עונת המחיקות בבורסה בעיצומה: קמן קפיטל ואמיליה פיתוח בדרך להפוך לחברות פרטיות

קמן אחזקות, שבשליטת רוני אלרואי, מציעה לרכוש את מניות הציבור בקמן קפיטל בפרמיה של כ-30% לעומת שווי השוק שלה ; הבעלים של אמיליה, עודד פלר, רוצה למחוק את החברה בפרמיה של 11% ; מיד לאחר פרסום ההצעות זינקו המניות וסגרו את הפרמיה של ההצעה

הירידות החדות בשוק המניות מהוות לעיתים הזדמנות עבור בעלי השליטה למחוק חברות מהמסחר במחיר נמוך יחסית. על רקע זה הודיעו ביומיים האחרונים קמן קפיטל ואמיליה על הצעת רכש שמטרתה למחוק את שתי החברות הללו ממסחר בבורסה.

לאחר שניסתה למחוק את ישאל מהמסחר בבורסה ללא הצלחה בתחילת השנה, מנסה כעת קמן אחזקות למחוק חברה אחרת שבבעלותה - קמן קפיטל. קמן אחזקות מציעה לרכוש את מניות הציבור בקמן קפיטל במחיר המשקף לה שווי של 40.5 מיליון שקל, פרמיה של 36.4% לעומת מחיר המניה בפתיחת המסחר היום.

לפני ההצעה נסחרה קמן קפיטל לפי שווי של 30 מיליון שקל, לאחר שצנחה בכ-75% מתחילת השנה. יחד עם זאת היום זינקה המניה ביותר מ-30% וסגרה כמעט לחלוטין את הפרמיה של ההצעה. במידה וההצעה תיענה על-ידי בעלי המניות, תשלם תמורתן קמן כ-8 מיליון שקל. בדו"חות הרבעון השלישי, שפורסמו לאחרונה, עמד ההון העצמי של קמן קפיטל על 94.6 מיליון שקל, המשקף מחיר של 1.12 שקל למניה. כלומר, ההון העצמי של החברה גבוה בכ-132% מההצעה של קמן אחזקות לבעלי המניות של קמן קפיטל.

קמן קפיטל (לשעבר מופת אחזקות) פועלת בתחום הביטוח בארצות-הברית. החברה רכשה לפני כשנה 50% מחברת LBC, אשר פועלת בתמחור ורכישה של פוליסות ביטוח חיים ומכירתן לגורמים מוסדיים פיננסיים. יתרת המניות של חברת LBC מוחזקת על ידי מאיר אליאב. קמן קפיטל דיווחה על רווח של 1.4 מיליון שקל ברבעון השלישי, ורווח של 4.1 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2008.

ההון העצמי גבוה יותר

קמן אחזקות הינה חברת האחזקות של רוני אלרואי. בבעלותה מספר חברות, אשר הבולטות ביניהן הן מנדלסון הספקה, תאת טכנולוגיות, קו מנחה וישאל. כאמור, גם אמליה פיתוח עשויה להפוך בקרוב לחברה פרטית. הבעלים של החברה, עודד פלר, מבקש למחוק את מנייתה מהמסחר, כאשר ההון העצמי של החברה גבוה ב 57% מהשווי לפיו הוא מעוניין למחוק את החברה.

מניית אמיליה פיתוח, שרשמה ירידה של 38% מתחילת השנה, נסחרה לפני ההצעה לפי שווי של 80 מיליון שקל. פלר מציע לרכוש את אחזקות הציבור בחברה שעומדות על כ-17%, באמצעות ע.פלר אחזקות שבבעלותו. מחיר הצעתו עומד על 10.25 שקל למניה, פרמיה של 11% על מחיר השוק לפני ההצעה. אם הצעתו תתקבל, ישלם פלר 15.2 מיליון שקל. גם במקרה זה סגרה המניה כמעט לחלוטין את הפרמיה של ההצעה, וזינקה בכ-15%.

כאמור, ההצעה נמוכה באופן משמעותי ביחס להון העצמי עליו דיווחה החברה, אשר הסתכם בסוף הרבעון השלישי ב-138 מיליון שקל.

אמיליה פיתוח, בניהולו של רוני ארזי, היא חברת אחזקות המשקיעה בחברות המייצרות מוצרים לתעשייה. בין יתר אחזקותיה היא משקיעה בקרן טנא, בבעלותה חברת אדומים הנסחרת בבורסה, ואחזקה במקסימה גם היא חברה ציבורית, העוסקת בייצור גזים תעשייתיים.

לאחרונה הודיעה אמיליה פיתוח על כך שלא תממש את זכותה לרכישת אחזקות גרינסטון בחברת אינרום, וזו נרכשה על-ידי קרן פימי.

אמיליה אינה ממונפת, חוב החברה הוא בהיקף של כ-55 מיליון שקל, ומהווה כ-27% מהיקף המאזן שלה. בתשעת החודשים הראשונים של 2008 הפסידה אמיליה פיתוח 6.1 מיליון שקל.