גם משקיעים שיצאו בזמן ממאדוף עלולים להידרש להחזיר כספים

לפי התקדימים, כל רווח שהצטבר ממשחקי פונזי אינו נחשב מבחינה חוקית ל"רווח נאות" מהשקעה הערכות: קרובי משפחה עשויים למצוא את עצמם תובעים זה את זה

גם משקיעים שלמזלם לכאורה חיסלו מבעוד מועד את אחזקותיהם בקרנות של ברנרד מאדוף אינם בהכרח מחוץ לסכנה. אם חברת הייעוץ להשקעות של מאדוף אכן תתברר כ"הונאת פונזי אחת גדולה", כעדותו שלו, האנשים שפדו את כספם לפני חשיפת ההונאה עלולים להידרש להחזיר חלק ממנו על-ידי נאמן שימנה בית משפט.

בתי משפט התייחסו בעבר לפידיונות או משיכות כאלה של כספים כ"העברה במרמה", כלומר שכל רווח שהצטבר ממשחקי פונזי אינו נחשב לרווח "נאות" מהשקעה לגיטימית.

התקדימים לכך רבים, כולל הקריסה של קרן הגידור בייאו מנג'מנט ב-2005 עם 450 מיליון דולר. במקרה ההוא, ג'ף מרוויל, הנאמן שהופקד על כינוס הנכסים של בייאו, תבע משקיעים שפדו את כספם לפני קריסת הקרן.

היעד המוצהר של מרוויל, שהוא כמעט השיג, היה להחזיר 65 סנט מכל דולר לכל משקיע שנמחק עם קריסת הקרן. אחד המשקיעים שנדרשו להחזיר כספים היתה קרן בשם סטרלינג סטאמוס, בבעלות חלקית של פרד ווילפון, הבעלים של קבוצת הבייסבול ניו יורק מטס, שהפך גם לקורבן של מאדוף.

כוכבי הקולנוע החזירו את הכסף

מקרה אחר שנראה דומה לפרשת מאדוף, אם כי בקנה מידה קטן יותר, נגע לדנה ג'יאנקטו, שהודה בשנת 2000 בהונאת כמה משקיעים סלבריטאים בקבוצת קסנדרה שלו. הנאמן באותו תיק, רוברט גלצר, תבע אז את כוכבי הקולנוע קמרון דיאז, טובי מגווייר, בן סטילר וטים רות, בשם המשקיעים שרומו, כדי לקבל מהם חזרה כספים שהקבוצה שילמה להם.

גלצר תבע גם את סוכן השחקנים מייקל אוביץ ואת המנהל של קמרון דיאז, ריק יורן. ויטוריה ליקוק, אחת הקורבנות של אותה הונאה, מסרה שגלצר הצליח להחזיר לה ולאחרים שחסכונותיהם נמחקו יותר מ-30 סנט לדולר.

המלצות מפה לאוזן

רוס אינטליסאנו, פרקליט שייצג משקיעים בפרשת בייאו, אומר שהונאת מאדוף עלולה לייצר מאבקים משפטיים בין בני משפחה. בהתחשב בכך שמשקיעי מאדוף הגיעו אליו בעיקר דרך המלצות של חברים וקרובים מפה לאוזן, סביר שכמה משקיעים שפדו את ההשקעות שלהם בשלב מוקדם ייתבעו על-ידי בני משפחה שהפסידו מיליונים בגלל המלצתם על מאדוף.

פרקליט אחר, סידני ליבסמן, אומר שאם ההאשמות נגד מאדוף נכונות, המשקיעים שנגרם להם עוול יכולים לתבוע מנהלי נכסים, שהם צד שלישי, על שהמליצו להם להשקיע כספים במאדוף. לדבריו, "יש כאן מקום לתביעות נגד מנהלים שלא עשו את בדיקות הנאותות מתבקשות".

אינטליסאנו אומר גם שהמשקיעים שהופנו למאדוף על-ידי הבנקים שלהם, כולל סנטנדר ו-BNP פאריבה, עלולים לנסות לנקוט צעדים משפטיים גם נגד הבנקים.