ה-SEC מודה: קיבלנו מידע על חשדות ב-1999 ולא עשינו הרבה

ייבדקו גם היחסים בין מנהל חקירות לאחיינית של מאדוף, שנישאו אשתקד

רשות ניירות הערך הפדרלית בארה"ב, ה-SEC, תבדוק בעצמה את "מחדליה הרבים" הנוגעים להזנחת הטיפול בחשדות קודמים של ניהול השקעות בלתי כשר על-ידי ברנרד מאדוף, שנאשם בביצוע הונאת ענק בהיקף 50 מיליארד דולר.

יו"ר הרשות, כריסטופר קוקס, אמר אמש (ג') שהרשות גילתה ש"האשמות ספציפיות רבות משקל" שנגעו למאדוף הובאו לידיעתם של עובדי ה-SEC כבר ב-1999, אך מעולם לא הומלץ לנקוט פעולה בנדון.

"הממצאים הראשוניים שלנו מטרידים מאוד. אני חושש מן המחדלים המרובים של העשור האחרון לפחות בכל הנוגע לבדיקת ההאשמות או לפנייה לקבלת סמכות פורמלית לנקוט בצעדים". דבריו של קוקס באו על רקע ביקורת רחבה על מחדלי ה-SEC בכל הנוגע לחשיפתה של ההונאה.

קוקס אמר שהחוקר הכללי של ה-SEC ינהל בדיקה מלאה של ההאשמות שנגעו בעבר למאדוף ולחברתו, והבדיקה תכלול את כל המגעים שהיו לעובדי הרשות עם משפחת מאדוף (האב ושני בניו, שהיו גם בכירים בחברה והם שהסגירו אותו לכאורה) ועם החברה עצמה. ייחקרו גם ההשלכות האפשריות שהיו לקשרים הללו על ההחלטות של עובדי ה-SEC.

החקירה עשויה לכלול אפילו את היחסים בין אחייניתו של מאדוף, שאנה, לאריק סוונסון, לשעבר מנהל חקירות ב-SEC. השניים נישאו בשנה שעברה. סוונסון פרש מהרשות ב-2006. סוונסון היה חבר בצוות בדיקה שבדק את חברת הברוקרים של מאדוף בשנים 1999 ו-2004.

עם זאת, לטענתה של לורי ריצ'רדס, מנהלת יחידת חקירות החברות ב-SEC, סוונסון לא השתתף בבדיקות שביצעה נציגות ה-SEC בניו יורק בחברה של מאדוף בשנת 2005. "בכל מקרה, לרשות יש תקנות נוקשות מאוד למניעה של קשרים אישיים של עובדים עם גורמים בחברות שהם מעורבים בבדיקתן. לכן, סוונסון לא השתתף בשום חקירה שנגעה לחברה של מאדוף לפני שעזב את הרשות".

מסמכים מזויפים

חוקרי ה-SEC עובדים כעת בתיאום עם הנאמן שמונה לחברת מאדוף על-ידי בית המשפט ועם אנשי אכיפה אחרים כדי לעבור על מסמכים ורשומות שחושפים יותר ויותר את האמצעים המורכבים שמאדוף נקט בהם כדי להונות את לקוחותיו, את הציבור ואת המפקחים.

לדברי קוקס, "ההתקדמות שנעשתה עד כה, מצביעה על כך שמאדוף החזיק כמה ספרי חשבונות ומסמכים מזויפים, וסיפק מידע כוזב על פעילות הייעוץ שלו למשקיעים ולמפקחים".

ה-SEC ביצעה שתי בדיקות של חברת מאדוף, ב-2005 ו-2007. הראשונה חשפה שלוש עבירות על החוק המחייב ברוקר למצוא את מחיר הביצוע הטוב ביותר ללקוח שלו. בשנה שעברה הושלמה חקירה נוספת, אך ללא המלצה לנקיטה בצעדים משפטיים. שתי הבדיקות נעשו על סמך נתונים שהחברה מסרה מרצונה, ולא הוצאו לה צווים למסירת מסמכים. *