סיוע כספי שני להונגריה בתוך שבוע: הבנק המרכזי באירופה יזרים לבנק המרכזי עד 5 מיליארד דולר

החוב הלאומי של הונגריה מדורג "+BBB" בידי S&P - ששמה את דירוג המדינה ברשימת מעקב ; בתחילת השבוע החליטה קרן המטבע הבין לאומית הקלה במימון אגרות חוב

הבנק המרכזי באירופה ילווה לבנק המרכזי של הונגריה עד 5 מיליארד אירו באמצעות קו אשראי של עסקאות Repo (רכישה חוזרת של אג"ח ממשלתיות אותן מכר להונגריה, נ"א) על מנת להקל על משבר נזילות במדינה. הדולר האמריקני, נציין, נסחר בשעה זו בירידה של כ-2.84% ל-195.6 פורינט הונגרי.

הלוואה זו באה בהמשך להסכם שנחתם בין הונגריה לקרן המטבע הבינלאומית בתחילת השבוע, שמאפשר למדינה מימון זול מהתשואות של החוב הממשלתי שלה, באמצעות איגרות החוב אותן היא מנפיקה. צעד נוסף שננקט על ידי ממשלת הונגריה מוקדם יותר השבוע הוא מכירה במכרז של 50 מיליארד פורינט, המטבע המקומי, השווים ל-273.7 מיליון דולר.

החוב הלאומי של הונגריה מדורג "+BBB" בידי סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית S&P, דירוג שמתחתיו רק 2 דרגות נמוכות יותר בקטגוריית "דירוג השקעה". בעקבות הפנייה לקרן המטבע הבינלאומית, העמידה S&P את הדירוג של המדינה (כמו גם את הדירוג של אוקראינה, המדורגת "+B", דרגה אחת מעליה) ברשימת מעקב.

כלכלת הונגריה נשענת בכבדות על אשראי במטבע חוץ. לשם השוואה, בשנה שעברה היו 90% מההלוואות למשק בית בהונגריה נקובות במטבעות זרים. מאז תחילת משבר האשראי נוצר לחץ רב על הבנקים ההונגריים, שהביא לקיצוץ בהלוואות במט"ח רק השבוע הודיעו שלושה בנקים שיקצצו את היקף ההלוואות הנקובות באירו, הדולר והפרנק השוויצרי.

הונגריה נחשבה בעבר לאחת ממדינות הגוש המזרחי שכלכלתן עמדה בסכנת התדרדרות לשפל, אך עם השנים הפכה כלכלתה ליציבה עקב כניסת משקיעים חיצוניים שהביאו איתם מטבע חוץ. סיבה עיקרית זו הביאה לשגשוג ממנו נהנתה המדינה בשנים האחרונות, ופגיעה בו פרושה פגיעה אנושה בכלכלת המדינה.

בעקבות כך התעורר בימים האחרונים חשש מפני פשיטת רגל לאומית של הונגריה בשל חוב חיצוני עצום. חשש זה החריף עקב ההאטה הכלכלית העולמית בכלל והאירופית בפרט, שכן הגוש האירופי הוא שותף הסחר העיקרי של הונגריה. דוגמאות לכך היא צניחת אמון המשקיעים הגרמניים במדינה, כמו גם קושי של ממשלת הונגריה בעשרת הימים האחרונים במציאות קונים לאגרות חוב ממשלתיות ושטרי חוב של משרד האוצר ההונגרי.