המשפחתיות הקטנות וסופר-מיני של 2009

יונדאי I20 ויונדאי I10 ; סיאט איביזה החדשה ; רנו סימבול ; אלפא mito ; הונדה ג'אז ; ניסן Cube וניסן פיקסו ; סוזוקי SX4 וסוזוקי ספלאש - כל המכוניות החסכוניות, הקטנות והעירוניות שנרכשות לא רק בגלל המחיר

 

[להרשמה לניוזלטר רכב]

פלח מכוניות הסופר מיני והמשפחתיות הקטנות הוא הפלח החסכוני ביותר בענף הרכב. הלקוחות של פלח זה מעוניינים לחסוך דלק, להידחף לחניות וסמטאות צרות, ולרכוש את הרכב במחיר זול יותר. למרות הירידה החדה במחירו של הנפט, רכב חסכוני תמיד נחשב לאטרקטיבי כשהאופציה לרכב היברידי בישראל יקרה בכ-50 אלף שקל.

יונדאי I20

העיצוב של ה-I20 החדשה מזכיר מעט את האופל קורסה ואולי זה לא במקרה. המכונית תוכננה ועוצבה באגף האירופאי של יונדאי, ששוכן ברוסלסהיים - עיר המטה של אופל הגרמנית. העיצוב האירופאי הסולידי מעיד על כוונות ברורות של יונדאי למצב את המכונית בעמדה גבוהה הרבה יותר משל ה"גטס" (שעדיין תיוצר במקביל בשנה הבאה) ולהתחרות מול הקרם של מכוניות הסופר-מיני האירופאיות. היא ארוכה, רחבה וגבוהה יותר משמעותית מהגטס ובסיס הגלגלים שלה (2.53 מטר) ארוך יותר בשבעה סנטימטר, מה שמבטיח תא נוסעים מרווח יותר. גם נפח תא המטען, בעיה כאובה של הגטס, צמח ל-295 ליטר.

יונדאי I20
 יונדאי I20

אנשי יונדאי מבטיחים קשיחות מבנית גדולה יותר ומתלים משודרגים, שיציעו שילוב "אירופאי" בין נוחות להתנהגות. המנועים, שמעניינים במיוחד את השוק הישראלי, הם 1.4 ליטר בנזין בהספק 100 כ"ס ו-1.6 ליטר בהספק 126 כ"ס, ששניהם מוצעים עם תיבה אוטומטית בת 4 מהירויות ואמורים להיות חסכוניים וירוקים יותר מקודמיהם. המכונית תגיע אלינו ממפעלי יונדאי בהודו ולפחות בחודשים הראשונים תשווק במקביל לגטס, שתהיה זולה יותר. עם זאת טרם התקבלה החלטה סופית על עיתוי הייבוא נכון לכתיבת שורות אלה.

רנו סימבול

את הפער בהיצע דגמי הציים של רנו, שייווצר בעת ההמתנה למגאן סדאן, תמלא בשנה הבאה ה"סימבול", שצפויה לנחות אצלנו במחצית הראשונה של השנה. מדובר במשפחתית נאה, שמעוצבת ומתוכננת על פי טעמו של לקוח הציים בישראל (ובמדינות מתפתחות): גוף מרשים באורך של 4.26 מטר, פלטפורמה מוכחת היטב (של הקליאו 2), מנוע 1.6 ליטר בהספק 105 כ"ס עם תיבה אוטומטית ובגאז' ענק (בנפח 506 ליטר) נפרד מאחור.

הסדאן - סימבול
 הסדאן - סימבול

למכונית יהיה תא נוסעים מרווח יחסית עם השקעה רבה באיכות החומרים, הייצור ובידוד הרעשים אם כי בסיס גלגלים באורך 2.47 מטר עדיין משייך אותה לקטגוריה של יונדאי אקסנט ושות' ולא לזה של משפחתיות בגודל מלא. המכונית תגיע ממפעלי רנו בטורקיה, שבהם מיוצרת גם המגאן.

מכוניות מיני

פורד פיאסטה 2009

אם השוק יתעורר מקיפאונו תגיע אלינו במהלך השנה הבאה הפורד פיאסטה החדשה. המכונית נשענת על הפלטפורמה הגלובאלית "הקטנה" של קבוצת פורד, שפותחה על ידי מאזדה ומשמשת כיום כבסיס למאזדה 2. לשתי המכוניות יש אותו בסיס גלגלים אולם הפיאסטה ארוכה יותר מאחותה היפנית ב-5 סנטימטרים, רחבה יותר ב-2 סנטימטרים ומציעה עוד 45 ליטר בתא המטען (295 סה"כ).

פורד פיאסטה
 פורד פיאסטה

גם העיצוב שלה הרמוני ו"גברי" יותר משל ה-2 אם כי זה כמובן עניין של טעם. בהנחה, שהמכונית לא תיובא רק עבור חברות ההשכרה כמו קודמתה, הגרסה שמעניינת אותנו מצוידת במנוע 1.4 ליטר בנזין חסכוני אך נמרץ , שמייצר 96 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 4 מהירויות.

סיאט איביזה

האיביזה היוצאת הייתה מכונית נישה, שהפכה בישראל למכונית "קאלט" של צעירים שוחרי דימוי ספורטיבי אך לא הצליחה לחדור לפלח העיקרי של שוק הסופר-מיני. האיביזה החדשה, שתגיע אלינו בתחילת 2009, פונה למכנה משותף הרבה יותר רחב. היא סולידית ובוגרת יותר בעיצובה ונוטשת רבים מהקווים העגלגלים של דגם ה-5 דלתות לטובת משטחים גיאומטריים חסונים למראה. גם עיצוב תא הנוסעים נראה בוגר יותר ומזכיר גרסה מוקטנת של התא ב"ליאון".

איביזה
 איביזה

המכונית ארוכה יותר מהאיביזה היוצאת ב-10 סנטימטרים, ניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר ומציעה נפח מטען מוגדל של 292 ליטר. לטובת שוחרי התחושה הספורטיבית הנמיכה סיאט את תנוחת הנהיגה בכ-2 סנטימטרים והוסיפה להיצע דגם שלוש דלתות, שנראה קרוב הרבה יותר למכונית קופה אמיתית. המנוע המרכזי, שצפוי להתברג במרכז הקונצנזוס הישראלי במחיר נוח יותר מבעבר הוא ה-1.6 ליטר הוותיק בהספק 105 כ"ס, שיוצע עם תיבה אוטומטית או ידנית. לצידו יוצע מנוע 1.4 ליטר וכבעבר גם גרסאות ספורטיביות דוגמת דגם ה"קופרה", שיש לה מנוע טורבו קטן (1.4 ליטר בלבד) אך עצבני ממשפחת ה-TSI של פולקסווגן, שמייצר 180 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית ספורטיבית מטיפוס DSG ומסוגל להזניק את המכונית מאפס למאה ב-7.5 שניות, בואכה 225 קמ"ש

פולקסווגן פולו

באפריל 2009 תשוגר לשוק הפולו החדשה ואם לשפוט על פי מה, שפורסם עד כה, היא תהיה "האחות הקטנה של הגולף" החדשה גם בעיצוב וגם במכללים. עם אורך של 3.95 מ' היא ארוכה ב-3 ס"מ בלבד מהדגם הנוכחי אולם היא גבוהה ורחבה יותר ובזכות הפלטפורמה החדשה, שמשותפת גם לסקדה פאביה ולסיאט איביזה, היא אמורה להציע תא נוסעים מרווח יותר משמעותית עם יותר מקום לרגליים ולמטען.

פולקסווגן פולו
 פולקסווגן פולו

המנועים דומים לאלה של הגולף, כולל גרסת סופר-ספורט בהספק 250 כ"ס. עם זאת, רוב הדגש יושם על חיסכון ופליטה נקייה במנועי הטורבו דיזל. היצע ה-TDI יכלול בין השאר דגם חדש עם הזרקת מסילה בנפח 1.6 ליטר ודגם עם 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר, שמסוגל לרשום צריכת דלק של כ-28 קילומטר לליטר ולפלוט פחות מ-85 גרם CO2 לקילומטר - שיא חדש בתעשייה. (בתמונה הדגם הנוכחי)

הונדה ג"אז

אקזמפלרים ראשונים של הדור החדש של ההונדה ג'אז הקטנה כבר נמצאים בארץ אולם השיווק הסדיר יתחיל ב-2009 כאשר ינחתו כאן הגרסאות האוטומטיות. המכונית גדלה, בגרה ותפחה בכל הכיוונים וניצבת על בסיס גלגלים ארוך יותר.

הונדה ג'אז
 הונדה ג'אז

היא עדיין מספקת מגוון אדיר של אפשרויות חכמות ומקוריות לארגון המושבים והמטען בתוך התא וסביבת הנהג ידידותית ועדכנית. הונדה טוענת, שהמכונית היא גם אחת הבטוחות ביותר בקטגוריה שלה. המכונית תשווק בארץ עם מנוע 1.2 ליטר בהספק לא מבוטל של 90 כ"ס עם תיבה ידנית בלבד או עם מנוע 1.4 ליטר בהספק 100 כ"ס, שיוצע עם תיבה ידנית או "רובוטית" בת 6 מהירויות, שאמורה לספק נתוני צריכה דומים לאלה של תיבה ידנית חסכונית.

סוזוקי SX4

ה-SX4 האצ'בק קדמה לגרסת ה-SX4 סדאן בכמעט שנתיים, אך אלינו היא תגיע בשנה הבאה כמעט שנתיים אחריה. זוהי מכונית קצרה , רחבה וגבוהה יחסית עם תחושה מרווחת מכפי מידותיה בתא הנוסעים, שניצב על בסיס גלגלים באורך 2.5 מטר בלבד.

סוזוקי SX4
 סוזוקי SX4

עיצוב הפנים ואיכות הייצור בסיסים אך עמידים בדומה לאלה של גרסת הסדאן וכך גם מנוע ה-1.6 ליטר, שמייצר 109 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית. הרכב מיוצר במפעלי סוזוקי בהונגריה אך אלינו הוא צפוי להגיע ככל הנראה מיפן. המחיר? אמור להיות אטרקטיבי אך תלוי בשער היאן.

מכוניות מיני עירוניות

ניסן פיקסו (PIXO)

בחברת קרסו שוקלים כיום לייבא בשנה הבאה את הפיקסו הזעירה - האחות התאומה של הסוזוקי "אלטו" החדשה. מה עשוי להכריע את ההחלטה הוא המחיר, שצפוי להיות נמוך יותר מכל מה שמוצע כיום בישראל תודות לייצור המכונית בהודו. תסייע גם קיומה של תיבת הילוכים אוטומטית "אמיתית" בת 4 מהירויות, שמשודכת למנוע בנזין 1 ליטר בהספק 65 כ"ס. זה לא הרבה כוח אבל גם הממדים של המכונית קומפקטיים מאד - 3.565 מטר לאורך, 1.47 מטר לגובה ובסיס גלגלים באורך 2.36 מטר.

מה שיכריע אולי את הכף לטובת הייבוא הם עליה מחודשת של מחירי הדלק והמיסוי "הירוק", שעשוי לתת תמריץ לייבוא מכוניות נקיות ואולטרה-חסכוניות. המכונית מתהדרת בצריכה של כ-21 ק"מ לליטר, תודות למשקל עצמי של 855 קילו בלבד, ובפליטה של כ-103 גרם CO2 לקילומטר - בדומה למכונית היברידית. רשימת האופציות של המכונית כוללת אפילו כריות וילון צידיות ומערכת בקרת יציבות (ESP).

ניסן CUBE

הדור הקודם של המכונית העירונית הקטנה והרבועה של ניסן היה להיט-על בשוק היפני. החל מסתיו 2009 תזכה גם אירופה ליהנות מאחת המכוניות יוצאות הדופן ביותר, שיצאו אי פעם מיפן. העיצוב האסימטרי הייחודי של הזנב הוא האטרקציה המרכזית אבל מלבד הגימיק זו גם משפחתית רב-תכליתית מרווחת, שלמרות אורך של פחות מ-4 מטר מציעה מרחב ישיבה מכובד לחמישה ומקום אדיר למטען, שאותו ניתן לסדר בשלל תצורות.

ניסן קיוב
 ניסן קיוב

ניסן טוענת, שגם המתלים שודרגו לטובת נוחות משופרת והתנהגות כביש ראויה. לאירופה, ואולי גם לישראל, תגיע המכונית בשלב הראשון עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר מבית רנו ועם מנוע 1.6 ליטר בנזין שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה. ה"פרפראות" של הסדרה יופיעו רק בשלב השני של ההשקה: גרסה היברידית-נטענת עם סוללת ליתיום-איון מפיתוח עצמי של ניסן ומאוחר יותר גם גרסה חשמלית לגמרי, שתהווה נדבך חשוב בתוכנית השיווקית של "בטר פלייס" בישראל

אלפא MI.TO

האלפא MI.TO, שתגיע השנה ארצה, מצליחה להוכיח, שגודל זה לא הכל בחיים. אורכה פחות מ-4.1 מ' אבל בתוך האורך הזה היא מצליחה לדחוק טונות של אופי ונוכחות כביש של מכוניות גדולות ויקרות פי כמה.

רכב אלפא רומיאו
 רכב אלפא רומיאו

היא ניצבת על שלדה משודרגת של פונטו / אופל קורסה ויש לא תא נוסעים אינטימי וספורטיבי, שכמעט אין בו זכר לאחות העממית. מבחר המנועים נע בין 90 ל-155 כ"ס וכולם מצוידים בטורבו. עדיין לא ידוע אילו דגמים יגיעו ארצה אולם באירופה, לפחות המכונית ממוצבת בטווח המחירים של הגולף פלוס מינוס.

יונדאי I10

העלייה בדרגה ובממדים של ה-I20 החדשה, מחליפת הגטס (ע"ע), הותירה מתחתיה מקום שיווקי לדגם עירוני קטן וסופר חסכוני. ה-I10 מיועדת לשמש כמכונית ראשונה לקהל צעיר, שרוצה רכב חדש בתקציב רצפה, כרכב שני למשפחות ובעיקר לציי ההשכרה. אורכה של המכונית 3.56 מ' בלבד והיא ניצבת על בסיס גלגלים צנוע באורך 2.38 מטר אולם גג גבוה ותכנון פנימי חכם ויעיל על פי מיטב מסורת המיני-מכוניות האסיאתיות מעניקים לה מרחב פנים מפתיע בגודלו לארבעה מבוגרים.

יונדאי i10
 יונדאי i10

המנוע שמעניין אותנו הוא 1.25 ליטר בנזין, שמייצר 78 כ"ס צנועים ומשודך לתיבה אוטומטית בת 4 מהירויות. זה לא הרבה אבל גם לא פחות מדי בהתחשב בעובדה, שמשקלה של המכונית כולל כל ציוד הבטיחות המתבקש עומד על 935 קילו בלבד. הייצור בהודו אמור להבטיח מחירים מעניינים מאד.

סוזוקי ספלאש

אם המיסוי הירוק יתחיל לפעול בארץ בשנה הבאה ויעניק תמריץ רציני לייבוא מכוניות קטנות וחסכוניות, יש סיכוי טוב לנחיתתה של הסוזוקי "ספלאש" בישראל. המכונית, שתוכננה בשיתוף אופל בעיקר עבור השוק האירופאי, נמתחת לאורך של כ-3.7 מטר בלבד אבל גובה של 1.6 מ' ורוחב של 1.7 מטר מעניקים לה יציבה רחבה ואתלטית.

סוזוקי
 סוזוקי

בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.36 מטר בלבד אם כי מרחב הפנים סביר ועיצוב הפנים תוסס ונאה. אותנו מעניינת הגרסה האוטומטית וזו מגיעה עם מנוע 1.2 ליטר בהספק נאה של 86 כ"ס, שמסוגלת לרשום צריכת דלק רשמית של 16 קילומטרים לליטר.