בין אמדוקס לצ'ק פוינט

יחי ההבדל! איך זה שאחת נפרדת ממאות עובדים בעוד שבאחרת מבטיחים "לא נפטר"

שתי ענקיות טכנולוגיה פעילות כיום בישראל: צ'ק פוינט ואמדוקס. את קומברס אנו מותירים מחוץ להגדרה זו, בשל בעיותיה הרבות, וחברת טבע אמנם בהחלט ענקית, אך הקשר בינה לבין טכנולוגיה אפסי. וכך, נותרנו עם שתיים - האחת ענקית אבטחה והשנייה ענקית בילינג, ושתיהן נאלצו בימים האחרונים להתמודד עם סוגיית הפיטורים הכאובה.

נכון לרגע זה, אמדוקסנפרדת ממאות עובדים, ואילו צ'ק פוינט עדיין לא פונה לכיוון זה. גיל שוויד, מנכ"ל החברה, הבטיח קבל עדה ועם שהוא "לא הולך לפטר אף אחד". ומבט חטוף על מאפייני שתי הענקיות הישראליות, יכול להסביר לפחות חלק מהבדלי הגישה ביניהן.

נכון לסוף 2007 העסיקה צ'ק פוינט 1,901 עובדים ובקופתה 1.4 מיליארד דולר, שמגלמים "תקציב" בסך 737 אלף דולר לעובד. אמדוקס, לעומת זאת, העסיקה (נכון לספטמבר 2007) 17,461 עובדים ובקופתה 1.2 מיליארד דולר - 71 אלף דולר בלבד לעובד.

מובן לפיכך, שדב בהרב, מנכ"ל אמדוקס, הרבה יותר לחוץ משוויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, באשר להוצאות השכר של עובדיו. ועוד משהו. אמדוקס היא חברה מוטת כוח אדם. צ'ק פוינט היא חברה מוטת טכנולוגיה, ולכן, פיטורים באמדוקס הגיוניים יותר מפיטורים בצ'ק פוינט, עם כל הצער שבדבר.

שקיפות כבחירתך

והנה עוד משהו שמאוד מקל על אמדוקס ושכמותה. כחברה זרה, הנסחרת בשוק ההון האמריקני, היא כפופה לכללי רישום נוחים יחסית, הן של הרשות לני"ע האמריקנית, הן של NYSE, והן של נאסד"ק (במקרה של חברות אחרות).

מידת הגילוי אשר לה היא מחויבת נמוכה מזו של חברות אמריקניות, ולכן היא יכולה להרשות לעצמה שלא לדווח באופן רשמי על פיטורי מאות עובדים, פיסת מידע שאף פעם לא תזיק לציבור המשקיעים בחברה.

ואם כבר הזכרנו חברות אחרות, אולי כדאי לאמדוקס לקחת דוגמה מחברה קטנטנה ששמה אינקרדימייל . אינקרדימייל, שנסחרת בנאסד"ק, כפופה לאותם כללים נוחים, ולמרות זאת בחרה להוציא בשבוע שעבר הודעה לעיתונות על פיטורי 13 עובדים.

ההודעה לא לוותה במסמך רשמי שהוגש לרשות ני"ע האמריקנית, ותוכנה היה ידוע בראש ובראשונה לכלי התקשורת הישראליים, אך את המינימום - שממילא לא נדרש ממנה - אינקרדימייל עשתה.

בפעם הבאה, אם אפשר, נא להוציא הודעה לעיתונות גם בארה"ב. אם כבר, אז כבר.