שר האוצר בר-און: "תוכנית האוצר נלקחה כבת-ערובה בידי הפוליטיקה; מה שברוורמן עשה היום היה פתטי והזוי. לא עשו לי אמבוש - עשו לעם ישראל אמבוש"

כך אמר שר האוצר בראיון לגלי צה"ל, אחרי שהופתע מהודעתו של ח"כ אבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הכספים: "לא נקיים הצבעה על תוכנית ההאצה - שוחחתי עם אולמרט ועיני - ואתן להם זמן נוסף לגיבוש רשת ביטחון" ; בר-און: "רק טובת המשק מעניינת אותי" ; דעה/סטלה קורין-ליבר: תוכנית ההשפלה: אולמרט, ביבי וברוורמן ידפקו את המשק ואת הכלכלה, העיקר - להכניס ללבני ובר-און

"זה הזוי. לא עשו לי אמבוש. עשו לעם ישראל אמבוש". כך הגיב היום (א') שר האוצר, רוני בר-און, בראיון לגלי צה"ל, זמן קצר אחרי פיזור ישיבת ועדת הכספים של הכנסת שבה נכח, ואשר בה הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, כי לא יעמיד להצבעה את תוכנית ההאצה של האוצר.

ברוורמן טען בישיבת הוועדה כי "עודכן בסוף השבוע ע"י אולמרט ועיני על התקדמות במו"מ ליצירת רשת ביטחון לקרנות הפנסיה" - עדכונים שככל הנראה, בר-און לא היה חלק מהם.

"אני לא רוצה להגיב עד שהעובדות לא יהיו בידיי", אמר בר-און. "מבחינת המשק מה שהיה חשוב היום הוא להציג ולקבל את אישור ועדת הכספים לשתי התוכניות שהוצגו באוצר וקיבלו את אישור בנק ישראל ורה"מ. אולי במהלך סוף השבוע לא התפניתי ולא התייעצו איתי. כל התוכניות נתמכות תמיכה מלאה ע"י בנק ישראל. הדבר היחיד שיש עליו מחלוקת בבנק ישראל הוא תוכנית שבשיח הציבורי הפכה להיות 'רשת ביטחון'".

בר-און הוסיף: "מה עשה היום ברוורמן? ישבו יותר מ-15 חברי כנסת. כולם כאיש אחד הביעו את דעתם כיצד יש להצביע, אבל מסתבר שלא יכלו לכפות את דעתם על יו"ר הוועדה. אני לא רוצה לפגוע חלילה ביועצת המשפטית של הוועדה, היא היתה המומה בעצמה. מסתבר שזה כוח שיש ליו"ר ואי אפשר לגרוע ממנו. זה פשוט היה פתטי. הוא הביא אנשים מקצות הארץ - מב"ש בדרום ועכו בצפון, מתוך ידיעה ברורה שאנחנו מקיימים מרתון של דיונים".

- אתה לא מרגיש שאתה חסר גיבוי, למשל מצד ראש המפלגה שלך, ציפי לבני?

"לבני נתונה בקמפיין, והשיח הציבורי הולך לכיוונים של לחם ושעשועים להמונים. יש כרגע מירוץ של בנימין נתניהו שמציע הצעות שסותרות לחלוטין את האידאולוגיה שלו, ואמירות של מפלגת 'אין עבודה' שעושה מירוץ נוראי לקושש מנדט או שניים מהמעט שעוד נותרו לה. בשיח הציבורי הזה, יש תחרות.

"הגיבוי שאני מקבל או לא מקבל לא רלוונטי. האחריות שלי היא אך ורק לכלכלת ישראל ולאזרח שיצטרך לשלם את מחיר הריצה הזאת. אני מצטער צער כבד על כך שהתוכנית של האוצר פשוט נלקחה כבת ערובה בידי הפוליטיקה", אמר בר-און.

- מה דעתך על הברית שנרקמת בין נתניהו ואולמרט?

"לעולם אל תגיד 'לעולם לא'. כנראה ששום דבר לא בלתי אפשרי במציאות בישראל. ביבי מדבר כאילו הוא גילה את האור מחדש, ויכול להיות שבמציאות הזאת הוא גם מוצא חברים חדשים. אני מניח שאשמע מרה"מ מה צריך לעשות כדי להעביר את התוכנית בפעם הבאה בוועדת הכספים, בתקווה שבפעם הבאה היא תעבור".

הבוקר: ברוורמן פוצץ את הדיון וההצבעה בוועדת הכספים

פיצוץ הבוקר (א') בוועדת הכספים: בישיבה שהתכנסה לדיון בתוכנית ההאצה של האוצר, הפתיע יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, כשהודיע שהוועדה לא תקיים הצבעה על תוכנית ההאצה. בתום הדיון, שהתפתח לדיון סוער ביותר, פיזר ברוורמן את הישיבה, למרות דרישתו של שר האוצר לקיים את ההצבעה בכל זאת.

"עודכנתי ע"י אולמרט ועיני על התקדמות במו"מ ליצירת רשת ביטחון לקרנות הפנסיה", אמר ברוורמן. "כולנו ערים לעובדה ש-2009 תהיה שנה קשה למשק. התוכנית הנוכחית לוקה בכך שאינה מציעה פתרון לפנסיה. זו תוכנית שאין בה שלוש רגליים - האצת המשק על ידי הרחבת התקציב, תשובה למחנק האשראי ורשת ביטחון - ולכן זו אינה תוכנית חירום מספקת העונה לצרכי המשק. אני מאפשר לראש הממשלה, לשר האוצר וראשי המעסיקים להמשיך במו"מ ולהביא את התוכנית לאישור ועדת הכספים".

שר האוצר בר-און, שהופתע והובך מהודעתו הבלתי צפויה, דרש מחברי הוועדה לקיים את ההצבעה - בניגוד להנחייתו של ברוורמן.

החלטתו של ח"כ ברוורמן עוררה זעם גם בקרב חברי ועדת הכספים. "מלבד הנושא הציבורי, המשק מבקש לקבל גם דבר חלקי שהוא חלק מהדבר הגדול", אמר ח"כ ראובן ריבלין. "גם אם לליכוד יש השגות, חובתנו הציבורית לאשר את מה שיציג האוצר היום, גם אם מדובר בחלק מהתוכנית השלמה והכוללת".

ח"כ שי חרמש תקף את ברוורמן ואמר כי הוא חסר אחריות. "שחרר כרגע הודעה שלפחות הטיפול בתשתיות ובמחנק האשראי יטופל, למה אתה מחכה. אם אומרים שהכנסת מנותקת מהעם, זאת ההוכחה לכך".

בישיבה פרצה מהומה: "צריך לתת לראש הממשלה לסיים את המשא ומתן עם המעסיקים וההסתדרות", אמר ברוורמן, ונענה ע"י בר-און: "כולם מלבדך רוצים להעביר את התוכנית היום. אם רה"מ אמר לך שמתקיים מו"מ, הוא כנראה יודע מה הוא אומר. אם הוא מתנהל, ואני לא יודע עם מי הוא מתנהל, אין לי ספק שרה"מ ידאג להביא אותו לוועדת הכספים במהירות האפשרית. אם אתם לא מתכוונים להצביע היום על שתי התוכניות - אני לא רואה טעם להציג כרגע את התוכניות. תצטרכו לקבל החלטה עכשיו".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר: "הדרך של האוצר לא מקובלת עלינו. אנחנו מדברים על סדרי גודל שונים לגמרי". שר האוצר, מצדו, תקף את ברוש: "היית כל הזמן בעד התוכנית הזו, עד שעלה על השולחן הנושא של רשת ביטחון - ואז הפכת את עמדתך". ברוש השיב: "ביקשתי ממך תוכנית, לא הסכמת - אז פנינו לראש הממשלה".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, תקף את שר האוצר: "הופתעתי לשמוע את שר האוצר אומר 'אם היו דיונים'. שר האוצר מדווח על כל מילימטר. אולי הוא לא מסכים או לא נוח לא, אבל הוא מדווח".

שר האוצר סתר את הדברים, ונענה ע"י עיני: "תגיש נגדי תביעת דיבה. יש שני אלמנטים שחייבים להיכלל בתוכנית: אי פיטורים, כי אם יקבלו כסף וימשיכו לפטר לא עשינו שום דבר. לא מספיק מהלך חד סטרי. הדבר השני הוא רשת ביטחון. הגענו כמעט להסכמות עם עקרונות. אפשר לעשות מאמץ להתגייס סביב השעון ולייצר חבילה. אולי שר האוצר יואיל בטובו להתיישר עם המעסיקים וההסתדרות?"