כך כשלה שיטת "קבוצות המחיר"

נפרצה פרצה דרכה יכולים יבואני הרכב למכור במחיר הגבוה בלי לשנות את הקבוצה

אירועי החודשים שחלפו הוכיחו את חוסר ההתאמה של שיטת "קבוצות המחיר" למציאות. בתחילת ספטמבר, למשל, נתן האוצר אומדן ראשוני ולפיו "קבוצות המחיר", שעל פיהם נקבעים מחירי הרכב החדש הלכה למעשה, ירדו בינואר בשיעור קרוב ל-5%. לציבור, שאינו בקי בהלכות "קבוצות מחיר" ו"שווי שימוש" לקח זמן להפנים את המסר ולבסוף עבר המסר: המחירים עומדים לרדת, כדאי לחכות.

אלא שבינתיים קרו הרבה דברים, כלכלת העולם התהפכה על פיה ושערי החליפין של השקל כנגד המטבעות הזרים (למעט הין היפני), יצאו למסע תזזיתי, שבסופו חזרו לרמה דומה לזו שהיו בה בסוף 2007. המטבע היפני, שבו נרכשות כמעט 50% מהמכוניות החדשות המיובאות לישראל, החל במסע התחזקות מסחרר שבסופו הגיע לשער גבוה יותר בכמעט 30% משערו בעת העדכון הקודם.

מנקודת מבטם של יבואנים של כלי רכב יפניים, המחיר לרכב מקבוצת שווי שימוש 2 היה צריך להיות כ-116 אלף שקל, כדי לפצות אותם על עליית שער המטבע. לדאבונם, החוק קובע כי את קבוצות המחיר יש על פי ממוצע משוקלל של סל מטבעות ייבוא הרכב בסוף השנה ולא רק של היאן. הסל הזה מראה, שאם מקזזים את הפחתת מס הקניה, שמתוכננת לינואר, אין מקום להעלות את קבוצות המחיר אלא להותיר אותם ברמה דומה.

עבור יבואני הרכב היפאני זו הייתה עלולה להיות גזירה קשה. כדי למכור משפחתית 1.6 ליטר ב-111 אלף שקל, בשער חליפין בגובה 4.3 שקל ל-100 יאן, היה עליהם להדק מאד את החגורה. לא להפסיד חלילה, אבל להקטין את ההנחות המקודשות לחברות הליסינג ובכך לאבד תחרותיות מול יבואני הדולר.

כאן החל מסע לחצים אדיר על רשות המסים, שהסתיים במה שנראה היה לכאורה ככישלון צורב ליבואנים היפנים: קבוצות המחיר רשמית לא עלו אלא נותרו זהות לאלה של שנה שעברה. 111 אלף שקל נשארו 111 אלף שקל.

ולמה כישלון "לכאורה"? האותיות הקטנות אומרות, ששער הבסיס של היאן, שלפיו חושב העדכון, הוא 4.017 קל השער הממוצע בחודש שעבר. נכון להיום שער היאן הוא 4.31 שקל. ולמה זה משנה? בגלל נוהג, שקיים בין משרד האוצר ליבואנים, ולפיו יכולים היבואנים לקבוע מחירים מבלי "ליפול" מחוץ לקבוצת השווי הרלוונטית במקרה, ששער המטבע עולה ביותר מ-2% לעומת שער הבסיס שנקבע.

המשמעות, בשורה התחתונה, היא שיבואני טויוטה, מאזדה ודומותיהן יכולים להעלות מחיר "מעכשיו לעכשיו" ועדיין להישאר בקבוצות המחיר.

ואת מי לא סופרים? את הלקוח הפרטי כמובן, שעשוי לשלם בעוד חודש 116 אלף שקל למשפחתית יפנית בסיסית למרות, שלפי כל הנהלים שהיו נהוגים עד היום מחירה היה צריך להיות 111 אלף שקל.

ההגינות מחייבת לציין, שגם לכוחות השוק יש משקל. אם יבואני מאזדה וטויוטה יעלו מחירים ל-115 אלף שקל בעוד שמכוניות אירופאיות ואמריקניות מקבילות יימכרו ב-111 אלף שקל בלבד, הם יאבדו מכירות. גם רמות המלאי מכבידות ודוחפות את המחיר כלפי מטה. אבל מי שמכתיב באמת את הטון הן חברות הליסינג ואלו דווקא עשויות לברך על העלאת המחיר, שיעלה את שווי הציים שלהן שמורכב רובו מיפניות - ואת שוויין בספרים.

קשה לבוא בתלונות לאוצר. רשות המיסים תכננה לעבור כבר השנה לשיטה חדשה לחישוב שווי השימוש יעילה יותר, שאינה נסמכת בצורה כה אבסולוטית על הקפריזות של שערי המטבע. הבירוקרטיה נעה זאת והרשות מצאה את עצמה "תקועה" עם שיטת חישוב בת עשר שנים, שאין לה כל רלוונטיות ואמינות במצבי כלכלה תזזיתיים. מבחינתה, מה שהושג הוא דרך לרצות את כולם במגבלות האפשריות.