמן יקר לייצר באמצעותו סוג של רגיעה. העובדה שהמערכת הבנקאית שלנו הרבה יותר מסורתית ונתונה לביקורתו ההדוקה של הרגולטור, תרמה רבות לאופן היותר נינוח שבו התמודדה המדינה עם המשבר.

לי יש רק מלים טובות על אופן ההתנהלות של הממונים ובמיוחד על נגיד הבנק שלנו, סטנלי פישר. קור הרוח האנגלו-סקסי הנושב ממנו הקרין על שומעיו את ההרגשה שיש על מי לסמוך ושטעויות שיכלו להיגרם על ידי האוצר ואחרים יימצאו משקל נגד. מצד ישראל, בינתיים, מנוהל המשבר בצורה הטובה ביותר שניתן היה לצפות.

ציינתי בעבר שהבורסה הישראלית איננה מתואמת לחלוטין עם אחיותיה בחו"ל, בגלל הפרשי השעות והימים. הכיוון הכללי של המגמה אכן נשמר, אבל בהפרשי זמן ועוצמה המתבקשים. הנה לפניכם גרף שבועי של המדד שבו תראו את אותו ספרור גלי אליוט, ואת אותה מגמה, אבל ברמות מחיר שונות.

משה שלום 16 ספטמבר ת

  1. כמו שציינתי בכתבה על ה-S&P500, גלי 3 הם חיזיון מהמם למי שנמצאים בהם בכיוון הנכון. והנה לפנינו דוגמא נפלאה. גם כאן היה לנו תת-גל 3 מ-3 וגם כאן התנועה הייתה אדירה: מאזור 1050 ועד אזור 730.
  2. ההנחה היא שתת-גל 3 נגמר ולפנינו תיקון טכני מעלה במסגרת תת-גל 4. לפי חוקי אליוט, אם 2 היה בצורה כללית של דשדוש, יש לצפות ל-4 אלים מעלה.
  3. המתנדים, RSI, STOC ו-MACD, נמצאים כולם במצבי מכירות יתר קיצוניים (1 ו-3 סגולים) ותומכים בתנועה מעלה בקרוב.

מסקנה והסתייגות

  1. המציאות שבה כל הממשלות וכל הבנקים המרכזיים בעולם מעורבים בניסיונות הצלה מן המשבר הפיננסי, ביחד עם תנודות המחיר האדירות כלפי מטה שחזינו בהם, מביאים אותי לחשוב שהגענו בעולם וגם בארץ לסוג של סיום זמני במחזה האימה שאנו צופים בו באחרונה.
    תת-גל 3 אכן הגיע לדרגות של קיצוניות אדירות של מכירות יתר והמחיר צנח לאזורים שלא היו כמותם זמן רב.
  2. אם ההנחה הזו נכונה, תת-הגל הבא צריך להיות 4 והוא צריך לגמוע מרחק די נכבד מעלה עקב העובדה שתת-גל 2 דשדש. ציירתי סרגל פיבונצ"י (בשחור) כדי להראות את רמות התיקון האפשריות וניראה ש-850 הוא היעד המיידי לעליה זו.
    שם המחיר יגע בגבול התחתון של התעלה היורדת וזה בדרך כלל מהווה סוג של התנגדות לתנועה. כרגע, 930 (61.8%) ניראה כגבול העליון של התיקון ורק מעבר מעל לכך יתעוררו סימני שאלה ביחס להמשך השוק הדובי.
  3. רק ירידה תחת ל-730 תביא אותנו למסקנה שהירידות ממשיכות לתת-גל 3 שעדיין לא הסתיים. במקרה שהעולם יחדש את דרכו מטה, לא נותרו עוד חגים רבים להגן עלינו.

משה שלום הינו מנתח טכני ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. ניתן לפנות אליו בכתובת - Moshe.Shalom@gmail.com