אסיה ננעלה בעליות שערים: הניקיי טיפס בכ-2%; מדד שנחאי המשולב הוסיף 1.4%; הקוספי עלה ב-3.3%

[לשווקים בעולם] סדרה של התקפות טרור על מומביי הובילה לסגירתן של שוקי המניות ושוקי הסחורות בהודו ; הבנק המרכזי של סין הפחית אתמול את הריבית ב-1.08% ל-5.58%

יום המסחר באסיה ננעל בעליות זה היום החמישי ברציפות בתגובה לצעדים בהם נוקטת סין כדי לתמוך בצמיחה. יום המסחר נפתח בעליות חדות שהתמתנו לקראת הנעילה על רקע התקפת הטרור במומביי ובשל חשש לערעור היציבות החברתית בסין.

הבנק המרכזי של סין (PBOC) הפחית אתמול (ד') את שיעור הריבית בפעם הרביעית מאז ספטמבר ובשיעור החד ביותר מאז אוקטובר 1997. הבנק המרכזי הפחית את הריבית ב-1.08% ל-5.58% ואת הריבית על פקדונות ל-2.52% מ-3.6%.

הרשויות בסין ביקשו מהבנקים במדינה להגדיל את כמויות ההון העצמי שלהם בציפייה להאטה בצמיחה, ובהערכה שהבנקים שבשליטת המדינה יצטרכו לשמש חתמים בגיוסי ההון למימון תוכנית התמריצים החדשה של בייג'ין. ועדת הפיקוח על הבנקים בסין, CBRC, הורתה לבנקים, בייחוד לקטנים והבינוניים שבהם, להעלות את יחס הלימות ההון (יחס הון עצמי למאזן) שלהם ל-10% מ-8% הנדרשים כעת, וזאת עד תום השנה.

הממשל הסיני חושש כי קצב צמיחה שנתי איטי מ-9% יגרום לערעור היציבות הפוליטית, וזאת כאשר עובדים מהמעמד הבינוני, הממוקמים בעיקר בערים הגדולות, עלולים לאבד את מקום עבודתם ולהתנגד לשלטון הנוכחי.

בכיר בממשל הסיני הזהיר היום (ה') כי מצבה של הכלכלה הסינית הולך ומתדרדר במקביל להתרחבותו של המשבר הפיננסי העולמי, כששיעור האבטלה עולה וקיימת סכנה לערעור היציבות החברתית.

"השינויים הדרמטיים של הכלכלה הבינלאומית והאקלים הפיננסי הנוכחי מכבידים על הכלכלה הסינית", אמר ז'אן פינג, יו"ר הועדה הלאומית לפיתוח ורפורמות של סין, במסיבת עיתונאים שנערכה היום בבייג'ין.

ברקע, סדרה של התקפות טרור אמש במומביי הובילה לסגירתן של שוקי המניות ושוקי הסחורות במדינה. לפחות 101 הרוגים ויותר מ-280 פצועים בסדרה של פעולות טרור בעיר. החוטפים מחזיקים בכ-100-200 בני ערובה, בהם גם ישראלים. במלון אוברוי ידוע כי קיימים 10-12 טרוריסטים המחזיקים בבני ערובה. על פי דיווחים לגלי צה"ל, ידוע בוודאות כי ישנם ישראלים השוהים במלון בחלק שבו אין בני ערובה.

מדד ניקיי 225 עלה ב-1.95% ל-8,373 נקודות בנעילה ; מדד הנג-סנג עלה ב-0.54% ל-13,441 נקודות ; מדד שנחאי המשולב הוסיף 1.05% ל-1,917 נקודות ; מדד קוספי של דרום קוריאה עלה ב-3.3% ל-1,063 נקודות ; מדד S&P/ASX 200 התחזק ב-1.36% ל-3,588 נקודות.

בזירת המטבעות, הדולר יורד ב-0.35% ל-95.2 ין לדולר והדולר יורד ב-0.01% ביחס למטבע הסיני, הרנימבי, ל-6.8286 יואן לדולר.

בזירת המאקרו

הגרעון במאזן המסחרי של ניו זילנד ירד ל-942- מיליון דולר ניו זילנדי באוקטובר אחרי שצמיחת היצוא גברה על צמיחת היבוא. נפחי המשלוחים היוצאים עלו ב-21% לעומת החודש הקודם.

סיכומי ישיבת הבנק המרכזי של יפן שנערכה בנובמבר חשפו שקובעי המדיניות היו חלוקים בנוגע לתגובה המוניטרית המתאימה בעוד הכלכלה השנייה בגודלה בעולם שוקעת לתוך מיתון. הבנק הסכים להפחית את הריבית ב-0.2% לרמה של 0.3%. ארבע מחברי הבנק המרכזי תמכו בפעולה זו ושלושה העדיפו הפחתה של 0.25%. אחד מהם הצביע בעד הותרת הריבית ללא שינוי. קולו של הנגיד שירקווה הכריע את ההצבעה. מיזונו, אשר התנגד להפחתה, אמר שהבנק צריך להמתין עם הפחתות הריבית ולהגביר את הנזילות של שוקי חוב תאגידיים וממשלתיים (כפי שנכתב הסיכומי הישיבה) ולאפשר הפחתות ריבית עתידיות אם הכלכלה "תתדרדר עוד יותר".

באוסטרליה, נתוני מכירות בתים חדשים של HIA זינקו מעלה באוקטובר ועלו ב-4.5% אחרי ירידה של 1.8%- בחודש הקודם שכן האוסטרלים החלו להגביר לתמריצים המוניטריים והפיסקליים שניתנו בחודשים האחרונים. הבנק המרכזי של אוסטרליה הפחית את הריבית ב-2% מאז ספטמבר.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בינואר יורד ב-1.9% ל-53.43 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו-יורק.

מניות בכותרות

ICBC , המלווה הגדול ביותר מסין, ריכזה עניין לאחר הורדת הריבית בסין. מניית צ'יינה קונסטרקשן מובילה את העליות במדד מניות ה-H בסין.

UBS השוויצרי עדכן מעלה את המלצתו לבנק הבריטי הונג קונגי HSBC ל"קנייה" מ"נייטרלי".

יצרניות הפלדה וחברות הנפט ממשיכות לרכז עניין על רקע התעקשותה של ממשלת סין לתמוך בצמיחה והכרזתה כי תבצע שינויים במחירי הנפט במהירות האפשרית: מניית צ'אלקו , סנוק , פטרוצ'יינה , סינופק .