אירופה ננעלה בירידות: הקאק הצרפתי איבד 0.9% והדאקס הגרמני 0.2%; מניית BHP בילטון טיפסה ב-4.6%

בנקים מובילים באירופה הודיעו על חשיפה של כ-5 מיליארד דולר להונאה בהיקף 50 מיליארד דולר שביצע לכאורה יו"ר נאסד"ק לשעבר, ברנרד מאדוף ; אסיה ננעלה בעליות חדות

המדדים המובילים באירופה ננעלו בירידות שערים, בהובלת מדד הקאק הצרפתי שאיבד 0.9% מערכו. ברוב יום המסחר הצבע הירוק שלט בבורסות האירופאיות, אך עם הפתיחה השלילית בוול סטריט, בה המדדים המובילים רושמים ירידות שערים, הסנטימנט באירופה הפך שלילי וכך גם ננעל. על הסנטימנט השפיעה גם מידת החשיפה של בנקים מובילים באירופה (כ-5 מיליארד דולר) להונאה בהיקף 50 מיליארד דולר שביצע לכאורה יו"ר נאסד"ק לשעבר, ברנרד מאדוף.

הנעילה השלילית באירופה באה בניגוד לנעילה החיובית של בורסות אסיה ובציפייה כי ממשל בוש יכריז על השקת חבילת חילוץ לתעשיית הרכב המקרטעת. מניות האנרגיה והכרייה ריכזו עניין בהמתנה לפגישת קרטל אופ"ק בהמשך השבוע.

נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, מזהיר כי קובעי המדיניות באירופה אינם צריכים "לקרוע את ספרי הכללים" כשהם משיקים תוכניות חירום כלכליות. טרישה טען כי "העדר של משמעת תקציבית עלול לאיים על האמון הכלכלי השברירי בלאו הכי, ולהגביר את העצבנות בשוקי ההון לגבי צורכי המימון של הממשלות" טרישה אמר את הדברים בראיון שהעניק ל"פייננשל טיימס".

עם זאת, טען טרישה שאמנת היציבות והצמיחה של האיחוד האירופי, שקובעת את הכללים של הגירעון והחוב הציבוריים, מציעה גמישות למדינות שמצבן הפיננסי חזק. "אם נוותר על אמנת היציבות והצמיחה, נהרוס את האמון", אמר טרישה.

בברקליס קפיטל מעריכים כי הבנק המרכזי של אירופה (ECB) יפחית את שיעור הריבית ל-1.25% בתקופה הקרובה. אנליסטים בברקליס סבורים כי התמ"ג של מדינות מרחב האירו יצטמצם ב- 1.3% ב-2009 מ-0.5% בתחזית הקודמת.

ברקע, בנקים מובילים באירופה, ובהם BNP פריבה, סנטנדר ו-HSBC הודיעו על חשיפה של כ-5 מיליארד דולר להונאה בהיקף 50 מיליארד דולר שביצע לכאורה יו"ר נאסד"ק לשעבר, ברנרד מאדוף.

שר האוצר של גרמניה, מיכאל גלוס, אמר היום כי ממשלת גרמניה עשויה להרחיב את חבילת החילוץ, בהתאם למטרותיו של האיחוד האירופי, לרמה שתשתווה ל-1.5% מהתמ"ג של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

בבריטניה, מדד מחירי הדיור של Rightmove הצביע על ירידה שנתית של 6.3% בחודש דצמבר. תוצאה טובה מעט מזו שהוצגה בנובמבר.

באירלנד, הממשלה הודיעה על השקעת חבילת חילוץ לבנקים במדינה בהיקף של 9 מיליארד ליש"ט.

מדד פוטסי 100 איבד 0.07% וננעל על 4,277 נקודות ; מדד קאק 40 ירד ב-0.87% ל-3,185 נקודות ; מדד דאקס 30 נסוג ב-0.18% ל-4,654 נקודות ; מדד SMI של שוויץ ירד ב-1.95% ל-5,526 נקודות.

בזירת המאקרו

בבריטניה פורסם היום מדד מחירי הדיור Rightmove. המדד הצביע על ירידה שנתית של 6.3% בחודש דצמבר, ובכך השלים 6 חודשים ברציפות של ירידת ערך. התוצאה מהווה שיפור קל לעומת הסקר הקודם, שהצביע על ירידה שנתית של 7.1%, הירידה החדה ביותר מזה 6 שנים. אתר אינטרנט Rightmove, המפרסם נכסי נדל"ן למכירה בבריטניה, צופה כמו כן כי בשנת 2009 תירשם ירידה נוספת של 10% וזאת בעקבות המיתון שיביא את האנשים להימנע מרכישות בסדר גדול שכזה. הנתונים שפורסמו לאחרונה העלו כי בחודש אוקטובר אושרו רק 32 אלף משכנתאות, המספר הנמוך ביותר מזה 9 שנים.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בינואר עולה ב-4.32% ל-48.29 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

BNP פריבה הודיע כי הוא עלול להפסיד 350 מיליון אירו בשל חשיפה להונאה בהיקף 50 מיליארד דולר שביצע לכאורה יו"ר נאסד"ק לשעבר, ברנרד מאדוף. בנק סנטנדר הספרדי מסר כי חשיפתו לקרנות נאמדת ב-2.33 מיליארד אירו. בנק HSBC הודיע כי חשיפתו לקרנות של מאדוף נאמדת ב-1.5 מיליארד דולר. חשיפתו של רויאל בנק אוף סקוטלנד לקרנות של מאדוף נאמדת ב-601 מיליון דולר.

קבוצת מאן הודיעה כי חשיפתה הישירה והעקיפה לקרנות של מאדוף נאמדת ב-360 מיליון דולר.

חברת המזון הבריטית פרמייר פודס (סימול: PFD.L) מוסיפה 2.9% בלונדון. פרמייר פודס מנהלת מו"מ עם כמה גורמים המתעניינים בהשקעה בחברה.

יצרנית מכשירי החשמל אלקטרולוקס (סימול: ELUXY.SE) הודיעה על כוונתה לפטר 3,000 עובדים בסוף השנה הנוכחית.

חברות הכרייה והאנרגיה BHP בילטון וריו טינטו ריכזו עניין על רקע התייקרות הנפט ולקראת פגישת קרטל אופ"ק בהמשך השבוע.

ישראליות באירופה

פלאזה סנטרס דיווחה כי בשבוע שעבר (ו') ביצעה רכישה עצמית של 30 אלף ו-949 מניות במחיר של בין 52.75 ל-56 פני למניה.

חברת ההימורים המקוונים 888 הודיעה כי חתמה עם שתי חברות בריטיות ואחת ספרדית על הסכם להשקת משחקי בינגו.

טליט תקשורת דיווחה כי הכנסותייה ב-11 החודשים הראשונים של 2008 עלו ב-22.8%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אך פחות מתוצאות המחצית הראשונה של השנה שהצביעו על עלייה של 32% בהכנסות. קבוצת BAMES השקיעה 7% ב-TWS ומחזיקה כעת ב-10% ממניות החברה.