למרות המשבר הכלכלי העולמי יש גם מי שמעז: דודי ויסמן מנסה להנפיק

Alon Brands, מקבוצת אלון שבשליטת ויסמן, הגישה טיוטת תשקיף לרשות ני"ע האמריקנית ; מתכננת לגייס 100 מיליון דולר בהנפקת מניות בארה"ב ; החברה היא זכיינית רשת החנויות Eleven 7

קצת קשה להאמין (במחשבה שנייה, ממש קשה) אך בימים טרופים אלה, כשדלתות השוק הראשוני סגורות ואף נעולות, יש מי שבכל זאת מנסה להיכנס דרכן לשוק ההון האמריקני. קוראים לו דודי ויסמן, אשר יחד עם שרגא בירן מחזיק בשליטה בקבוצת האנרגיה דור-אלון .

כזכור, ויסמן הנפיק בעבר את אלון USA בשוק ההון האמריקני, ואת דור-אלון אנרגיה בבורסה המקומית.

וכעת הוא מעוניין להנפיק גם את Alon Brands, זכיינית חנויות המכולת ElevenSeven- בארה"ב, וגם זכיינית המותג FINA של תחנות תדלוק.

מטיוטת תשקיף ראשונה שהגישה Alon Brands לפני מספר ימים לרשות ניירות ערך האמריקנית, עולה כי החברה מעוניינת לגייס עד 100 מיליון דולר באמצעות הנפקה ראשונה של מניותיה בבורסת NYSE. החברה לא פירטה את מספר המניות שתנפיק או את טווח המחירים לפיו תונפק, ולכן ניתן להעריך כי שווי החברה בהנפקה יעמוד על כמה מאות מיליוני דולרים, ואולי אף חצי מיליארד דולר. עם זאת, לאור עונת החגים הקרבה והשפל בשוקי ההון, סביר להניח כי ההנפקה לא תצא לפועל בחודשים הקרובים.

כחתמי ההנפקה ישמשו בנקי ההשקעות קרדיט סוויס ומריל לינץ', שניהם כחתמים ראשיים שותפים. Alon Brands, שהתאגדה כחברה בדלוור, מציינת בטיוטה כי חלק מכספי הגיוס, אם אכן יושלם, יועבר לחברה האם.

בעלת השליטה בחברה והחברה האם היא אלון USA, שנסחרת ב-NYSE לפי שווי של 390 מיליון דולר. אלון USA הונפקה לפני כשלוש שנים וחצי, והמשבר הגלובלי, שבא לידי ביטוי גם בירידה דרסטית של מחירי הנפט, גרם למנייתה לאבד 69% מתחילת השנה.

כמנכ"ל Alon Brands מכהן קייל מקקיין, בעוד דודי ויסמן מכהן כיו"ר, ובנו, שניר ויסמן, מכהן כדירקטור כחלק מהמגמה לערבו בניהול העסקים של אביו. בחצי השנה האחרונה החל ויסמן לשלב את בנו בעסקיו השוטפים, והוא גם נוטל חלק בפגישות עסקיות. ישראלים אחרים שמכהנים בחברה הם יוסף ליפמן, סגן נשיא בכיר לעסקי הקמעונאות, והדירקטורים, האחים שי ושלמה אבן (שניהם רואי חשבון בהשכלתם).

טיוטת התשקיף חושפת גם את נתוניה הכספיים של החברה. את המחצית הראשונה של השנה סיימה Alon Brands עם הכנסות של 690.9 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 15%), ואילו ההפסד התפעולי עמד בתקופה זו על 2.8 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 10.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. את שנת 2007 כולה סיימה החברה עם הכנסות של 1.3 מיליארד דולר (בדומה להכנסות בשנה לפני), ועם רווח תפעולי של 24.1 מיליון דולר לעומת 9.2 מיליון דולר ב-2006.

ממאזן החברה עולה כי סך המזומנים בקופה הוא 5.6 מיליון דולר בלבד, ואילו ההון העצמי עומד על 113.6 מיליון דולר (47% מסך המאזן). Alon Brands מעסיקה כיום 2,014 עובדים.

אלון USA מפעילה ברחבי ארה"ב בתי זיקוק, מפעלי אספלט ורשת של מאות תחנות דלק לצד חנויות נוחות, ומצויה בשליטת קבוצת אלון של דודי ויסמן ושרגא בירן, אפריקה ישראל וארגון הקניות של הקיבוצים. למרות הירידה החדה במחירי הנפט ברבעון השלישי, וגם על רקע השלמת רכישת בית הזיקוק בלואיזיאנה, אלון USA סיימה את הרבעון השלישי של 2008 עם רווח נקי של 37.3 מיליון דולר - פי שלושה מהרווח ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה רשמו צמיחה של 53%, ועמדו על 1.9 מיליארד דולר לעומת 1.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. *