אפוקליפסה, לא עכשיו

עדיף היה לו ההשקעות בסטארט-אפים היו מסתכמות השנה ב-2 מיליארד דולר ולא בכ-1.5 מיליארד דולר; עדיף היה לו חלון ההנפקות היה פתוח לרווחה. אבל לא מדובר באסון קולוסאלי

מאז פרוץ משבר הסאב-פריים, שהיווה את אבן הדומינו הראשונה בשרשרת מפוארת, ניצבים בכירים בתעשיית ההיי-טק בחו”ל ובארץ כשבפיהם נבואות זעם. המגזר יישחק, הסקטור ייפגע קשות, חברות יקרסו ואלפי עובדים יפוטרו, הם אומרים. כל אחד משיא עצות לסטארט-אפיסטים, ומנהלי החברות נמצאים בכוננות ספיגה יחד עם המשק כולו.

אמנם נותרו כמעט חודשיים עד סוף השנה, אבל אפשר כבר לקבוע באופן אחראי: הקטסטרופה, אם תקרה, תתרחש בתוך 2009. במאזן הסופי, 2008 לא הייתה שנה גרועה כל-כך בהיי-טק.

היקף ההשקעות בחברות ישראליות השנה לא ייפול באופן מהותי לעומת שנים קודמות, וגם מעבר לים, הנתונים מעידים על ירידה של פחות מ-10% בממוצע בהשקעות ההון סיכון בחברות סטארט-אפ. אלה אינם נתונים משמחים. עדיף היה לו ההשקעות בסטארט-אפים היו מסתכמות השנה ב-2 מיליארד דולר ולא בכ-1.5 מיליארד דולר; עדיף היה לו חלון ההנפקות היה פתוח לרווחה וחברות היו מצליחות להנפיק על-פי שוויים גבוהים. אבל לא מדובר באסון קולוסאלי.

בתקופה מלאת אירועים כזו, שבה בנקים שהיו מסמליה של ארה”ב במשך שנים קורסים ביום אחד, שבה ממשלות נחלצות לסייע לחברות ולמוסדות והנאסד”ק והדאו ג’ונס נופלים בכל יום - לא פשוט לנהל חברה - קטנה או גדולה, לטפח פורטפוליו של השקעות, או סתם לבדוק מה שלום קרן ההשתלמות. גם לערוך עיתון לא פשוט - כולנו מגששים באפילה.


בחזרה לעתיד. אז מה הולך לקרות ב-2009 בתחום ההיי-טק? מי בכלל מוכן להמר בימים שבהם מה שנראה כנבואה אפוקליפטית היום יכול להתברר מחר כמציאות החדשה? ממעוף הציפור, יש מי שמוכן להגדיר את התקופה הנוכחית כבעלת אלמנטים בועתיים. זהו הארי דנט, עתידן וחזאי, שאומר בראיון בלעדי ליואב קרני: “מאז בועת הטכנולוגיה, אנשים נבהלים קצת יותר למראה בועה, אבל זה לא מנע מהם מלשבת ולצפות בהתנפחותה של בועת הנדל”ן, ואיש לא מכר. שישים שנה מעכשיו, לכל הרוחות, זה יקרה עוד פעם. אני מוכן להתערב עם כל אחד”.

ובמלים אחרות - זו דינמיקה בלתי נמנעת. שוויים מתנפחים, ואחר-כך יוצא מהם האוויר. בעת כתיבת שורות אלה, התחום הטכנולוגי מצליח עדיין לנווט במים הסוערים, אבל הכול יכול לקרוס בשניות. אבל יש הבדל בין היום לבועת 2000, “בועת הטכנולוגיה”: כולם כבר יודעים כמה גרוע יכול להיות. אלה לא רק דיונים אקדמיים, כאן הניסיון מדבר.

במגזין "בלוגס" ארזנו את דירוג עשרת הסטארט-אפים המבטיחים של השנה, אלו שמקווים להצליח למרות המשבר; את דירוג עשרת אנשי ההיי-טק המשפיעים של השנה - אלה שעשו את 2008; ראיונות עם מובילי התעשייה, ופרויקטים מיוחדים - כמו על תחום הגיימינג, שנחשב לבן החורג של תעשיית ההיי-טק או כמו הסקר על האופן שבו הציבור הישראלי תופס את התחום (ספוילר: בלי הילת זוהר, אלא כענף שהמועסקים בו הם עבדים של מקום העבודה).

2009 הולכת להיות שנה לא פשוטה, אפשר אולי להתנחם בכך שהיא תהיה מעניינת.