מאיצים: אגף החשכ"ל פנה לבנקים לצורך קבלת הצעות להקמת קרן שתעמיד הלוואות לעסקים בינוניים בהיקף של כמיליארד שקל

המדינה תקצה לטובת הקרן 200 מיליון שקלים בשני שלבים ; הקרן החדשה תסייע בקבלת אשראי למימון פעילותם של עסקים בינוניים, אשר גובה המחזור השנתי שלהם הוא 22-100 מיליון שקל ; במכרז יבחרו שני בנקים אשר יציעו את היקף ההלוואות הגבוה ביותר

אגף החשב הכללי פנה היום לבנקים לצורך קבלת הצעות להקמת קרן שתעמיד הלוואות לעסקים בינוניים בהיקף של כמיליארד שקל, כך הודיע לפני דקות ספורות משרד האוצר. על פי התוכנית, המדינה תקצה לטובת הקרן 200 מיליון שקלים בשני שלבים (100 מיליון שקלים בשלב הראשון) והבנקים צפויים להגדיל סכום זה לכ-1 מיליארד שקלים.

באוצר מסבירים כי מדובר בקרן חדשה שתסייע בקבלת אשראי למימון פעילותם של עסקים בינוניים, אשר גובה המחזור השנתי שלהם הוא 22-100 מיליון שקל.

המכרז צפוי להסתיים ב-1 בינואר 2009.

פנייה זו פורסמה בהמשך לפנייה לבנקים לפני כשבוע להרחבת הקרן להלוואות לעסקים קטנים וזו במסגרת תוכנית ההאצה שהשיק האוצר לפני שלושה שבועות. הפנייה הועברה לכל הבנקים שהינם בעלי פריסה ארצית רחבה והם התבקשו להציע את היקף ההלוואות שהם מעוניינים להעמיד לעסקים בינוניים על סמך הפיקדון שתעמיד המדינה.

במכרז יבחרו שני בנקים אשר יציעו את היקף ההלוואות הגבוה ביותר. הבחירה בשני בנקים נועדה לייצר תחרות בין שני הבנקים על התנאים והשרות שיינתן לעסקים בינוניים ויחד עם זאת לשמור על כדאיות הבנקים להעמיד את ההלוואות, כך שיתקבל מינוף גבוה.

גובה ההלוואה שתינתן לעסק בינוני תהיה עד 8% מגובה המחזור השנתי של העסק, כלומר אם המחזור השנתי בשנה הקודמת היה 100 מיליון שקל - גובה ההלוואה המקסימאלי יהיה 8 מיליון שקל. הלוואה תוחזר במהלך 5 שנים כאשר תינתן תקופת דחייה של שנה על החזר תשלומי הקרן ("גרייס"). המדינה תעמיד בטוחה להלוואה בהיקף של 70% ובכך תקל על עסקים בינוניים לנוכח מצוקת האשראי. הריבית על ההלוואה תהיה כמקובל במערכת הבנקאית להלוואות מסוג זה ובכל מקרה לא יותר מריבית פריים + 2.9%.

משרד האוצר הדגיש כי במסגרת המכרז ניתן דגש לקיצור תהליכים ולצמצום לוחות הזמנים והבנקים ידרשו לענות באופן מהיר לבקשות להלוואת, כך שהפונה לקרן לצורך קבלת הלוואה יקבל תשובה תוך 30 ימים לכל היותר. המכרז שפורסם היום צפוי להסתיים תוך שלושים יום.
בנוסף להשקת הקרן החדשה, שינה החשב הכללי את ייעוד הקרן ליצואן הבודד שמופעלת על ידי בנק מרכנתיל דיסקונט ובנק אוצר החייל. עד כה ניתן היה לקבל מהקרן הלוואות רק למימון הוצאות שיווק, היום יצואנים יכולים לקבל הלוואות לכל מטרה במסגרת פעילותם. הקרן תציע ליצואנים הלוואות של עד מיליון דולר לכל יצואן וזאת בהתאם לגודל עסקו.

כיום יש בקרן למעלה מחצי מיליארד שקלים זמינים למתן אשראי, המדינה תעמיד בטוחה להלוואה בהיקף של 70% ותינתן תקופת דחייה של שנה על החזר תשלומי הקרן ("גרייס").

החשב הכללי, שוקי אורן, התייחס ליישום שני הצעדים במסגרת תכנית ההאצה ומסר כי "לנוכח מצוקת האשראי במשק, חשוב שנסייע לבעלי העסקים ונעמיד לרשותם הלוואות בתנאים נוחים. למעשה, בכוחם של שני הצעדים הללו לסייע למאות בתי עסק באמצעות הגדלת מצאי האשראי להתמודד עם השלכות המשבר הגלובלי". אורן הוסיף כי "בכוחו של המכרז בין הבנקים להביא להגדלת האשראי תוך שיפור השרות וחיזוק התחרות בין הבנקים שיזכו במכרז וגם בין אלה שלא יזכו. המהלך יביא בעקיפין להגדלת האשראי גם בבנקים האחרים, כיוון שהקרן תאפשר מחזור חלקי של אשראי הקיים גם בבנקים אלה. שינוי ייעוד הקרן ליצואנים תביא לכך שיצואנים רבים יותר יוכלו להשתמש בקרן לחיזוק עסקיהם ויעמוד לרשותם אשראי נוסף למטרות שונות".