קרדיט סוויס מעיקה על כור: הקונצרן עלול לבצע מחיקות של יותר ממיליארד שקל על השקעותיו בבנק

משקיע מוסדי: "כור שהייתה פעם חברת האחזקות המובילה במשק הישראלי, מתנהגת היום כמו מניית יתר, ומהווה למעשה אופציה על מניית קרדיט סוויס"

מניית כור השלימה היום ירידה של כ-86% מתחילת השנה.

נכון, כבר התרגלנו לירידות חדות במניות רבות, אולם קונצרן המשתייך למדד ת"א 100 שמאבד בתוך כחודש 70% מערכו, אינו תופעה שכיחה במיוחד. אחת הסיבות המרכזיות למפולת בכור היא השקעתה בקרדיט סוויס - מהלך שבשוק ההון לא ממש אוהבים.

"כור שהייתה פעם חברת האחזקות המובילה במשק הישראלי, מתנהגת היום כמו מניית יתר, ומהווה למעשה אופציה על מניית קרדיט סוויס", אומר משקיע מוסדי.

במארס האחרון החליט נוחי דנקנר לנצל את המשבר בשווקים ולהיכנס להשקעה במגזר הפיננסי. תוך זמן קצר נבחרה קרדיט סוויס כיעד להשקעה, לאור העובדה כי חשיפתה למשבר הסאב פריים הייתה נמוכה למדי. דנקנר האמין כי מחיר המניה היה אטרקטיבי באותה עת, והשקעה במגזר הבנקאות הייתה תמיד שאיפתו. לאחר שלא הצליח להשיג אחיזה בענף הבנקאות הישראלי, החליט לנסות זאת בחו"ל.

בתחילה, נתפסה השקעתו של דנקנר כספקולנטית, שכן תוך מספר שבועות מימש דנקנר את השקעותיו בקרדיט סוויס, תוך גריפת רווחי הון נאים. לפני כחודש, דנקנר רכש 3% ממניות הבנק תמורת 1.2 מיליארד פרנק שוויצרי. נראה היה כי התזמון של דנקנר לא יכול להיות מוצלח יותר. מיד לאחר רכישת 3% ממניות קרדיט סוויס, עלתה המניה ביותר מ-40%. אולם תוך זמן קצר התהפכה במגמה, הרווחים על הנייר הפכו במהרה להפסדים על הנייר, ונכון להיום כור מופסדת על השקעתה בקרדיט סוויס יותר ממיליארד שקל.

אולם למרות שבינתיים דנקנר מופסד על השקעתו, נראה כי הוא לא ממהר להרים ידיים, ההיפך הוא הנכון. כור צפויה להרחיב את מסגרת ההשקעה בקרדיט סוויס מ-3 מיליארד שקל ל-5 מיליארד שקל. לצורך כך, היא צפויה לבצע גיוס בהנפקת זכויות בהיקף של 600 מיליון שקל בחודש הקרוב. מהלכים אלה מחזקים את הסברה כי אכן מדובר בהשקעה לטווח ארוך.

מתשקיף הנפקת הזכויות, שפורסם אמש עולה כי נכון להיום מצבה של כור אינו מזהיר במיוחד, וכי ההשקעה בקרדיט סוויס מכבידה בינתיים על כור, בעיקר בכל הקשור לעמידה בהתניות פיננסיות שונות.

מדו"ח הצעת הנפקת הזכויות עולה כי לאור הירידות במניית קרדיט סוויס, ייתכן וכור תאלץ לבצע בעתיד מחיקות בהון העצמי שלה. שוויה של קרדיט סוויס בדו"חות כור גבוה ב-1.2 מיליארד שקל לעומת שווי השוק שלהן. נציין, כי נכון לסוף הרבעון השלישי עומד ההון העצמי של כור על 3.3 מיליארד שקל, כך שאם המניה לא תתאושש, היקף המחיקות עלול להיות משמעותי עבורה.

בנוסף, התרסקות מניית כור הביאה לכך שהחברה אינה עומדת בהתניות הפיננסיות לבנק הפועלים, לפיהן היא אמורה לשמור על יחס של 1.4 בין שווי שוק לחוב. יחד עם זאת, הנפקת הזכויות צפויה לתקן את היחס לרמה הרצויה.

יחד עם זאת, ניתן להניח כי גם אם בהמשך כור לא תעמוד בהתניה הפיננסית לבנק הפועלים, הבנק לא ימהר לפרוע את החוב. לקונצרן אי.די.בי, שבראשות דנקנר, עסקים רבים עם בנק הפועלים, והבנק לא ימהר להקשות על כור, אלא צפוי לגלות גמישות.

דירוג האשראי של כור, העומד על A, עלול להיות גם כן בסכנה, שכן כור אינה עומדת גם בתנאים של S&P מעלות. לפי אותם תנאים, שווי האחזקות המתואם בתוספת התיק הנזיל ביחס לחוב ברוטו, אמור לעמוד על עד 2.7 בטווח ארוך ו-2.5 בטווח קצר, ונכון להיום הוא עומד על 1.38. אם יהיו עליות במניות או פירעון אשראי, היחס אמור להשתפר, אך מנגד, אם מניות החברות בנות ימשיכו לצנוח, ייתכן והדבר ישפיע על דירוג החברה.

כרגע מצבה של כור אינו נראה מזהיר במיוחד, והסנטימנט השלילי של המשקיעים כלפיה רק הולך ומתחזק. יחד עם זאת, אין זה נכון לבחון את ההשקעה של כור בקרדיט סוויס ברמה היומית. כשם שחגיגות הרווח על השקעתו היו מוקדמות מדי, כך גם החשש מההפסד על הנייר אינו נכון, שכן מדובר להשקעה לטווח ארוך. נראה כי לדנקנר יש אורך נשימה להשקעה הזו. הבעיה היא שלמשקיעים בכור אין ממש את הסבלנות.

דנקנר מופסד גם ההשקעה בכור

לפני כשנתיים וחצי רכש נוחי דנקנר את קונצרן כור מידי יונתן קולבר ומשפחת ברונפמן, לאחר מאבק מהיר ודרמטי מול יצחק תשובה, שרצה גם כן בעלות על הקונצרן.

דנקנר רכש את השליטה באמצעות דסק"ש 35.6% ממניות הקונצרן תמורת 446 מיליון דולר, אשר שיקפו לכור שווי של 1.26 מיליארד דולר, הגבוה ב-22% משווי השוק באותה התקופה. היום, מספרים אלה נראים דמיוניים, לאור התרסקות המניה.

שווויה של כור עומד כיום כ-265 מיליון דולר, כלומר כמיליארד דולר פחות לעומת השווי בו נרכשה. יחד עם זאת, נציין כי מאז הרכישה חילקה כור דיבידנדים של יותר מחצי מיליארד שקל, כאשר יותר מ-300 מיליון שקל מתוכם זרמו לידי אי.די.בי. מנגד, אי.די.בי גם הזרימה מאות מיליוני שקלים במסגרת הנפקות הזכויות שעשתה בכור בחודשים האחרונים לצורך מימון ההשקעה בקרדיט סוויס.

דנקנר רכש את כור בעיקר כדי לקבל לידיו את השליטה בחברת האגרוכימיה מכתשים אגן. מאז הרכישה, דנקנר מכר את רוב האחזקות של כור ובראשן אי.סי.איי. בהמשך החליט דנקנר כי כור תהפוך לזרוע הפעילות הבינלאומית של הקבוצה, וריכז תחתיה את ההשקעה בקרדיט סוויס.

כור, שהייתה פעם הקונצרן המוביל במשק הישראלי המחזיק בחברות המובילות ביניהן מכתשים אגן, אי.סי.איי, תדיראן וסולתם, הפך למעין יצור כלאיים המחזיק מצד אחד בחברת האגרוכימיה ומצד שני בבנק אירופאי, ואינה נתפסת כאטרקטיבית במיוחד בעיניי המשקיעים.

האם השפל בו נמצאת היום מניית כור הוא זמני, או שעסקת דנקנר לרכישת כור תתברר כיקרה במיוחד?