מאבק ההישרדות של "מעריב" מקרטע: הפסיד 23.4 מיליון שקל ברבעון השלישי

זאת למרות צעדי התייעלות מרחיקי לכת וצמצום ההוצאות התפעוליות, כולל פיטורי עובדים עד למינימום הנדרש להפעלה ; ההון העצמי נשחק ב-30% ; הכשרת היישוב הודיעה על הלוואה נוספת של 15 מיליון שקל לעיתון

חברת מעריב , הנמצאת בשליטת הכשרת היישוב ובנק הפועלים , סיימה את הרבעון השלישי של השנה בהפסד של 23.4 מיליון שקל ותזרים מזומנים שלישי של 11.8 מיליון שקל, זאת בהמשך להפסד של 78.4 מיליון שקל בשנת 2007.

החברה מזהירה כי המשך פעילותה במתכונתה הנוכחית ויכולתה לעמוד בהתחייבויותיה מותנים בהשגת מקורות מימון מתאימים, בהמשך להעמדת מסגרות אשראי על-ידי תאגידים בנקאיים ובשיפור מהותי בתוצאותיה העסקיות.

"מעריב" נוקט בשנה האחרונה מספר מהלכים בניסיון לשרוד בשוק התחרותי של התקשורת, אך ככל הנראה ללא הצלחה יתרה. פיטורי העובדים והצמצומים לא משפיעים על התפוצה של העיתון - המכירות ירדו ב-14.4% ברבעון השלישי של השנה לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-107.6 מיליון שקל.

המיתון במשק מביא לקיטון בתקציבי הפרסום בכלל ובעיתונות בפרט, והחברה מעריכה כי בשלב ראשון יקצצו חברות שנקלעו לקשיים בשל המיתון את ההוצאה על פרסום ושיווק, וכי למדיניות זו תהיינה השלכות קריטיות על החברה.

גורמים נוספים שמשפיעים לרעה על עיתון "מעריב" הם התחזקות האינטרנט והתחרות מול החינמון "ישראל היום", שלהערכת "מעריב" ביסס את מעמדו כעיתון לגיטימי.

ההחמרה בתוצאות החברה הביאה לשחיקה של 30% בהון העצמי מתחילת השנה ל-167.5 מיליון שקל. כמו כן, לחברה הון עצמי חוזר שלילי של 85.5 מיליון שקל. הכשרת היישוב הודיעה על הלוואה של 15 מיליון שקל לעיתון "מעריב", זאת מעבר להלוואה בסך של 10 מיליון שקל שהתקבלה מוקדם יותר החודש.

חברת "מעריב" לא עמדה במספר התניות פיננסיות שנדרשו על-ידי הבנקים: היחס בין החוב הפיננסי נטו לבין ה-EBITDA, והון עצמי נמוך מ-200 מיליון שקל. התמודדות עם קשיי המימון, לצד לחצים מצד המערכת הבנקאית לעמידה בהתניות פיננסיות, הביאו לפגיעה בעצמאותה התזרימית של החברה ולכך שאינה יכולה להתמודד ללא תמיכת בעלי מניותיה בתשלומים שונים.

בנוסף להלוואות חברת-האם, הכשרת היישוב הודיעה בחודש אוגוסט האחרון כי היא בוחנת את רכישת בית "מעריב" מידי החברה. לחברה התחייבויות שוטפות של 349 מיליון שקל והתחייבויות לזמן ארוך של 60 מיליון שקל.

בתחילת החודש הגיע הסכסוך בין גוסינסקי למשפחת נמרודי לסופו - וסוכם כי גוסינסקי ימכור מניותיו ב"מעריב" ב-10 מיליון דולר ויפסיד כ-47 מיליון דולר. חובו לבנק הפועלים בסך 28 מיליון דולר יימחק, והמניות יועברו לנאמנות.