3 הערות על בנק הפועלים

הטובים לביטוח, התשואות לדנקנר וייבוא ההון האנושי שנכפה על ההנהלה המתדלדלת

הטובים לביטוח

לאחרונה בכל פעם שמחפשים מישהו לתפקיד בחברת ביטוח, זה מסתיים בסופו של דבר במינוי של בנקאי. ביום חמישי האחרון היה זה עוד בוגר בנק הפועלים שעבר את הכביש ומונה לתפקיד מרכזי בחברת ביטוח. דרור נגל, מנהל אגף בנקאות פרטית ובינלאומית ולשעבר מנהל האגף לניירות ערך ונכסים פיננסיים בהפועלים, מונה לתפקיד מנכ"ל הפניקס פיננסים. תפקיד שלא היה מאויש מאז ינואר.

נגל, שיהיה האיש מספר ארבע בהפניקס, ימצא לידו בשולחן ההנהלה את בני שיזף, אף הוא יוצא הפועלים, וכיום ראש אגף ביטוח חיים בחברה, והוא מצטרף לשני משנים למנכ"ל מבנק הפועלים שעברו לענף הביטוח בשנה האחרונה: שי טלמון, כיום מנכ"ל כלל ביטוח, ויעקב רוזן, מנכ"ל קרן הפנסיה מבטחים החדשה. יו"ר הפניקס, הוא כמובן אהוד שפירא, שהגיע מבנק לאומי.

ייבוא בכפייה

תוך שנה אחת עזבו את בנק הפועלים שלושה מארבעת המשנים למנכ"ל. טלמון, רוזן, וכעת ראש החטיבה הפיננסית, בארי בן זאב. רק ציון קינן נותר, בודד בבכירותו.

בן זאב, שמונה לתפקיד רק בדצמבר 2007, הודיע על פרישתו בתחילת אוקטובר, הודעה שתפסה את בכירי הפועלים בהפתעה. לבנק אין מועמד פנימי מובהק לתפקיד, ועד כה, שישה שבועות לפני העזיבה, טרם סוכם על מחליפו. אז נכון שלבן זאב לא תהיה בעיה לעכב קמעה את עזיבתו לטובת חפיפה נאותה, אבל הזמן מתחיל לאזול.

כרגע נראה כי לראשונה מזה כעשור, יאלץ הפועלים להביא משנה למנכ"ל מבחוץ, ועוד לתפקיד מרכזי כמו CFO.

תשואות לדני דנקנר

זוכרים את תיק ה-MBS שבנק הפועלים מכר לפימקו במאי האחרון? הפועלים מכר את התיק תמורת 2.55 מיליארד דולר, לפי שיעור של 75 סנט לכל דולר, ורשם הפסד של 870 מיליון דולר.

לאחרונה בדקו בבנק מה קרה ל-MBS והתשובה חד משמעית, הצעד שהוביל יו"ר הבנק דני דנקנר הוכיח את עצמו. שווי תיק ה-MBS ירד בעוד מיליארד דולר, והיום ניתן לקבל עליו רק 45 סנט לדולר. אם הפועלים לא היה מוכר את התיק במאי ההפסד שלו, נכון לעכשיו, היה יותר מכפול.