"אני חושב שאחת התוצאות של המשבר הנוכחי היא שסטארט-אפים יחזרו למקורות", כך אמר זוהר זיסאפל, מנכ"ל ומייסד חברת ציוד התקשורת רד, בפאנל בנושא "המרחב הדיגיטלי החדש: הזדמנויות ואתגרים", שנערך בוועידת ראש הממשלה לייצוא. זיסאפל שחתום על הקמת כמה חברות היי-טק ישראליות, ניסה להזכיר את ההבדל בין האופן שבו פעלו וחשבו חברות שקמו בשנות ה-80 וה-90 לעומת תדמית הסטארט-אפ של היום.
"פעם", נזכר זיסאפל בימים הרחוקים בהם הקים את רד, "סטארט-אפים היו מתחילים באופן מאוד צנוע. בדרך כלל במוסך בבית. אני עשיתי את כל הפעילות בחברה, כולל ניהול, שיווק, מכירות ועוד תפקידים אחרים, כמה שנים לפני שהיה לי אומץ לגייס אנשים. וכשגייסו עובדים, הרבה מהם לא קיבלו שכר בהתחלה או שקיבלו שכר מאוד נמוך. היום סטארט-אפים שורפים כספים כמו חברות גדולות וגם משלמים המון כסף לעובדים. הם ממוקמים בבנייני משרדים מפוארים ומחזיקים בכל מיני דברים כמו שולחנות פינג-פונג. זה לא אמור להיות כך. אין סיבה שסטארט-אפ יפעל כמו חברה גדולה, כי אז הם גם לא יעילים כמו חברות גדולות".
זיסאפל התייחס להשפעה של המשבר כאתגר בטווח הקצר לתעשיית ההיי-טק הישראלית. לטווח הארוך, אמר זיסאפל, האתגר הוא כיצד לפעול במזרח. מהדברים שטען ניתן להבין כי הוא כבר התנסה בכמה דברים בסין. "כאשר פונים לסין צריכים להבין שמדובר בהשקעה גדולה. כל שותף סיני יגיד לך שאם אתה רוצה להיכנס לשוק הסיני אתה חייב להשקיע. לדעתי הדרך להיכנס לסין, היא באמצעות רכישות". זיסאפל צירף גם עצה למי שכבר מעוניין לרכוש חברות סיניות "לכל חברה סינית יש סט פיננסי אחד לכל דבר: ספר ליחסי הציבור, ספר למס הכנסה, וגם ספר אמיתי. כאשר אתה מסתכל על הספרים ותבקש את הספר האמיתי. כך הם ידעו שאתה מבין".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.