יבואני רכב: ההתחזקות הדרמטית של הין ושל הדולר תמנע את הורדת קבוצות השווי בינואר

יבואן רכב גדול ל"גלובס": "אם השער הנוכחי של הין ייתייצב, צפויה בינואר העלאת מחירים בכלי הרכב היפניים - ולא הורדה שלהם"

יבואני הרכב קוראים למשרד האוצר לפרסם רשמית תחזית מעודכנת לגובה קבוצות השווי בחודש ינואר הקרוב. לדברי היבואנים שוק הרכב קפוא, כיוון שהציבור עדיין מחכה לירידה משמעותית של יותר מ-5% במחירים בינואר בהתאם לתחזית שפרסם האוצר בספטמבר. אולם לדבריהם, השינויים החריפים בשערי המטבעות העולמיים בימים האחרונים הפכו כליל את התמונה. במיוחד סובלים כיום יבואני הרכב מתוצרת יפן בעקבות התחזקותו הדרמטית של המטבע היפני. בשבוע האחרון התחזק היפני עד לשיעור שיא של כ-90.90 ין לדולר ושלשום (שישי) נסגר מחירו על כ-94 ין לדולר, עלייה של כמעט 14% לעומת שערו בסוף השנה שעברה.

יבואן רכב גדול אמר היום (א') ל"גלובס" כי "בשערים כאלה נשחקת כליל הרווחיות של ייבוא רכב מיפן. אם השערים האלה ייתייצבו, צפויה בינואר העלאת מחירים בכלי הרכב היפנים ולא הורדה שלהם". בענף מציינים כי היאן מהווה מרכיב מרכזי (42%) בנוסחה, שלפיה מחשב האוצר את גובה העדכון השנתי של קבוצות המחיר. האירו אמנם עדיין נמוך יחסית אולם הדולר התחזק משמעותית ובשקלול של שערי המטבע עדכון קבוצות השווי על פי הנוסחה הופך להיות זניח.

עם זאת, אין כרגע צפי לעליית מחירים בטווח הקצר בשל הקיפאון הכללי השורר בשוק הרכב החדש והמשומש. "חברות הליסינג עדיין מקפיאות רכישות, לפחות עד התבהרות התמונה, למרות שברור להן שהמחירים לא צפויים לרדת דרמטית בינואר. מדובר בפער פסיכולוגי שנוצר בשל תחזיות האוצר, ועל האוצר לתקן אותו" אומר אחד היבואנים.