ירושלים תמורת קצבאות

דרישות ש"ס מלבני בעניין ירושלים נראית כמנוף להתגמשות בסוגיות כלכליות נוספות

דרישתה של ש"ס מרה"מ המיועדת, ציפי לבני, להצהיר כי ירושלים לא תיכלל במו"מ המדיני עם הפלסטינים נראית כהפגנת השרירים האחרונה לפני הסיכום שיאפשר את הכניסה המחודשת של המפלגה לממשלה.

כבר בשלב הזה הצליחה ש"ס להוציא משרת החוץ סכומים עבור קצבאות ילדים שלא הצליחה להוציא בתקופת רה"מ אהוד אולמרט, הודות להתעקשותו העקבית של שר האוצר, רוני בר-און. עבור הש"סניקים, 700 מיליון השקלים, שלבני כבר מוכנה לתת, הם הישג בלתי מבוטל, אבל לא מספיק בהתחשב במידת חיוניותם להקמת ממשלה וברצונה העז של יו"ר קדימה החדשה להקים ממשלה ולהימנע מבחירות.

לא מן הנמנע שבפרק הזמן הנוסף של שבועיים שייתן הנשיא שמעון פרס ללבני לצורך הרכבת ממשלה, מיד לאחר שמחת תורה, תצליח הסיעה החרדית להשיג כמעט את כל מבוקשה בכל הקשור לסוגיית הקצבאות. בעיית ירושלים שמעלים באחרונה בש"ס נראית בשלב הזה בעיקר כמנוף לחץ על לבני להתגמש עמם עוד יותר בסוגיות הכלכליות.

אמנם נכונה העובדה שרוב מכריע של מצביעי ש"ס מתנגד לחלוקת ירושלים, אפילו לא לדיון על השכונות המזרחיות בעיר, אבל עם זאת, לא יהיה זה מאוחר מבחינתו של ישי לפרוש מהממשלה בזמן אמת - כשירושלים תעלה על שולחן הדיונים. זאת, בעיקר לאחר שהצליח להגיש למצביעיו הישג משמעותי בסוגיית הקצבאות, בו יוכל לנופף לראווה במערכת הבחירות הבאה, מתי שלא תהיה.

במצב עניינים שכזה יוכל ישי ליהנות מכל העולמות: גם להצטייר כמי שניצח את שר האוצר בר-און, והגדיל משמעותית את הקצבאות, וגם כמי שמנע דיון אמיתי על ירושלים. אם יפרוש עכשיו, הוא אמנם יזכה לאהדה זמנית מסוימת בקרב מצביעי הימין, אבל יפסיד הזדמנות להרוויח הישג חד-פעמי בתחום הקצבאות, שיקר כל כך לציבור תלמידי הישיבות ובעיקר לליבו של הרב עובדיה יוסף.

תיאוריית הקשר שנבנתה לאחרונה סביב חזרה אפשרית של אריה דרעי לזירה הארצית, לפיה יעדיף ישי בכל מקרה לפנות עכשיו לבחירות כדי למנוע מדרעי לשוב לתמונה (בשלב זה דרעי עדיין מנוע מלהתמודד, כיוון שטרם הסתיימה תקופת הקלון על עונשו) היא אמנם בעלת היגיון, אבל מציגה תמונה חלקית בלבד.

זה נכון שצילו של דרעי עדיין מאיים באופן כזה או אחר על מנהיגותו של ישי, אבל קשה להניח שיו"ר ש"ס הנוכחי יבסס את התנהלותו על פי מספר חודשי הקלון שעוד נותרו לדרעי.

זה יהיה שקוף מדי ויעורר ביקורת רחבה בתוך המפלגה, שמרבית בכיריה מעדיפים הישארות בקואליציה, בוודאי אם החזרת הקצבאות נמצאת מהם במרחק נגיעה. את הדברים האלה יודעת גם לבני, שתציג לישי את האפשרות לבחור בין ירושלים לקצבאות, כשברור לה ולו מה קרוב יותר לליבם של מצביעי ש"ס והרב עובדיה יוסף.