כלכלני בנק הפועלים: "למרות הסיכוי לראלי סוף שנה - הסיכון בשוק המניות כיום בשיאו"

מעריכים כי האפיק השקלי הממשלתי הינו האפיק המועדף להשקעה בתקופה הקרובה ; ממליצים להמשיך ולהתמקד בשחרים במח"מ עד 4.5 שנים ; ממליצים להחזיק מט"ח בשיעור של כ- 10%, תוך פיזור בין מטבעות

כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית בוחנים האם ניראה ראלי של סוף שנה?
חודש דצמבר נפתח השבוע במגמה מעורבת, כשהמדדים מחפשים כיוון, וממשיכים בעיקר להגיב לנעשה בארה"ב. הסטטיסטיקה מלמדת, כי חודשי דצמבר הם על פי רוב חודשים טובים לבורסה המקומית. מאז 1993 ועד היום, נרשמו רק פעמיים תשואות שליליות במדד תל אביב 25 בחודש זה ב-2002 וב-2006. בשנים אחרות, כולל שנים גרועות בבורסה (כגון 1994 ו-2001), דצמבר התאפיין דווקא בעליות שערים.

האם הדבר מלמד כי גם השנה דצמבר יהיה חיובי? לא ניתן להתחייב לכך, אך הדבר יתכן. עם זאת, גם אם תירשמנה עליות שערים בחודש הקרוב, סבורים בפועלים כי הדבר יהיה לטווח קצר, וכי בטווח של החודשים הקרובים הסיכון בשוק עודנו גבוה. על כן, הם דבקים בהמלצתם לשמור על רכיב מנייתי נמוך בתיקים, גם בנקודת הזמן הנוכחית.

כפי שציינו בפועלים לא פעם בעבר, התנהגות הבורסה בתל אביב מותנית בראש ובראשונה בהתנהגות השווקים הגלובליים. סבורים כי מגמה זו תימשך בטווח הנראה לעין, ועל כן הסיכון בשוק המניות כיום בשיאו. ביטוי לכך ניתן בתגובה מתונה (אם בכלל) של המשקיעים לחדשות חיוביות, למול תגובות סוערות בהרבה שניתנות לחדשות רעות.

הדוחות הכספיים שיקפו תמונה שלילית של ביצועי החברות ברבעון השלישי, ובפועלים חוששים כי מגמה זו תימשך גם בדוחות הרבעון הרביעי, שיפורסמו בפברואר-מארס 2009.
מנגד, גם בעין הסערה הם מעריכים, כי ישנן מניות שמחיריהן התדרדרו לרמות נמוכות מאוד, שעשויות להניב למשקיעים רווחי הון בטווח הארוך. אלא שנוכח הסיכון הנוכחי בשוק, סבורים כי גם ההשקעה במניות אלו אינה מתאימה לכל אחד, אלא למשקיעים לטווח הארוך, אשר מסוגלים לסבול תנודתיות חריפה, אף בטווח של חודשים רבים.

נוכח האמור לעיל, ממשיכים כלכלני הבנק להמליץ על אחזקה ברכיב מנייתי נמוך בתיקים, תוך התאמה לרמת הסיכון של הלקוח. יש לציין כי בחודשיים האחרונים חלה עליה ניכרת בסטיות התקן הגלומות באופציות המעו"ף, אשר הופכת את עלות הביטוח של הרכיב המנייתי באמצעותן ליקרה מאוד.

שוק האג"ח

מק"מ - תשואת המק"מ לשנה מגלמת תשואה ברוטו של 2.38%. בפועלים סבורים כי המק"מ בתשואתו הנוכחית אינו מעניין להשקעה.

גילונים - כחלק מאסטרטגיה של שמירה על מח"מ השקעה קצר ונזילות גבוהה, סבורים כי הגילונים ראויים להשקעה בהתחשב בתוספות התשואה הגלומות בהם, אם כי משקלם בתיק צריך להיות נמוך.

שחרים - מעריכים כי האפיק השקלי הממשלתי הינו האפיק המועדף להשקעה בתקופה הקרובה. ממליצים להמשיך ולהתמקד בשחרים במח"מ עד 4.5 שנים.

צמודים קצרים - בהסתמך על תחזית האינפלציה של הבנק לשלושת החודשים הקרובים, אשר מצביעה על ירידה מצטברת של המדד בכ- 1.1%, סבורים הכלכלנים כי האפיק הצמוד הקצר אינו אטרקטיבי להשקעה.

צמודים בינוניים - ייתכן כי בטווח הקצר אגרות אלו תחזורנה לסבול מסנטימנט שלילי, על רקע הצפי למדדים נמוכים במיוחד, אולם עדיין סבורים בבנק כי הצמודים הבינוניים צריכים להוות מרכיב עיקרי באפיק הצמוד.

צמודים ארוכים - על אף ציפיות האינפלציה הנמוכות של 2% בטווחים הארוכים, סבורים בפועלים כי אפיק זה פחות מומלץ להשקעה, בשל התנודתיות הצפויה לאפיין אגרות אלו.

בהתייחסם לשוק המט"ח אומרים הכלכלנים מפועלים כי השקל נחלש השבוע למול הדולר, במקביל למגמת התחזקותו של האחרון מול רוב המטבעות העיקריים בשוק המט"ח הבינלאומי, כאשר למול האירו, הדולר שמר דווקא על יציבות יחסית.

השקל גם סבל השבוע מהודעתו של בנק ישראל, כי ימשיך לרכוש דולרים מדי יום, בהיקף של 100 מיליון דולר. היעד החדש ליתרות המט"ח של ישראל נע בין 40 ל- 44 מיליארד דולר, לעומת היקף של כ- 37 מיליארד דולר כיום.

להערכתם, השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, כשבראש ובראשונה הוא צפוי להיות מושפע מהתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות ברחבי העולם. יחד עם זאת, בין הגורמים התומכים בהיחלשות השקל ניתן למנות את הקיטון בעודף בחשבון השוטף, ההאטה הכלכלית בישראל ורכישות המט"ח היומיות של בנק ישראל.

לאור האמור לעיל, הם עדיין ממליצים להחזיק מט"ח בשיעור של כ- 10%, תוך פיזור בין מטבעות כגון דולר וין יפני, שמהווה משקל נגד לחששות מפני העמקת משבר האשראי הגלובלי.

[לאתר אפיקים סולידיים]