איריס בק תמונה למנכ"ל קבוצת מקאן-אריקסון; אילן שילוח יחזור לשמש כיו"ר

בק, ששימשה כסמנכ"ל השיווק של פרטנר בשנים האחרונות, לא תטפל בתקציב המתחרה של סלקום בשנה הראשונה שלה במקאן

ענף הפרסום יקבל בקרוב תגבור בדמות אחת הדמויות המוערכות ביותר בענף השיווק: איריס בק, לשעבר סמנכ"ל השיווק של פרטנר , מונתה למנכ"ל קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון, המשרד הגדול בישראל. בק תיכנס לתפקידה בתחילת ינואר - שנה בדיוק לאחר שהפסיקה לעבוד בפרטנר.

עם כניסתה של בק לתפקיד, יחזור אילן שילוח, ששימש בשנה האחרונה כמנכ"ל המשרד, לתפקיד יו"ר קבוצת מקאן-אריקסון. כזכור, חזר שילוח לתפקיד המנכ"ל לאחר שפיטר לפני שנה את מי שכיהנו אז בתפקיד מנכ"ל משותף - שירה מרגלית ואורן פרנק. השניים פוטרו מתפקידם לאחר מה שנתפס בעיני שילוח כהתבטאויות נגד חלק מבעלי חברות שתקציבי הפרסום שלהם מטופלים במקאן.

עם חזרתו לתפקיד המנכ"ל היו רבים בשוק שהעריכו כי שילוח יפעל לייצוב המשרד, ואז יצא מענף הפרסום וימכור את מניותיו. אך כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", באחרונה חתם שילוח על חוזה עם מקאן-אריקסון לפיו הוא יישאר בקבוצה עד שנת 2013. ע"פ החוזה הקודם של שילוח הוא אמור היה לסיים את תפקידו בשנת 2010. מקאן העולמית חתמה איתו בימים אלה חוזה חדש, שתוקפו מתחילת 2009 למשך 5 שנים. המשמעות היא התחייבות של שילוח לשלוש שנים נוספות על החוזה שהיה קיים עד עתה. כידוע, שילוח הוא לא רק מנכ"ל קבוצת מקאן-אריקסון בישראל אלה גם חבר בהנהלת מקאן אירופה והנציג הבכיר של קבוצת אינטרפבליק בישראל.

שילוח עצמו אמר היום בתגובה על המינוי: "ענף הפרסום כפי שאנו מכירים אותו היום ישתנה, התחום הדיגיטאלי משנה וישנה דרמטית את אופן צריכת התוכן והמדיה וכתוצאה מכך את שיטות השיווק והפרסום בכלל. המשימה המרכזית של איריס תהיה להוביל את השינויים הנדרשים כתוצאה משינויים אלו, בקבוצת מקאן ובענף הפרסום. הבחירה באיריס התקבלה כמי שמתאימה להוביל שינויים אלה".

קבוצת הפרסום מקאן-אריקסון היא קבוצת הפרסום הגדולה בישראל, היקף פעילותה בשנת 2008 עמד על כ-220 מיליון דולר והיא מעסיקה כ-350 עובדים. פעילויות הקבוצה כוללות את משרד הפרסום מקאן-אריקסון, מקאן דיגיטל, יוניברסל מקאן, מקאן בוטיק, מקאן content, מקאן cultures, מקאן press, מקאן טופר, מקאן movies, ומטר הפקות.

איריס בק שימשה בתפקידה האחרון סמנכ"ל השיווק והתוכן בפרטנר. לפני כן מלאה מגוון תפקידים בחברת יוניליוור ובתפקידה האחרון שם שימשה כמנכ"ל ליוור ישראל. את דרכה החלה בחברת שטראוס כמנהלת שיווק בגלידות שטראוס. יצויין כי במהלך 2009 ועד תום תקופת הצינון בה מחויבת בק כלפיי פרטנר, בק לא תטפל בתקציב סלקום .

ההימור של איריס בק / פרשנות

אילן שילוח עשה - כדרכו בקודש - את הצעד הכי לא צפוי בעולם, אך גם הכי מתבקש. הוא הביא לניהול משרד הפרסום את מי שנתפסת כיום כמותג מספר אחת בשיווק בישראל - איריס בק. בבחירה בבק יש הימור כלשהו: לצד יכולותיה בניהול שיווק ואסטרטגיה, קיים גם חוסר הניסיון שלה בשחייה בביצת הפרסום. אך בסופו של דבר ההימור מבחינתו הוא די בטוח מבחינת ההשלמה בין תכונותיהם: בעוד שילוח נתפס כאיש הסיירת הקשוח שרואה מטרה בלבד, היא נתפסת כנסיכה אמיתית, ישרה, אמיתית, לא מתלכלכת.

גם אם השידוך לא יצליח, הרי שהמציאות בישראל כבר הוכיחה שהמשרדים לא מתמוטטים אם מנכ"ל עוזב, כל עוד בעלי המניות חזקים ומקושרים - עיין ערך קדמי ובאומן. מי שמשלם את המחיר הוא המנכ"ל הפורש, ולכן ההימור הגדול באמת הוא של בק עצמה. היום היא נחשבת למותג מוביל שבא אמנם מתוך חברה שחיה בתוך מלחמות שיווק קשות ולא תמיד נקיות - אך את המלחמות האלה היא ניהלה כאמור כנסיכה. ענף הפרסום לא מכיר בנסיכים ונסיכות. הוא קשה, שוחק תובעני ומותיר לא אחת את העוסקים בו עם כבוד עצמי מרוסק. אך זו הבעיה היותר קטנה של בק. הבעיה האמיתית שלה היא שהיא נכנסת למשרד המצוי בשיא כוחו. בעוד שנה-שנתיים כשתימדד בק לגבי הצלחותיה, יהיה קשה לצייר משהו ברור.

בק נכנסת לארגון בו יש מספר מוקדי כוח שקשה לראות אותם מפנים. יש להניח ששילוח עצמו יישאר מעורב מאוד בכל הקשור למדיה, פיתוח עסקי וכל מה שמביא כסף. גם אלון שטרן, המשנה למנכ"ל, לא יכפיף את עצמו לאף אחד, ואפילו בקריאייטיב לא ברור כמה קל יהיה לשלוט. בק, אם לא תכלכל את צעדיה בתבונה, עלולה למצוא עצמה בתפקיד סמנכ"ל לקוחות משודרג.

מצד שני בק כבר הוכיחה שהיא יודעת לשרוד גם שכרישים ותיקים וחזקים ממנה נמוגו (קדמי, אמרנו?). היא מהמרת על עתידה, אבל זה הימור מחושב בו היא עשויה לגרוף את כל הקופה.