אמדוקס מודל 2009: לאט אבל בטוח

עבור אמדוקס, שנת 2008 - לפחות מבחינה חשבונאית - כבר הסתיימה ; בשבוע הבא תפרסם החברה את תוצאות הרבעון האחרון של השנה, ותתחיל לצחצח חרבות לקראת 2009 ; מה הספיקה החברה לעשות בשנה החולפת, כיצד ישפיע משבר האשראי על תוצאותיה ב-2009, ומדוע אין הרבה סיכויים שתירכש בעצמה

מבט חטוף אל לוח השנה מגלה ששנת 2008 עדיין כאן, אך יש חברות שעבורן היא כבר הסתיימה. אחת מהן היא אמדוקס . השנה הפיסקאלית של אמדוקס מתחילה באוקטובר ומסתיימת בסוף ספטמבר, כך שנכון לרגעים אלו החברה, גם אם רק מהזווית החשבונאית, כבר נמצאת ב-2009, ובשבוע הבא היא "תחגוג" את תום 2008 עם פרסום הדו"חות הכספיים השנתיים. אמדוקס, אחת מספינות הדגל הבודדות שנותרו בים ששמו "טכנולוגיה ישראלית", פועלת בתחום הבילינג (גבייה), ומפתחת מערכות לניהול שירות לקוחות המיועדות לחברות תקשורת ומוסדות פיננסיים. לקראת הדו"חות החלטנו כי זהו הזמן לחזור אחורה ולבדוק מה עבר על החברה בשנה האחרונה, וגם לנסות ולבדוק מה צופן לה העתיד.

1. שווי

גם מניית אמדוקס לא הצליחה לחמוק מהמפולת בשוקי ההון, ונכון לרגע כתיבת שורות אלו נסחרת החברה לפי שווי של 4.3 מיליארד דולר, 3 מיליארד דולר פחות משווייה בסוף השנה הפיסקאלית 2007 (תשואה שלילית של 37% בשנה האחרונה). כתוצאה מכך, חלק גדול מהאופציות שבידי העובדים נמצא היום "מחוץ לכסף": בסוף 2007 היה מחיר המימוש הממוצע של האופציות שבידי העובדים 31.62 דולר, הרבה מעל המחיר הנוכחי - 21 דולר.

מלבד הסנטימנט השלילי בשווקים מה עוד גרם לכך? "היו מספר גורמים", מסביר האנליסט דניאל מירון מבית ההשקעות RBC. "השוק לא עבד לטובת אמדוקס, המכפילים בכל התעשיות השונות הצטמצמו, ואמדוקס לא הייתה על הרדאר של המשקיעים. התוצאות של אמדוקס יפות, אבל אנשים דואגים שה-CAPEX| בצפון אמריקה ירד. כך, נוצר מצב שלמרות התוצאות הטובות אמדוקס לא קיבלה קרדיט מהשוק, כשהמשקיעים התייאשו והם יוצאים מהמניה".

למרות זאת, מירון ועמיתיו אופטימים. מחיר היעד הממוצע שהם מצמידים למניית אמדוקס הוא 39 דולר - פרמיה של 86% (!) על מחיר השוק, אשר משקפת שווי חברה של 8 מיליארד דולר. מירון עצמו נוקב בהמלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 45 דולר.

2. רכישות

במהלך תקופה של כשנה, בין 2005 ו-2006, אמדוקס רכשה לא פחות מחמש חברות בסכום כולל של למעלה מ-920 מיליון דולר. בהמשך קצב הרכישות הואט, ובזמן שחלף מאז רכשה אמדוקס שתי חברות בלבד - את סיגוואליו הישראלית אשתקד והשנה את ג'ייקובס רימל הבריטית, עבורה שילמה 45 מיליון דולר.

"קרמר, שנרכשה ב-2006, היא רכישה מוצלחת מאוד", אומר מירון. "רכישת Qpass היא לא הצלחה מהדהדת - אמדוקס שילמה עליה יותר מדי (275 מיליון דולר, ש.ח.), ואמרנו את זה מההתחלה. רכישת לונגשיין הסינית עדיין לא נתנה את הפירות, אבל היא הייתה רכישה קטנה יחסית".

לאמדוקס יש כרגע קופת מזומנים דשנה שמכילה 1.18 מיליארד דולר, אשר יכולה לשמש לרכישות עתידיות נוספות. כיעד רכישה צץ השנה שוב שמה של קומברס CNS, החברה הבת של קומברס טכנולוג'י, שמספקת שירותי ערך מוסף ושירותי בילינג למפעילות תקשורת. מירון, בינתיים, לא רואה את המיזוג בין השתיים קורה. "אני לא חושב שזה עומד על הפרק", הוא אומר. "ייתכן שהיו מגעים, ואולי זה גם יקרה בעתיד, אבל יש הרבה גורמים שיכולים לעכב עסקה כזו". בכל מקרה, מירון מוסיף שמהלכי M&A אינם יוצאי דופן אצל אמדוקס, ולכן CNS אינה המועמדת היחידה.

*אמדוקס עצמה יכולה להפוך ליעד לרכישה?

מירון: "סיכוי תמיד קיים, בעיקר לאור השווי הנוכחי של החברה, אבל האם האבק שקע מספיק בשוק הפיננסי ובקרב קרנות הפרייבט אקוויטי כדי לאפשר מהלך כזה? אני לא יכול לענות כרגע. אי אפשר גם לשלול רכישה על ידי אחת מהענקיות, כמו IBM או SAP. מצד שני, השווי של אמדוקס נמוך היום מ-5 מיליארד דולר, אבל במקרה של רכישה החברה תבקש וגם תקבל פרמיה, כך שיש מספר מאוד מצומצם של חברות שיכולות להרים עסקה כזו". באמדוקס, נציין, אין בעל מניות דומיננטי. מספר גופים מוסדיים מחזיקים בין 4% ל-8% מההון כל אחד, ואילו חברת התקשורת האמריקנית AT&T מחזיקה בכ-5%.

3. שינויים פרסונאליים

בראש הפירמידה של אמדוקס עומד כבר שש שנים דב בהרב, וכמו בחברות רבות גם לו סומן יורש אפשרי, גם אם לא באופן רשמי: גי דובואה, שניהל את קרמר אך הודיע לאחרונה על כוונתו לפרוש מהחברה. בכך, הוא הצטרף לשני בכירים נוספים שפרשו במהלך 2007 - סמנכ"ל הכספים, רון מוסקוביץ', שהוחלף בידי סגניתו תמר רפפורט-דגים, ומנהל השיווק הראשי, מייקל מת'יוס. מן העבר השני, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", צורפו השנה ארבעה מנהלים חדשים להנהלה הבכירה של אמדוקס: מנהל חטיבת הלקוחות, אייל שירן; מנהל חטיבת שירותי הניהול, יונה עובדיה; היועץ המשפטי, מיכאל בריקר; וג'ים ליאנג שהגיע מ-IBM ומונה לאחראי על אסטרטגיה ופיתוח עסקי.

ומה לגבי כלל העובדים? לפי הדו"ח השנתי המלא של החברה מסוף 2007, אמדוקס העסיקה 17,461 עובדים, 4,588 מתוכם בישראל. על רקע המשבר הכלכלי, גם אמדוקס לא הייתה חסינה השנה משמועות על פיטורי עובדים. "כל הזמן יש סיפורים על פיטורים, העברת עובדים ושינויים. במקרה של אמדוקס, אני לא חושב שמדובר במסות, לפחות לא בישראל", אומר מירון.

4. חוזים גדולים

בינואר האחרון דיווחה אמדוקס, בהפרש של יומיים, על שני חוזים גדולים עם שתיים מלקוחותיה הגדולות - ספקיות התקשורת האמריקניות ספרינט-נקסטל ו-AT&T - חוזים המוערכים בעשרות מיליוני דולרים כל אחד. לאחרונה, נוסף גם חוזה עם ספקית הכבלים קומקאסט. האם יש חוזים גדולים נוספים בקנה? "אני לא חושב שכדאי לבנות על עסקאות גדולות בתקופה הנוכחית", אומר מירון. "קיווינו שיהיו חוזים דומים בסין או באירופה, אך כרגע הם נראים רחוקים. בכל מקרה, אמדוקס יכולה לחיות היטב עם מה שיש לה".

5. מנועי צמיחה

אמדוקס ממשיכה לזכות בחוזים לא גדולים ברחבי העולם, ובשבועות האחרונים דיווחה על חוזים בארה"ב (עם Metro PCS), באוקראינה (עם ITC) ובישראל (עם פלאפון). החברה זיהתה בשנים האחרונות את המדינות המתפתחות ואת שוק הכבלים כמנועי צמיחה. בנוסף, "חוויית הלקוח" - החוויה שנותנת ספקית התקשורת ללקוח, מבדלת את ספקיות התקשורת זו מזו ומאפשרת להן להתחרות על ליבו של הלקוח - תורמת גם היא את חלקה לתוכניות הצמיחה של החברה הישראלית. "מנועי הצמיחה יישארו כפי שהם היום", סבור מירון. "כתוצאה מהתחרות הגוברת בין ספקי השירות (ובהם לקוחות אמדוקס), נדרשת יותר מורכבות, ואמדוקס מספקת להם את התחמושת המתאימה. אמדוקס תמשיך גם בפיתוח ובאינטגרציה של מוצריה".

6. ומה הלאה?

בשבוע הבא כאמור, ב-5 בנובמבר, תפרסם אמדוקס את תוצאות הרבעון הרביעי של 2008. החברה מצפה להכנסות שנתיות של 3.16-3.17 מיליארד דולר, כשתחזית האנליסטים היא לרף העליון של הטווח האמור - צמיחה של 12% לעומת 2007. בשורה התחתונה צפויה החברה לדווח על רווח נקי Non GAAP של 2.37 דולר למניה, שהם כ-519 מיליון דולר.

לצד הדו"חות לרבעון שחלף, אמדוקס צפויה לפרסם גם את תחזית ההכנסות והרווח הנקי לשנת 2009. מעניין יהיה לראות האם היא תתאם לתחזית הנוכחית של האנליסטים, שצופים צמיחה של 9.5% להכנסות של 3.47 מיליארד דולר ורווח נקי של 2.63 דולר למניה (576 מיליון דולר).

"המטרה של אמדוקס בשנת 2009 היא להמשיך ולנגוס בנתח תקציבי הוצאות ה-CAPEX", מציין מירון. "אין פה 'הוקוס פוקוס'. זה לא שמשהו יקרה והתקציבים יגדלו פתאום. אמדוקס תחווה המשך צמיחה מדורגת -slow and steady - וזה אחד הגורמים שיתרמו ליציבותה גם בעתיד הנראה לעין".