מלחמת עולם על הדשא הווירטואלי: FIFA ו-Pro Evolution נאבקים על לב הגיימרים

שני משחקי הכדורגל המובילים - FIFA ו-Pro Evolution - מנהלים מאבק עיקש על לב הגיימרים, שהפכו לאוהדים מושבעים ; השניים משכללים גרפיקה, נאבקים על רישיונות שימוש בשמות שחקנים ועל התאמה לקונסולות

יריבויות על מגרש הכדורגל הן לא דבר חדש. יש את מכבי והפועל, יש את ברצלונה וריאל מדריד ויש את מנצ'סטר יונייטד וליברפול. אבל מתברר, שהיריבות הגדולה ביותר על מגרש הכדורגל, היא בכלל וירטואלית. זו המלחמה שנמשכת כבר שנים בין שני משחקי הכדורגל הפופולריים ביותר - FIFA ו-Pro Evolution Soccer (PES).

המלחמה על המגרש הווירטואלי יצאה באופן רשמי לדרך לפני 7 שנים. אל ההגמוניה שיצרה ב-1993 ענקית המשחקים אלקטרוניקס ארטס (EA) עם FIFA, באמצעות חטיבת הספורט שלה, הצטרפה חברת משחקים ותיקה לא פחות, קונאמי, שניסתה לקרוא תיגר על השליטה הבלתי מעורערת שלה בשוק משחקי הכדורגל עם PES. שליטה, משום ש-FIFA מתורגם ל-17 שפות ומופץ בכ-35 מדינות.

זהות אבודה בקונאמי

EA Sports, הוקמה לפני 15 שנה כמותג לשורת משחקי ספורט שהוציאה EA, מתוך מטרה להגיע לפלח השוק של אוהדי הספורט ולמשוך אותם לקנות משחקי סימולציה שמדמים תחרויות כמו כדורגל, כדורסל או פוטבול.

ההחלטה התגלתה כמשתלמת. חטיבת הספורט הפכה למטילת ביצי זהב עבור יצרנית המשחקים האמריקנית. FIFA עצמה הפכה לאחת מסדרות המשחקים המצליחות ביותר בכל הזמנים, כשלמעלה מ-65 מיליון עותקים נמכרו מאז יצא לאור המשחק הראשון בסדרה.

בזמן ש-EA הצליחה להביא את האדרנלין מהמגרשים למסך הקטן, אצל קונאמי הכול הלך הפוך. החברה היפנית, שמייצרת משחקים כבר מסוף שנות ה-70, ניסתה לקפוץ למים העמוקים של משחקי הספורט אך לא השכילה להתמיד במלאכת היצירה. גרסאות שונות של משחקי כדורגל יצאו לאור תחת ידיה, ללא המשכיות ברורה.

ב-1991 שחררה החברה סדרת משחקי כדורגל תחת המותגInternational Superstar Soccer ובשם שונה לגמרי בגרסה היפנית. ב-1995 החליטה החברה להשיק סדרת משחקי כדורגל חדשה תחת השם Winning Eleven ביפן ו-World Soccer Winning Eleven באמריקה ובאירופה. שש שנים מאוחר יותר, ב-2001, עוד שינוי. עכשיו לגרסה האירופית קוראים Pro Evolution Soccer, שם המותג שהפך בסופו של דבר למזוהה ביותר עם סדרת משחקי הכדורגל שלה. הזהות האבודה של משחקי הכדורגל של קונאמי עלתה לה בשנות ה-90 בקרב מול EA ובניסיון לגבש קהל גדול ואמין של אוהדים.

ב-2001, כשסוף סוף שמו שם את הדגש על המשכיות ויציבות, סדרת PES החלה לצבור תאוצה, כשקונאמי מוציאה מדי שנה גרסה חדשה ומשופרת למשחק, שהפך במהרה למתחרה ראש בראש ב-FIFA המוכר והוותיק.

עד כמה שזה נשמע אירוני, PES הציג יתרון בולט במיוחד - הוא לא היה FIFA והבידול הזה שיחק לטובתה של קונאמי. עד ליציאת סדרת PES, משחקי הכדורגל של EA אמנם צברו ותק, ניסיון ובעיקר הרבה מעריצים, אך גם מידת הייאוש והאכזבה עלתה משנה לשנה. טענות רבות על חוסר חדשנות מגרסה לגרסה הפכו מעריצים מושבעים למאוכזבים. קונאמי טרפה את הקלפים והציתה תקווה בלבבות המורדים של FIFA.

לרוע מזלה של EA Sports, תחושת האכזבה והדימוי המונופוליסטי הפכו את הקערה על פיה ובשנים האחרונות PES זכה ליתרון בקרב האוהדים, שבא לידי ביטוי, למרות הפירטיות, גם בהיקף המכירות. למעשה, מאז ש-PES צבר פופולריות, נוצרה יריבות של ממש בין שני מחנות האוהדים. מי שנותר נאמן ל-FIFA, לא היה מוכן לשמוע על PES. מי שעבר ל-PES, הסתכל על FIFA בשנאה יוקדת. מלחמת הכדורגל הפכה פתאום לרשמית, לפחות כמו על המגרש.

מנצ'סטר יונייטד הולכת לאיבוד

למרות ההצלחה, PES נאלץ להתמודד עם חיסרון גדול ובולט לעומת המתחרה הוותיק. ב-EA רכשו בתחילת הדרך זכויות יוצרים לשמות קבוצות הכדורגל והשחקנים ולתלבושות הרשמיות. זהו רישיון המעניק אפשרות להשתמש בשמות אלה במשחק ובכך להביא את החוויה הכי קרובה למציאות עבור המשתמש. קונאמי, למרות שנות הוותק שלה בתחום הכדורגל, לא הצליחה עד היום להשיג מספיק רישיונות למשחק שלה, מה שיצר מבוכה לא קטנה בקרב הגיימרים.

כך למשל, שחקן נבחרת הולנד לשעבר, פטריק קלויברט, קיבל במשחק את השם פרויברד. באחת הגרסאות המצב היה קשה אף יותר עבור שחקני הנבחרת ההולנדית, שזכו כולם לשם Dutch, בכדי לא להפר שום זכויות יוצרים. גם שמות הקבוצות היו משונים. כך נקראה ב-PES 1 מנצ'סטר יונייטד בשם מנצ'סטר, כשב-PES 2 המצב הלך והתדרדר והיא זכתה לכינוי הלא ברור, אראגון. בשנים האחרונות הוחלף שמה, כמו שמן של קבוצות אנגליות אחרות, לשמות קלים יותר להבנה והיא נקראת Man Red, בשל המדים האדומים שלובשים השחקנים.

מי שמשחק ב-FIFA, לא צריך לדאוג. מדובר בשיתוף-פעולה ותיק בין התאחדות הכדורגל העולמית וארגוני שחקנים בעולם לבין EA Sports, מה שהביא למבחר גדול של ליגות ונבחרות ולשמות האמיתיים של כולם.

יתרה מזאת, EA דאגה לבלעדיות על הזכויות של חלק מהנבחרות ומהקבוצות, מה שמשאיר במקרה הזה את PES הרחק מאחור. זה מה שקורה כש-EA Sports משקיעה מדי שנה למעלה מ-100 מיליון דולר כדי להבטיח זכויות יוצרים לשמות ותלבושות עבור שלל משחקי הספורט שלה - החל משחקני גולף, דרך נהגי מירוצי נאסקר ועד לשחקני פוטבול.

למרות הבעייתיות עם זכויות היוצרים, PES עדיין הצליח לצבור בשנים האחרונות מעריצים ולגנוב את אור הזרקורים מ-FIFA. את הפופולריות שלו, יכולים לזקוף בקונאמי לרמת המשחקיות הגבוהה, שעוקפת את זו של המתחרה.

"PES שלט בשנים האחרונות בשוק משחקי הכדורגל", אמר לאחרונה טום ברמוול, עורך אתר הגיימינג Eurogamer, בראיון למגזין בריטי. "FIFA היה זוהר יותר ורשמי יותר, אבל לא מספיק רציני על המגרש עצמו, שם הוא היה חסר עומק. האפשרויות הטקטיות מאוד אמיתיות ב-PES והוא נעשה טוב יותר משנה לשנה", סיכם ברמוול. אבל דווקא על רקע היתרון לכאורה שזוכה לו PES, באוקטובר האחרון נרשמה היסטוריה קטנה אצל היריב הוותיק.

FIFA 09 שובר שיאים

FIFA 09 מכר בשבוע הראשון להשקתו בחנויות באירופה למעלה מ-1.2 מיליון עותקים, מה שהפך אותו לגרסה שנמכרה הכי מהר בהיסטוריה של סדרת FIFA. יתרה מזאת, המכירות ל-xBox 360 הפכו את FIFA 09 למשחק השלישי שנמכר הכי מהר לקונסולה מבית מיקרוסופט אחרי GTA IV ו-HALO 3.

ב-EA יכולים לחייך חיוך גדול עוד יותר לאור העובדה שבהשוואת נתוני המכירות בשבוע הראשון להשקת שני המשחקים בגרסת 2009, מכר FIFA למעלה מפי 2 יותר עותקים מהמתחרה. אבל גם EA וגם קונאמי למודות ניסיון מהמערכות הקודמות במלחמה על המגרש. שתיהן יודעות שגם אם הקרב יוכרע הפעם לטובת FIFA (שזה עדיין לא בטוח), בשנה הבאה זה כבר סיפור אחר. כל שנה הקרב בין המשחקים מתחיל מחדש.