הצלחה ישראלית בעיצומו של משבר עולמי: ג'ונסון אנד ג'ונסון תרכוש את אומריקס ב-465 מ' ד'

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ג'ונסון מנהלת כבר מספר חודשים מו"מ על רכישת חברת הביומד הישראלית, לאחר שותפות של 8 שנים בין החברות ; רוברט טאוב, בעל השליטה ומייסד אומריקס, ישלשל לכיסו כ-75 מיליון דולר

לאחר שמונה שנים של שותפות ומספר חודשים של מו"מ עצבני ושמועות סוערות, רוכשת ג'ונסון אנד ג'ונסון את חברת הביומד הישראלית אומריקס. כך נודע ל"גלובס". המחיר, על פי ההערכות, עומד על 27 דולר למניה, הגוזר לחברה שווי של 465 מיליון דולר.

במהלך סוף השבוע נפוצו שמועות כי המכירה מתקרבת לאחר שצוות גדול מטעם את'יקון, החברה הבת של ג'ונסון אנד ג'ונסון האחראית על הקשר עם אומריקס, הגיע לארץ והחל בבדיקה יסודית של החברה. בעקבות השמועות עלה מחיר המניה ב-30% והגיע ל-21 דולר למניה.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ג'ונסון מנהלת כבר מספר חודשים מו"מ על רכישת אומריקס, לאחר שותפות של שמונה שנים בין החברות שבמהלכן עלה רעיון המכירה על השולחן מספר פעמים.

המו"מ של החודשים האחרונים התנהל במצב רוח סוער עד גבה-גלי, כאשר במהלך התקופה התאמץ רוברט טאוב, בעל השליטה בחברה, להביא גורמים נוספים למו"מ כדי להעלות את המחיר. בין הגופים שהיו מעורבים היו חברת Bayer הגרמנית וגם האחים עופר, אך השיחות הללו ככל הנראה לא הגיעו לכדי הצעה קונקרטית ולא איימו באמת על העסקה עם ג'ונסון.

כמו כן ניסה טאוב להוביל רכישה של החברה מן הבורסה לידיו הפרטיות בעזרתה של חברת אוקטופארמה בה הוא שותף, יחד עם מורי ארקין. עסקה זו התפרקה כאשר קיבל טאוב הצעה נוספת מג'ונסון ומצא את עצמו בניגוד אינטרסים.

במהלך תקופת המו"מ לא פסקה אומריקס עצמה מלספק חדשות. העיניים של כל הרוכשים הפוטנציאליים היו נשואות לניסוי במדבקת הפיברין, מוצר שיכול להגיע למכירות של מאות מיליוני דולרים. בתחילת אוקטובר הודיעה החברה כי הניסוי השיג תוצאות ביניים טובות והמניה עלתה ב-7%, אך מיד לאחר הודעה זו הגיעה הודעה אחרת לפיה הניסוי הושהה בשל בעיות בטיחות. אף שלא היה ידוע עדיין אם הבעיות קשורות או לא קשורות במוצר עצמו. השוק הגיב בבריחה מן המניה אשר איבדה 34.5% מערכה. כבר למחרת החל תיקון אשר הושלם עם הצהרתה של אומריקס שבעיית הבטיחות ככל הנראה לא הייתה במוצר והניסוי יוכל להימשך.

בין תוצאות, שמועות וחדשות התנודדה המניה בשלושת החודשים האחרונים בין מחיר של 23 דולר בשיא לבין מחיר של 12 דולר בשפל. קשה לקנא במה שעבר בוודאי על טאוב בתקופה זו.

ואולם, עכשיו אפשר לחזור ולקנא. לפי הדו"ח השנתי של החברה מאפריל 2008 טאוב מחזיק ב-2.7 מיליון מניות של אומריקס כך שהוא צפוי לרפד את העו"ש ב-75 מיליון דולר. טאוב הקים את אומריקס בכספו הפרטי ב-1994 ומימן אותה בעשור שקדם להנפקתה, בהשקעה של לפחות 10 מיליון דולר בכסף בנוסף לקניין רוחני של חברה קודמת בבעלותו שרכש והעביר לחברה.

בהנפקה השנייה של אומריקס נפגש לראשונה עם מזומן, אך בסכום לא גבוה יחסית להשקעה, של 23 מיליון דולר.

אף שטאוב אינו מתגורר רוב הזמן בישראל הוא נחשב לציוני וייתכן מאוד שינתב חלק מן ההון שלו להשקעות חדשות בארץ.

ג'ונסון אנד ג'ונסון אינה נוהגת לפרק את החברות שהיא קונה ולהטמיע אותן בתוכה, אלא בדרך כלל מאפשרת להן להמשיך לפעול כחברות עצמאיות. חברת קולבר שנרכשה על ידה עדיין פועלת בישראל כג'ונסון אנד ג'ונסון ישראל. ייתכן שאומריקס תמשיך לפעול במתכונתה הנוכחית כאת'יקון ישראל.

אין סיבה לחשוב כי ג'ונסון תצמצם משמעותית את מצבת העובדים של החברה או תסגור את המפעל, שכן הקמה מחדש של מפעלי תרופות אינה טריוויאלית מבחינה הנדסית או רגולטורית. אם כך, מנקודת המבט הישראלית עשתה החברה צעד חשוב כשהקימה את המפעל טרם מכירתה.