המחוזי: מפסיד במכרז יוכל לעיתים לתבוע פיצוי, גם אם לא עתר להכריזו כזוכה

השופטת רות רונן קבעה קריטריונים לבחינת השאלה אם תביעה כספית כזו תתקבל ; "יש לבחון את התנהלות הרשות: ככל שהיא סטתה משמעותית מסטנדרט התנהגות סביר, תגדל הנטייה להתיר הגשת תביעה"

בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב קבע כי מתמודד שהפסיד במכרז יוכל בנסיבות מסוימות לתבוע פיצויי קיום, למרות שלא עתר לפני כן להכריזו כזוכה במכרז. פיצויי קיום הם פיצויים בגין הפרת חוזה (או פיצוץ משא-ומתן שלא בתום-לב), המעמידים את הנפגע במצב בו היה לולא ההפרה - לרוב מדובר ברווח שהיה מפיק מהעסקה.

השופטת רות רונן סילקה על הסף תובענה מינהלית שהגישה חברת חניוני הצלחה, שבשליטת צחי מרקור, נגד משרד הביטחון בגין מכרז למקומות חניה לעובדים.

ועדת המכרזים הכריזה על חניוני הצלחה כבעלת ההצעה הזולה, אך המכרז בוטל בשל טעות בהליכים. משרד הביטחון פירסם מכרז חדש, בו חניוני הצלחה לא השתתפה בשל חוסר אמון בו, וגם הוא בוטל. בהמשך התקשר משרד הביטחון ללא מכרז בהסכם עם חברה אחרת. חניוני הצלחה תבעה פיצוי על אובדן הכנסות ל-60 מקומות חניה למשך שנתיים, וכן פיצוי כללי בגין התנהלות משרד הביטחון.

אפשרות וסבירות

הצדדים הסכימו בדיון כי מציע שלא זכה במכרז שלא כדין זכאי לתבוע פיצויים, בהם גם פיצויי קיום מהרשות, אם היא נהגה שלא כדין בפסילתו. כמו כן, הוסכם כי השתהותו בהגשת התביעה - או אי הגשת עתירה מינהלית לאכיפת זכייתו - יביאו לדחיית תביעתו הכספית.

עם זאת, השופטת רונן קבעה מספר קריטריונים, לפיהם יוחלט אם לדחות תביעה כספית על הסף: האם העתירה לאכיפת הזכייה לא הוגשה משום ש"לתובע היה חסר מידע ביחס לטעמים בגינם לא זכה? האם ניתן היה בלוח הזמנים של הזכייה והביצוע להגיש את העתירה? האם הגשתה היתה אפשרית וסבירה לאור מכלול הנסיבות?".

כן "יש לבחון את התנהלות הרשות: ככל שהיא סטתה משמעותית מסטנדרט התנהגות סביר, תגדל הנטייה להתיר הגשת תביעה, כדי ליצור תמריץ לרשות לפעול כדין".

שאלת זכות תובע לפיצויי קיום, סיכמה, "צריכה להביא בחשבון את התנהלותו, ה'שיהוי' שלו (אובייקטיבי וסובייקטיבי), העובדה שלא נקט עתירה לאכיפת זכותו הנטענת, והנזק שעלול להיגרם לרשות כתוצאה מקבלת התביעה (תשלום כפול עבור ביצוע אותה עבודה, נזק שהיה נחסך לו הוגשה עתירה מינהלית). מנגד, יש לשקול את התנהלות הרשות, ואת חומרת הפגיעה בשלטון החוק".

במקרה זה, החליטה רונן לדחות את התביעה על הסף, משום שחניוני הצלחה חיכתה 5 חודשים להגשת התובענה, ולא נימקה מדוע לא עתרה במועד שבו ניתן היה עדיין למנוע את ההתקשרות עם ספק אחר להפעלת החניון. גם לא דובר ב"התנהלות שרירותית או זדונית של הרשות, שפוגעת בשלטון החוק במידה כזו שתתגבר על המחדל".

רונן ציינה כי אינה חוששת שפסיקתה תביא להצפה בתביעות-סרק של מפסידים במכרז עוד בטרם יתבררו הנתונים, משום שבמצב בו הנתונים טרם התבררו - יש הצדקה עקרונית לשיהוי בהגשת עתירה לאכיפת הזכייה. (ת"מ 124/07).

הקריטריונים לקבלת תביעה:

* האם לתובע היה חסר מידע לגבי אי זכייתו

* האם היה זמן להגיש עתירה לזכייה במכרז

* האם הגשת עתירה היתה אפשרית וסבירה

* התנהלות הרשות וחומרת הפגיעה בשלטון החוק