מפת הדרכים של אורבוטק ליציאה מהמשבר: במו"מ למכירת חטיבת ה-Assembly

נמצאת ב"מו"מ פעיל" למכירת הפעילות בתחום לחברה איטלקית בשם Fin.Pro ; הודיעה השבוע על כוונתה לצאת באופן הדרגתי מהתחום ; רכשה השנה חברה אמריקנית בתחום הצגים השטוחים ב-290 מיליון דולר

ימים לא קלים עוברים על חברת ההיי-טק הוותיקה אורבוטק , שנאלצה באחרונה לפטר 300 עובדים, דיווחה על מכירות נמוכות מהצפוי וביצעה מחיקות חשבונאיות שהביאו אותה להפסד נקי של 43.1 מיליון דולר ברבעון השלישי. בהנהלת החברה, מאידך, רואים היטב את מפת הדרכים של החברה ליציאה מהמשבר - וזה כולל מכירה של אחת מחטיבותיה.

חטיבת המעגלים המורכבים (Assembly) של אורבוטק, שהחברה הודיעה זה מכבר על צמצום פעילותה במטרה לצאת באופן הדרגתי משוק זה, עשויה למצוא את עצמה בקרוב בידיים חדשות: אורבוטק מאשרת היום כי היא מצויה ב"משא-ומתן פעיל" לגבי מכירת כל פעילות החטיבה באירופה ובאמריקה לידי חברת Fin.Pro, שבסיסה באיטליה. פין-פרו היא שותפה ותיקה של אורבוטק דרך מספר חברות בנות.

רני כהן, מנכ"ל אורבוטק, אמר אמש כי הוא מקווה שהמכירה תבוצע במהרה, על מנת "כדי לצמצם את ההפרעה לבסיס הלקוחות הקיים, תוך כדי שהלקוחות זוכים לראות נתיב ברור לעבר המשך קבלת הפתרונות והשירותים הטובים מסוגם גם בעתיד".

לא ברור באיזה סכום תוכל אורבוטק למכור את פעילותה בתחום ה-Assembly, לאחר שהחברה כבר הודיעה על יציאתה מהתחום שהסב לה בעיקר הפסדים לאורך השנים. מאידך, בדו"ח הרבעוני שפרסמה אורבוטק ביום שני השבוע בחרה החברה למחוק את כל נכסיה בתחום מן המאזן, כך שכל הסכם למכירה יירשם בדו"חותיה כרווח.

בנוסף, מכירת הפעילות בכל סכום שהוא יכולה לעזור לאורבוטק למלא מחדש את קופת המזומנים שלה, קופה אותה רוקנה לחלוטין על מנת לרכוש את חברת פוטון דיינמיקס האמריקנית, המציעה מערכות בדיקה חשמליות ליצרניות של מסכים שטוחים (FPD). כזכור, אורבוטק רכשה את פוטון ב-290 מיליון דולר, למרות שבקופות המזומנים של שתי החברות גם יחד שכבר כ-265 מיליון דולר בלבד.

אורבוטק מוכרת מערכות בדיקה ליצרניות אלקטרוניקה. פרט לתחום המעגלים המורכבים ממנו היא יוצאת ותחום הצגים השטוחים שבו היא מתרחבת, מוכרת אורבוטק גם מערכות בדיקה לתחום המעגלים המודפסים. תחום זה אחראי לעיקר הירידה בהכנסות החברה ברבעונים האחרונים. בנוסף, פועלת החברה בתחום הציוד להדמייה רפואית - תחום שלא הצליח להמריא השנה, וגם בגינו רשמה החברה מחיקה חשבונאית בדו"ח האחרון.

"ההחלטה שלנו לצאת מהפעילות בשוק המעגלים המורכבים היא חלק מסדרה של צעדים שאנו לוקחים, שנועדו להיטיב את הפוקוס של התוכנית האסטרטגית שלנו", אמר כהן. "זה יאפשר לנו להתמודד עם התנאים הכלכליים הנוכחיים, וכן להתכונן לצמיחה עתידית", הוסיף.

ועוד בנוגע לאורבוטק: בבית ההשקעות אופנהיימר עדכנו אמש את המלצתם על המניה, "הנסחרת במחירי 1993", והעלו אותה ל"תשואת יתר". האנליסט סרגיי וסצ'ונוק כתב בסקירה כי שנת 2009 מסתמנת כשנה מאתגרת עבור החברה, אך בתמחור הנוכחי המניה "מהווה הזדמנות עבור משקיעי ערך עם אופק השקעה בינוני-ארוך".

אורבוטקאורבוטק