2009 בפתח. נא להתנהג בהתאם

שום חברה ישראלית לא הונפקה השנה באירופה, ורק שלוש צלחו את 2008 עם תשואה חיובית ; "גלובס" מסכם את 2008 בקרב החברות הישראליות הנסחרות באירופה, וגם מסמן חמש חברות ישראליות שכדאי לשים אליהן לב בשנת 2009

או.קיי. קחו נשימה ארוכה וצאו לדרך. אתם עומדים לקרוא עוד סיכום על השנה שבעוד שלושה ימים תגיע לקיצה. עוד אלפי מילים על מה שהיה, ועל מה שקרה, ועל מה ש...אז זהו, שלא. לשם שינוי, ננסה הפעם שלא להלאות אתכם במידע על העבר וננסה להתמקד בעתיד, הן באופן נקודתי על מספר חברות שבחרנו, והן על פלטפורמות המסחר באירופה (ראו מסגרת). ולא, על התשואות הלא מחמיאות שרשמו השנה הנציגות הישראליות באירופה והסיבות לכך, לא נפזר מילים. הטבלה המצורפת משמאל מספיקה. עברו עליה, תיאנחו, תיכנסו להלם, וחיזרו אלינו. תודה.

את הטקסט להלן בחרנו להקדיש לחמש חברות ישראליות, ולשני ענפים שכל אחד מהם כולל שתיים עד שלוש נציגות ישראלית באירופה, שלהערכתנו, כדאי לתת להם יותר תשומת לב השנה, ולאו דווקא בגלל שמניותיהן צפויות לנסוק מעלה (אף אחד לא יכול לחזות זאת כעת). לחברות שבחרנו יש קופות מזומנים נדיבות, תזרים מזומנים חיובי, הן פועלות בענפים שהדרישה לפתרונות בהם רק הולכת וגוברת, הן מציגות שיעורי צמיחה שנתיים יציבים עד מעוררי פליאה, ולכן חלקן יכולות להפוך בשנה הקרובה לרוכשות סדרתיות או לנרכשות פוטנציאליות.

דילמת האסיר

דמאטק , המפתחת טכנולוגיות בקרה ומעקב אלקטרוניות אחר אסירים, עלתה השנה לכותרות כשדיווחנו כאן לראשונה כי קרן השקעות בריטית מעוניינת ברכישתה. המגעים בין שני הצדדים לא הבשילו לבסוף לכדי עסקה, אך דמאטק נותרה, לפחות בעינינו, חברה שכדאי להניח מתחת לרדאר.

החברה רושמת מזה מספר שנים צמיחה שנתית ממוצעת של 20% בקירוב (צמיחה אורגנית), ואת המחצית הראשונה של השנה היא סיימה עם הכנסות של 26.3 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 29%), ורווח נקי לפני מס של 3.4 מיליון דולר. בדו"חותיה החצי-שנתיים ציינה דמאטק כי "ענף אכיפת החוק מתאפיין בביקושים הולכים וגוברים לטכנולוגיות של החברה, ואלו נובעים מהצפיפות הגדלה בבתי הכלא, במיוחד בארה"ב, וגם מחקיקה חדשה הדורשת שימוש באמצעי מעקב אלקטרוניים כחלק מאמצעי מניעה כנגד מקרי פשיעה נוספים.

בנוסף, החברה חווה ביקושים גוברים לפתרונותיה במדינות דוגמת מקסיקו, ניו-זילנד ואף סינגפור. לדמאטק יש כיום מזומנים בשווי של 12.6 מיליון דולר, ותזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת במחצית הראשונה של השנה עמד על 6.3 מיליון דולר. שווי החברה הנוכחי הוא 46 מיליון דולר, עלייה (כן, עלייה) של 11% מתחילת השנה.

מנתב לכל כיוון

את באטמ תקשורת , החברה השנייה שבחרנו, כמעט שאין צורך להציג. באטמ, פרי יצירתו של ד"ר צבי מרום, נהנתה בשנתיים האחרונות ממומנטום די חיובי מפעילותה. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 66.4 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 68%) ורווח נקי של 15.4 מיליון דולר, כמעט פי שלושה מהרווח בתקופה המקבילה אשתקד. תזרים המזומנים של החברה לאותה תקופה עמד על 3.7 מיליון דולר, והגדיל את קופתה לשווי של 61.7 מילין דולר.

מרום, שמנהל את באטמ מיום הקמתה, ראה כי טוב ויצא למסע קניות. באטמ ביצעה מתחילת השנה שלוש רכישות קטנות (כולל של שתי חברות ישראליות), וכפי שזה נראה כרגע, ידה עוד נטויה. בנוסף, קיבל מרום החלטה שלא להתמקד רק בחברות טלקום, ענף ממנו שואבת החברה את עיקר הכנסותיה, והחל לשווק את פתרונות באטמ גם לחברות המפתחות ציוד רפואי. נכון לרגע זה, ציבור המשקיעים רואה בחיוב את מהלכיו של מרום, ומניית באטמ שמרה מתחילת השנה על עוצמתה כשאיבדה 3% בלבד. שווי החברה הוא 174 מיליון דולר.

והרי החדשות

מי מאיתנו לא צופה בטלוויזיה, אפילו למשך מספר דקות במהלך היום. מי מאיתנו לא מתבלט מידי ערב בין יונית לוי למיקי חיימוביץ', ובין "כוכב נולד" ל"ארץ נהדרת". נרצה או לא, הטלוויזיה היא חלק בלתי נפרד מחיינו, והיא תמשיך להיות, וזו הסיבה בגינה Vizrt היא החברה השלישית שבה בחרנו. Vizrt היא אחת החברות המובילות בעולם בפיתוח פתרונות IT לעיצוב, עיבוד, אחסון, שידור וניהול של גרפיקה ותכני וידאו עבור תחנות טלוויזיה, ועד כה היא הוכיחה עצמה ככזו.

החברה מציגה שיעורי צמיחה עקביים (גם הודות לרכישות שביצעה), ואת שלושת הרבעונים הראשונים של השנה היא סיימה עם הכנסות של 74.5 מיליון דולר, גידול שנתי של 19%, ורווח נקי של 10.8 מיליון דולר. בקופת החברה נחים כיום מזומנים בשווי של 43.1 מיליון דולר, ולא נתפלא אם בשנה הקרובה היא תבצע רכישה נוספת. עד כה, מקפידה Vizrt לבצע רכישה אחת כמעט מידי שנה, ונכון להיום, שלוש הרכישות שביצעה - והיחידות בתולדותיה - הצדיקו עצמן. Vizrt איבדה מתחילת השנה 60%, ושווייה כיום הוא 160 מיליון דולר.

צפייה נעימה

עוד חברה שראוי לשים אליה לב היא סינמה סיטי . החברה, המפעילה מולטיפלקסים (בתי קולנוע המכילים מספר אולמות נפרדים ושירותים נלווים אחרים) ברחבי מזרח ומרכז אירופה, איבדה מתחילת השנה 55%, בין היתר, על רקע המיתון, שמקטין את ההוצאה הצרכנית על יציאה למקומות בילוי כמו בתי קולנוע, ועל רקע משבר האשראי, שמצמצם את יכולת החברה לפתח בתי קולנוע נוספים. שווי החברה הנוכחי הוא 306 מיליון דולר, ויהיה מעניין לראות לאן השילוב בין שני הגורמים הללו יוביל את החברה בשנה הקרובה.

סל קניות

חברה נוספת שמשכה את תשומת ליבנו היא פולימר לוג'יסטיק , המתמחה בפיתוח, עיצוב וייצור אריזות פלסטיק רב-פעמיות עבור רשתות שיווק, והיא בין ההנפקות הישראליות האחרונות שבוצעו ב-AIM. בימים אלו חוגגת החברה שנתיים להיותה ציבורית, ושווייה עומד על 30 מיליון דולר, נפילה של 62% מתחילת השנה.

Place your bets!

נו, ואיך אנו יכולים שלא להתייחס לחברות ההימורים המקוונים. 888 , מפעילת אתר הקזינו הגדול בעולם, לא נהנתה מחיבוק חם של המשקיעים בשנה האחרונה, ואיבדה 30% מערכה. ברוב המקרים חברות ההימורים המקוונים נוטות שלא להיות מושפעות ממיתון כלכלי, אך המיתון הנוכחי שונה מקודמיו. השווי הנוכחי של 888 הוא 497 מיליון דולר.

במקרה של פלייטק , מפתחת הפלטפורמות מבוססות התוכנה לאתרי הימורים מקוונים, המצב קצת יותר טוב, לפחות מהזווית של שוק ההון. החברה איבדה "רק" 17% מתחילת השנה, ושווייה הנוכחי הוא 1.1 מיליארד דולר.

רק בריאות

ולבסוף, שלוש חברות הציוד הרפואי הנסחרות בבורסת ציריך - אורידיון , קרד גרד ושח"ל . ענף הציוד הרפואי, כפי שבטח שמתם לב, נוטה בשנה האחרונה לכיוון קונסולידציה. CMT מדיקל עומדת להירכש בידי תאגיד Thales הצרפתי, ואילו מדיגייד הפרטית עוברת לידי ענקית אמריקנית בתחומה. לכן לא נתפלא אם גם אחת מהשלוש לעיל תהפוך לנרכשת או לרוכשת במהלך השנה הקרובה.

ושוב האשם הוא משבר האשראי...

אתם מכירים אותנו. אנחנו אוהבים להיות מרושעים, קטנוניים, ביקורתיים, ציניים, ובמילים אחרות, נהנים לגרום לכם לנוע בחוסר נוחות בכורסת הסלון ואולי אף להרים קול. כאלה אנחנו, ועד כמה שקשה לנו להיות נחמדים, שלא לדבר על מפרגנים, הפעם, כשבאנו לכתוב את הטקסט להלן, החלטנו לנסות ולהיות... נו, איך מאייתים את המילה הזו... הוגנים.

תזכורת קצרה. לפני שנה, כשסיכמנו במדור "תופסים אירופה" את שנת 2007, סימנו ארבעה מנכ"לים שעבורם שנת 2008 תהיה שנת מבחן. עיטרנו את המדור בכותרת "נסיכי הגאות והשפל", והסברנו מדוע נועם לניר, מנכ"ל ליוורמור השקעות, איליק רוז'נסקי, מנכ"ל DGRE , אריק אלקלעי, מנכ"ל לידקום וגיא ברנשטיין, מנכ"לאמבלייז , יעמדו השנה למבחן.

2008 חלפה עברה לה. את מה שקרה במהלכה אנו לא הולכים לחזור ולשנן באוזניכם, אך הגענו לרגע שבו אספנו את המבחנים שכתבו הארבעה, והתחלנו להעניק ניקוד. די מהר הבנו שאין לנו מה לנקד, ושהארבעה, כך לפחות אנו מאמינים, "חרשו" לא מעט לפני שניגשו למבחן, אך אינם האשמים היחידים במה שקרה לחברות שהם מנהלים ולמניותיהן.

ליוורמור השקעות איבדה מתחילת השנה 71%, וכרגע היא דואגת לשמור על כל דולר שבקופתה. DGRE איבדה מתחילת השנה 76% והיא מדלגת משערוך נכסים כלפי מטה למשנהו. אמבלייז איבדה 44% וממש לא ברור האם היא מחליפה בעלים או לא, והאחרונה, לידקום, מחקה 95% (!) משווייה לאחר שהקשר בינה לבין ציבור המשקיעים פשוט ניתק כאילו היה תלוי באחד ממגדלי התקשורת של החברה שקרס.

לפיכך, היה לנו מאוד קל להצמיד לארבעת הנבחנים ציון "בלתי מספיק" ולקבוע להם מועד ב'. לחילופין, אם היינו להיות קצת יותר נחמדים, היינו מעניקים להם "פקטור" ומעבירים אותם לשנת הלימודים הבאה, אך מכיוון שבחרנו להיות הוגנים (ראו פסקה ראשונה), עשינו לא את זה ולא את זה.

משבר האשראי העולמי לא פסח גם על ארבע החברות לעיל וארבעת המנהלים שעומדים בראשן. אף אחד מהם לא יכול היה לחזות את שקרה, ואף אחד מהם אפילו לא יכול היה לנחש כי הוא עומד להיקלע לסערה שמתרחשת פעם בכמה עשרות שנים. לכן קשה לנו לבוא אליהם בטענות, לפחות כרגע. קשה לנו לקחת עט אדום ולכתוב "נכשל" על ארבעת המבחנים שהגישו. זה פשוט לא יהיה...הוגן.

לחפש אחר אלטרנטיבה אחרת

כן, אנחנו יודעים (וגם בדקנו עשרות פעמים). מתחילת השנה לא היה אפילו IPO אחד של חברה ישראלית בשוקי ההון של אירופה. לא אחד, לא חצי, לא שליש וגם לא רבע. אף חברה ישראלית לא הצליחה לדלג בשנה האחרונה על משבר האשראי, ולמכור את מניותיה לציבור המשקיעים, וכפי שזה נראה כרגע, אף אחת גם לא תנסה לעשות זאת בחצי השנה הקרובה.

עם זאת, משבר האשראי יחלוף לו מתישהו (כי זה טבעם של משברים), שוקי ההון יהיו פחות תנודתיים, וחלון ההנפקות הראשוניות, ולא רק באירופה, ייפתח לו שוב, לאט, כאילו רק לפני רגע תיקנו אותו.

כשזה יקרה החברות הישראליות ישאלו את עצמן היכן יונפקו ולפי איזה שווי. לשאלה השנייה די קשה לנו להתייחס כרגע, ולכן נתמקד בראשונה - היכן.

עד לפני כשנתיים הבורסה המשנית באנגליה (AIM) הייתה מעין ברירת מחדל עבור החברות הישראליות הקטנות עד הבינוניות. הבורסה המקומית הייתה קטנה עליהן, נאסד"ק הייתה גדולה עליהן וה-AIM התאימה להן כמו כפפה. מידת השקיפות שדרשה מהן הייתה נמוכה משתי האלטרנטיבות, מוסד רגולטורי כמו רשות ני"ע בישראל או ה-SEC בארה"ב לא היה בשטח, וכל מה שהבדיל ביניהן לבורסה היו ארבע שעות טיסה.

ואז התהפך הגלגל. ה-AIM הפכה למוקצית מחמת מיאוס. יותר ויותר חברות ישראליות בחרו למחוק את מניותיהן מהמסחר בה, והאלטרנטיבה שייצגה הפכה כמעט לקללה. להערכתנו, גם בשנה הקרובה האלטרנטיבה שהיא מציעה לא תתקבל בברכה, והחברות הישראליות, שגודלן קטן עד בינוני, ייאלצו לבחון אפשרויות אחרות. הנה כמה המלצות שלנו:

Nasdaq OMX

מהמותג "נאסד"ק" קשה להתעלם, וראשי הבורסה ידעו זאת כשבחרו למזג לתוכה את OMX, הבורסה המאגדת את פלטפורמות המסחר של המדינות הנורדיות (שבדיה, דנמרק, פינלנד ואיסלנד, למעט נורבגיה), והבלטיות (לטביה, אסטוניה וליטא). כשזה מגיע לחברות קטנות עד בינוניות, מספקת Nasdaq OMX שני פתרונות. הראשון הוא פלטפורמת מסחר מורשית באנגליה, שקיבלה אישור RIE (שפירושוRecognized Investment Exchange) והשני הוא First North, המקבילה הנורדית של ה-AIM, שנחשבת היום לבורסה האלטרנטיבית השנייה בגודלה באירופה, אחרי ה-AIM.

SGX

בורסת סינגפור (Singapore Exchange Limited) קלטה עד כה לשורותיה חברה ישראלית אחת, שרין טכנולוגיות, אך לאור הגידול במספר החברות הישראליות שפועלות במזרח הרחוק, לא נתפלא אם בחלוף הזמן שרין לא תישאר היחידה בסינגפור. לאחרונה הקימה SGX פלטפורמת מסחר שהיא תאומה אסייתית של ה-AIM ושמה Catalist, ומתחילת השנה בוצעו בה שש IPO.

NSE

את בורסת הודו (National Stock Exchange Of India Limited) בחרנו כי למרות משבר האשראי, שלא פסח גם עליה, יש עדיין חברות ישראליות שפועלות וימשיכו לפעול בה, ואולי אף להפוך לציבוריות בה. אולי עכשיו זה נשמע מעט הזוי, אך אם לפני שנה היו אומרים לכם שליהמן ברדרס יקרוס, הייתם חושבים באופן דומה.

Euronext

את היורונקסט, הבורסה המאגדת בתוכה את בורסות פאריס (צרפת), אמסטרדם (הולנד), בריסל (בלגיה) וליסבון (פורטוגל), בחרנו כי היא צומת של חלק מהערים המובילות באירופה. במהלך השנים היא אספה לתוכה רק שבע חברות ישראליות (חמש מהן נותרו), אך קרנה הנופלת של ה-AIM יכולה לשוב ולהציף אותה כאלטרנטיבה לא רעה. גם ליורונקסט יש כפילת AIM ושמה Alternext.

TASE

וכן, לא יכולנו שלא להיות קצת פטריוטיים ולצרף לרשימה גם את בורסת תל-אביב, שאולי תחזור ותהיה בית חם לחברות ישראליות קטנות עד בינוניות, שבחרו עד עכשיו להסתפק בקור הלונדוני.