UBS: "תמונה עגומה במצבן של הכלכלות המתעוררות - יש לנו סיבה טובה להיות מודאגים"

"לא מדובר רק בפגיעה פיננסית בשווקים אלו, אלא פגיעה ממשית בכלכלתם" ; "ירידה בצמיחה כלכלית היא אפקט גלובלי, לא ניתן לנתק בין שני הדברים, בהתאם לזאת - רואים גם אפשרות של תיקון בהתאם לכלכלות העולמיות - בשלהי המחצית השנייה של 2009"

כלכלני הבנק השוויצרי, UBS, פירסמו היום (ב') סקירה מעודכנת על השווקים המתעוררים, וישראל בתוכם. בסקירתם הכלכלנים מעלים את השאלה "כמה מודאגים אנו צריכים להיות" בהקשר של מצב הכלכלות העולמיות.

"המצב אכן קשה", אומרים ב-UBS, בהתייחסם להידרדרות מצבן של הכלכלות המתעוררות מסביב לגלובוס באוקטובר-נובמבר. "עד עתה היה קשה להעריך את חומרתו של המצב, ועתה, לקראת סוף השנה, בידנו מספיק דיווחים ממדינות מתעוררות שיסייעו לנו לסכם ולומר שהתמונה היא אכן עגומה בחודשים האחרונים". אומרים הכלכלנים.

"לצערנו, התשובה לשאלה שהועלתה לעיל, היא כי מצב הכלכלות הוא לא טוב בעליל", מציינים הכלכלנים. לא רק שהאינדיקטורים הכלכליים הצביעו על תמונה עגומה, אלא גם הפעילות הכלכלית בשווקים המתעוררים צנחה פלאים בתקופה הזו. "מכאן שלא מדובר רק בפגיעה פיננסית בשווקים אלו, אלא פגיעה ממשית בכלכלתם".

מיותר לציין, אומרים ב-UBS, התמונה לא אופטימית גם לגבי הצמיחה של השווקים האלו בכניסה ל-2009. הכלכלנים כוללים את מצבם של השווקים המתעוררים, עם מצבן של הכלכלות בכל העולם, באומרם כי "ירידה בצמיחה כלכלית היא אפקט גלובלי, לא ניתן לנתק בין שני הדברים, וזוהי לא רק מנת חלקם של השווקים המתעוררים. עם זאת, אי לכך ובהתאם לזאת - אנו רואים גם אפשרות של תיקון בשווקים האלו, בהתאם לכלכלות העולמיות בשלהי המחצית השנייה של 2009".

לסיכום, אומרים ב-UBS, "אנו צופים המשך הידרדרות בביקושים בשווקים המתעוררים בשני הרבעונים הקרובים, שילווה בירידה בצמיחה שם, אך אנו גם מחכים לעלייה הדרגתית בפרמטרים האלו ובמחנק האשראי בשווקים שתסייע מאוד להקל את "כאבם" של אותם שווקים".