הצעת חוק: עו"ד/מומחה יוכלו לייצג בהליך שיש בו ראיות חסויות מטעמי ביטחון המדינה

על פי המצב המשפטי כיום, בהליך משפטי שבו ישנן ראיות מסווגות מבחינה ביטחונית, רשאית המדינה לבקש להוציא תעודת חיסיון

משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק "אישור השתתפות בהליכים מסווגים הנוגעים לביטחון המדינה". התזכיר מציע להסדיר את האפשרות לקבוע שהליך משפטי הוא הליך מסווג מטעמים ביטחוניים, ולתת אישור לעורכי דין ולעדים מומחים להשתתף בהליך, על פי התאמתם לסיווג הביטחוני.

על פי המצב המשפטי כיום, בהליך משפטי שבו ישנן ראיות מסווגות מבחינה ביטחונית, רשאית המדינה לבקש להוציא תעודת חיסיון לפי סעיף 44 לפקודת הראיות. משמעות התעודה היא שהמדינה אינה חייבת לגלות את הראיות, אולם היא גם אינה רשאית להשתמש בהן בהליך. הסדר אחר שקיים במספר מועט ביותר של מקרים מיוחדים, מאפשר לבית המשפט להתיר למדינה להציג ראיות במעמד צד אחד, אם שוכנע שגילוי הראיה עלול לפגוע בביטחון המדינה או בביטחון הציבור.

התזכיר מציע הסדר ביניים, מידתי יותר, שיאפשר הצגת ראיה חסויה שלא במעמד צד אחד. על פי המוצע, ראש הממשלה או שר הביטחון רשאים לקבוע כי הליך הוא מסווג מבחינה ביטחונית. במקרה כזה, רשאי בעל דין להסתייע במסגרת אותו הליך רק בעו"ד או מומחה שהשתתפותו אושרה ע"י הגורם הביטחוני הנוגע בדבר. בעל דין הרואה עצמו נפגע מהחלטת הגורם הביטחוני, יוכל לפנות לוועדת ערר בראשות שופט, כדי לבחון את שיקול דעתו של הגורם הביטחוני.

אישור לעו"ד/מומחה, בין אם ניתן ע"י הגורם הביטחוני ובין אם ע"י הוועדה, יכול שיהא מותנה בתנאים שונים, על מנת למנוע פגיעה בביטחון המדינה. כמו כן, בעל דין יהיה מחויב לעמוד בהסדרים שונים שנועדו להבטיח מניעת פגיעה בסודיות המידע.

בנוסף, מכיוון שבדיקת התאמתו הביטחונית של עו"ד או מומחה אורכת זמן, כדי לתת מענה לצורך דחוף בסניגור בהליך פלילי, יוקם במסגרת הסנגוריה הציבורית מאגר של עורכי דין, שיהיה זמין להשתתף בכל עת בהליכים מסווגים, לפי רמות הסיווג השונות. בדברי ההסבר נאמר שהסדרים דומים לזה המוצע קיימים במדינות אחרות.