מריל לינץ': "המשק הישראלי יצמח ב-2009 ב-1% בלבד"

כלכלני בית ההשקעות צופים כי הגירעון התקציבי יתרחב לכ-2.9% מהתמ"ג ; מעריכים ששיעור הריבית בשנת 2009 יירד ל-1.5%

כלכלני מריל לינץ' פרסמו בסוף השבוע האחרוון (5 בדצמבר) את סקירת המאקרו השבועית לשווקים המתעוררים, במסגרתה התייחסו גם לנתוני המאקרו כלכלה הישראלים. הכלכלנים מציינים כי נתוני הייצוא החזקים והביקושים המקומיים שנותרו חזקים - שמרו על שיעור צמיחת התמ"ג של ישראל חזקה. במריל לינץ' צופים כי צמיחת התמ"ג בישראל תסתכם בשנת 2008 ב-4.1%. אך לא לעולם חוסן.

אולם הם מציינים, כי הייצוא של ישראל לארה"ב שמהווה כמעט 17% מסך התוצר המקומי הגולמי של ישראל, יביא להאטה בצמיחת התמ"ג של ישראל בשנת 2009 לרמה של 1% בלבד.

על רקע הצפי להאטה בקצב הגידול, צפוי הגירעון התקציבי להתרחב לכ-2.9% מהתמ"ג הישראלי. למרות ההכנסות הפנויות המרשימות שיש לישראל עד כה, החשבון השוטף צפוי לעבור לגירעון על רקע ההידרדרות הצפויה בייצוא. (במריל לינץ' צופים לכך שהדבר יגרע 1% מסך התמ"ג).

בהתייחסם להורדת הריבית האחרונה אומרים הכלכלנים כי בנק ישראל ממשיך במדיניותו המוניטרית המרחיבה, כאשר במריל לינץ' צופים כי שיעור הריבית בשנת 2009 ירד עד ל-1.5%, על רקע העלייה בסיכון למשק מכיוונה של הצמיחה על פני האינפלציה.

בהתייחסם לשערי החליפין, מציינים במריל לינץ' כי ישראל, רוסיה והרפובליקה הצ'כית הינן, באופן יחסי, המדינות בעלות שערי החליפין החזקים ביותר מבין השווקים המתעוררים. בעוד שלפולין ולהונגריה שערי החליפין החלשים ביותר.