מנהלי קרנות נאמנות ותיקי השקעות יעבירו פרטים מזהים של הסוחרים באמצעותם לרשות ני"ע עד סוף השנה

המטרה: בדיקת ביצועים חריגים של גופים ולא רק עסקאות ספציפיות ; מנהלי קרנות ותיקים חדשים יצטרכו להגיש דו"חות מזהים תוך חודש מהקמתם

מנהלי קרנות נאמנות ותיקי השקעות יעבירו פרטים מזהים של הסוחרים באמצעותם לרשות ניירות-ערך עד סוף השנה, כך עולה מהוראה של דודו לביא, מנהל מחלקת השקעות ברשות. מטרת ההוראה היא לסייע בבדיקת ביצועים חריגים של גופים ולא רק עסקאות ספציפיות. ההוראה באה על רקע התנודתיות החריפה בשווקים והרשות מעוניינת למנוע מצבים של מניפולציות על השוק, בעקבות כך.

מתחילת 2008, המידע הממוחשב המועבר ממחשבי הבורסה למחשבי רשות ני"ע מאפשר זיהוי חד-ערכי אך אנונימי של הפעילים בניירות-ערך לפי מספר מזהה מוצפן שמעניקים חברי הבורסה לחשבונות לקוחותיהם.

כדי להעמיק את הפיקוח על פעילות מנהלי קרנות נאמנות וחברות לניהול תיקי השקעות, ולצורך ייעול בקרת המסחר ובמיוחד פעילות בניירות-ערך המבוצעת באמצעות גופים מוסדיים לאפשר זיהוי שמי של פעילות המסחר אותם מנהלי הקרנות והתיקים.

החובה הנוכחית מיוחסת לזיהוי שמי של אותם מספרים מזהים לחשבונות קרנות הנאמנות של מנהלי קרנות נאמנות ומנהלי תיקים, לרבות כשמדובר בחשבונות מפצלים, כמו גם של חשבון הנוסטרו (תיק ההשקעות העצמי של מנהל הקרן/התיקים).

מנהלי קרנות ותיקים חדשים יצטרכו להגיש דו"חות מזהים תוך חודש מהקמתם. חשבונות חדשים של מנהלי קרנות ותיקים קיימים יצטרכו לדווח שמית לא יאוחר מיום עסקים אחד לאחר פתיחת החשבון או שינוי במספר המזהה אותו.

הרשות, נציין, מתכוונת לשנות לחלוטין את תפיסת הבקרה על פעילות שוק ההון והגופים בו. ברשות מתכוונים לבדוק את פעילות המסחר של גופים חשודים, עסקאות שבוצעו ואת מחיריהן ויבקשו להבין כיצד הושגה התשואה החריגה.