ת"א 25: כל כך מהר, כל כך נמוך

כותרת פסימית למסר אופטימי: כבר כדאי להכין רשימת קניות ולשלב בה כמה מניות

בכל קורס ללימוד ניתוח טכני, יסביר המרצה, שכוחות השוק מונעים ברגשות אנושיים: תאוות הבצע, מצד אחד, והחשש מהפסדים, מצד שני.

רגשות אלו מתורגמים לביקוש והיצע: בשוק שורי (מגמת עלייה) תאוות הבצע שולטת, והירידות הן בעיקר מנגנון למימוש רווחים. בשוק דובי (מגמת ירידה) האימה האוחזת במשקיע הצופה בתיק ההשקעות שלו נמוג לנגד עיניו, מביאה אותו להשלכת סחורות ללא הבחנה. העליות המעטות בשוק דובי, מציינות רגעים בודדים בהם מסתובבים בשוק מחפשי מציאות. הם משנים את האווירה, אך רק לפרקים קצרים, כך עד לסיומה של כל המגמה השלילית.

התיאור לעיל הוא הפשטה יתרה של התהליך המניע את המחיר. מה שרציתי להסביר באמצעותו הוא כלל חשוב לכל משקיע בשוק ההון: בשוק דובי, שולט החשש, וכוחו רב בהרבה מן התקווה לרווחים. עוצמת החשש והשפעתו על השוק, קיבלה משנה תוקף כואב לאורך המשבר הפוקד אותנו כעת.

מגמת ירידה מאופיינת בעוצמתה ובמידת התנודתיות שלה, הגבוהה בהרבה מממוצע התנודתיות בשוק. עלייה בסטיית התקן של אופציות המעו"ף, היא אחד המדדים לכך.

משקיע שאינו בקיא בשוק הנגזרים, הרוצה להתרשם מהתנודתיות, די לו שיבדוק את מספר הימים שבהם, לאחרונה, נע המדד בין 3% ל-4% או יותר, לעומת מספר הימים שבהם נרשמה תנודה כזו עד אוקטובר 2007 - דהיינו בשוק עולה.

תנודתיות זו קשה לכולם, חוץ מלשחקני האופציות ה"מוכרים" אותה בצורה סינטטית. קשה להחליט על נקודות כניסה, וקשה לעמוד בפקודות לקטיעת הפסד. וזאת לשני הכיוונים: מעלה ומטה.

באופן פרדוקסלי, בתקופה כזו יש צורך בלקיחת סיכונים גדולים יותר (על יד פקודות Stop-loss רחוקות יותר) בדיוק כאשר הפסיכולוגיה ההמונית מניעה את הסוחר להקטין סיכונים ו"להיכנס לבונקר". לדעתי ולצערי, תנודתיות זו תלווה את השוק עוד זמן רב, גם אם תהיינה תקופות ביניים שבהן יירשמו תיקונים טכניים מעלה. כדאי לפיכך להכיר את התנודתיות ולפתח טכניקות כדי להשתלב בה כמשקיעים וסוחרים.

ב-4 בפברואר פרסמתי סקירה תחת הכותרת: "ת"א 25 עלה אתמול? אז מה" שבה תיארתי את הרמות שאליהן יכול מדד ת"א 25 להידרדר מהשער שבו נמצא אז: 1080. אני מודה שלא שיערתי שנגיע כה רחוק בזמן כה קצר.

למעשה, לפנינו עוד נקודות מעטות לפני הרמה הנמוכה ביותר שציינתי באותו מאמר כסבירה: 650 המהווה תיקון פיבונצ"י בשיעור 61.8%, של כל העלייה מאז התחתית שנרשמה בפברואר 2003.

אני מציג היום גרף שבועי המצביע על המצב הטכני במדד ושממנו ננסה להסיק מה הוא התסריט הסביר ביותר לעתיד הקרוב:

משה שלום ת


  1. כפי שכבר ציינתי, המדד כמעט והגיע ל-61.8% (2 סגול עם מלבן ומספרים שחורים) תיקון מכל השוק העולה מאז 2003. זוהי בדרך כלל הרמה שבה תיקונים עמוקים יחסית נעצרים, אבל במקרה שלנו עדיין אין סימן לכך.
  2. אם נשתמש בכלי פיבונצ"י נוסף (Fibonacci Projection) (עיגולים, מלבן וסרגל סגול כהה 3 סגול), נראה שהירידה האחרונה שנרשמה, כבר עברה את 161.8%.
    רמה זו בדרך כלל מהווה את סיום הגל הפנימי בסדרה יורדת (במקרה זה, גל 3).
  3. לקוראיי הנאמנים כבר מוכרת המניפה (מספרים וקווים בכחול 4 סגול) של שלישיית קווי מגמה. מניפה זו מסמנת את השלבים האחרונים בתנועת מגמה.
  4. כל האינדיקאטורים (1 סגול ו-5 סגול) נמצאים ברמות שלא היו כדוגמתן של "מכירות יתר".
  5. אנחנו עדים לירידה איטית והדרגתית במחזורים (6 סגול). במצב של שוק דובי, זה מהווה סימן לכך שמספר המוכרים יורד.

מסקנה ללא הסתייגות:

  1. שוק המניות הישראלי חטף מכה קשה, כואבת ומתמשכת. למרות רצוני הכן לבשר על סיום מצב זה, אני עדיין מתקשה למצוא סימן טכני מובהק כלשהו להיפוך המגמה. כל האינידקטורים, מצבי "מכירות יתר" קיצוניים במתנדים, מחזורים יורדים, מניפת קווי מגמה ורבים נוספים, מצביעים על כך שיש אור בקצה המנהרה, אבל זה רק רקע - לא סימן מובהק.
  2. על הגרף הוספתי קווים אנכיים (כחול בהיר) המציינים את התאריכים של מחזור-זמן (Cycle) באורך 18 שבועות. התאריך הבא לפי מחזור-זמן נמצא ב-08-12-2008. שימו לב! זהו תחום זמן ולא תאריך מדויק. הוא מהווה עוד כלי שיכול לסייע לנו להעריך מתי אפשר לצפות לתחתית.
  3. את רמות המחיר הצפויות לירידה נוספת ואחרונה סימנתי במלבנים צהובים. אלה רמות תמיכה, שחלקן משתלבות עם צפי הפיבונצ"י (620-630, 560-570).

שורה תחתונה קצרה ואופטימית

אנחנו מאוד קרובים לסיום שלב זה של השוק הדובי, אבל טרם הגענו לשם. אני מציע להתכונן. איך מתכוננים? מכינים רשימת הקניות, כי אם נחכה עד שיגיע ההיפוך, זה כבר יהיה קצת מאוחר.


משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

ניתן לפנות אלי בכתובת - Moshe.Shalom@gmail.com