ועדת הכלכלה של הכנסת תובעת מרשות המים לא לאשר את תעריפי המים החדשים עד לקיום דיון בממשלה

יו"ר רשות המים, אורי שני, אמר בדיון כי אין מנוס מהעלאת מחירי המים, אך נבדקת אפשרות לבצע הייקור בהדרגה

ועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה היום (ג') בנושא העלאת תעריפי המים, נענתה לבקשת התאחדות התעשיינים, ותבעה מרשות המים שלא לאשר את תעריפי המים החדשים, עד לקיום דיון בממשלה בנושא השפעת ההעלאה על מגזרים שונים במשק.

עד לדיון שיתקיים בנושא,ך התחייבה רשות המים שלא לקבל החלטה סופית בנושא התעריפים ולא לבצע ייקור מיידי במחירי המים למלונאות ולתעשייה.

בין היתר, נכחו בישיבה נציגים מהמועצה לצרכנות, מנכ"ל התאחדות המלונות, תאגידי ערים, מנכ"ל ונציגי מרכז השלטון המקומי, נציגי אדם טבע ודין ואנשי חברת מקורות.

חברי וועדת הכלכלה, שדנו בנושא בעקבות פניית ההתאחדות, הבהירו לרשות המים כי במידה שלא יהיו קשובים לצורכי הצרכנים, ישתמשו המחוקקים בסמכותם ויעבירו הצעת חוק המחזירה לכנסת את הסמכות לפקח על מחירי המים. כיום, התעריפים נקבעים ע"י רשות המים, ללא פיקוח של הכנסת.

במהלך הדיון, נציגי התעשיינים הציגו את המשמעויות של העלאת תעריפי המים לתעשייה ב-150%, שמשמעותה תוספת עלות שנתית של 400 מיליון שקל לתעשייה.

כל חברי הוועדה הביעו מורת רוח מתוכנית רשות המים וטענו כי היא עלולה להוביל לפיטורים של עוד אלפי עובדים, מעבר למשבר הכלכלי החמור הפוקד כיום את ישראל, הגורם ושיגרום אף הוא להתווספותם של עשרות אלפי עובדים למעגל האבטלה.

נציג חברת הגיחון, תאגיד המים והביוב של ירושלים, אמר בדיון כי "לא יעלה על הדעת שתושב בירושלים ישלם על מים יותר ממה שמשלם תושב ראשון לציון. מחיר ההובלה לא צריך לבוא על חשבון התושב".

יו"ר רשות המים, פרופ' אורי שני, ציין בדיון בוועדה שבכוונת הרשות שלא לבצע את מלוא הייקור באופן מיידי למגזר היצרני, אלא לפרוס את ייקור תעריפי המים על פני מספר שנים.

עם זאת, שני ציין כי המשבר במשק המים הוא מהחמורים שהיו בארץ, ולא יהיה מנוס מהעלאת מחירי המים לצרכנים.