מרכז ההשקעות בתמ"ת: השנה הקרובה תיפתח ללא תקציב לעידוד השקעות

חזי צאיג, מנהל מרכז ההשקעות בתמ"ת: "יש לנו בקשות לסיוע שיכולות להוסיף באופן מיידי 10,000 מקומות עבודה למשק" ; "נראה תמוה שמנסים ליצור תוכניות שלא נותנות פתרון מיידי, כשמתחת לפנס מונח הכלי הטוב ביותר לסייע בלו"ז מהיר"

למרכז ההשקעות במשרד התמ"ת אין תקציב לשנה הקרובה, כך נודע ל"גלובס". זאת לאור העובדה כי תקציב 2009 עדיין לא יאושר ולא יאושר עד לאחר הבחירות וכינון הכנסת החדשה. משרדי הממשלה השונים יפעלו החל מה-1 בינואר על פי תקציב 2008 מחולק ל-12 חודשים. כיוון שהשנה היתה שאלה לגבי המשך פעילותו של החוק לעידוד השקעות הון, לפיו פועל מרכז ההשקעות, ולגבי גודל התקציב, נושא זה לא עבר במסגרת תקציב 2008 אלא בתקציב נפרד. משהוכרעה הסוגיה, הוחלט להקצות למרכז 300 מיליון שקל שהוצאו על ידי הממשלה מתקציב נפרד שלא נכלל בספר התקציב. לכן, כיוון שתקציב 2009 טרם אושר ובתקציב 2008 אין תקצוב למרכז ההשקעות - פעילות המרכז לא מתוקצבת בחודשים הקרובים.

בספר התקציב לשנת 2009 אין כלל תקציב לחוק עידוד השקעות הון, כך שגם כשיאושר תקציב חדש, הוא לא כולל את מרכז ההשקעות. במשרד התמ"ת הגישו באחרונה בקשה לממשלה לתוספת תקציב של כמיליארד שקל עבור מפעלים שיפעילו תוכניות מיידיות ויקלטו עובדים. במקביל, מתכננים במרכז להיערך על שינוי ספר התקציב לשנת 2009, כך שיכלול בתוכו את נושא מרכז ההשקעות.

"יש בצנרת שלנו בקשות קטנות וגדולות של מפעלים שמעוניינים באופן מיידי לבצע את השקעה שלהם במידה והמדינה תסייע", אמר ל"גלובס" רו"ח חזי צאיג, מנהל מרכז ההשקעות בתמ"ת. "מדובר בתוספת מיידית של 10,000 מקומות עבודה למשק באופן ישיר ועקיף. דווקא היום, בשעת משבר, הצורך בסיוע מהמדינה הוא אקוטי מאחר והבנקים סגרו קווי סיוע וקווי אשראי. ברגע שהמדינה נותנת מענק, הבנק פותח מחדש את קווי האשראי לצורך ההשקעה".

פתרון תעסוקתי

עוד הוסיף צאיג כי "דווקא עכשיו, כשהממשלה מחפשת פתרונות תעסוקתיים, נראה תמוה שמנסים ליצור תוכניות שלא נותנות פתרון מיידי, כשמתחת לפנס מונח הכלי הטוב ביותר לסייע בלו"ז מהיר. אנחנו נדע לקצר הליכים בירוקרטיים ולגרום לתוכניות להתממש במהירות". עוד אמר כי הוא חושש שמשקיעים זרים המחזיקים במניותיהן של חלק מהחברות ימשכו את השקעותיהם או ילחצו על החברות לפתוח קווי ייצור בחו"ל אם הסיוע של מרכז ההשקעות לא יינתן.