קרן גידור מבקשת להכריז על אלי רייפמן כפושט רגל: מישכן מניותיו באמבלייז לשלי נרקיס

לפי הבקשה, רייפמן חייב לקרן חוב שאינו שנוי במחלוקת בסך 5.126 מיליון ליש"ט ; בבקשה לביהמ"ש נטען: "בחודשים אוקטובר ונובמבר 2008 השנה ביצע רייפמן העדפת מרמה ומשכן את מניותיו בחברת אמבלייז"

CCM Master Qualified Fund, קרן הון גידור אמריקאית, מבקשת מבית המשפט המחוזי בת"א למנות כונס נכסים ליו"ר חברת הטכנולוגיה אמבלייז , אלי רייפמן, ולהכריזו כפושט רגל. הקרן טוענת שרייפמן חייב לה כ-29 מיליון שקל, וכי ביצע העדפת נושים במירמה כששעבד את מניותיו באמבלייז להבטחת חובותיו לאנשי השוק האפור, ובהם שלי נרקיס הידוע כמלך השוק האפור.

רייפמן הוא המייסד ואחד מבעלי המניות (17%) של אמבלייז. החברה נסחרת בבורסה בלונדון לפי שווי של כ-226 מיליון שקל, אחרי שערכה צנח בשנה האחרונה בכ-43%. לפני כחודש חשף "גלובס" את הסתבכותו של רייפמן בחובות לאנשי השוק האפור.

באמצעות עוה"ד איל רוזובסקי ונועה ברהום ממשרד צלרמאיר-פילוסוף ושות' טוענת הקרן, כי רייפמן חייב לה חוב שאינו שנוי במחלוקת בסך 5.12 מיליון ליש"ט. מדובר בסכום שאמור היה רייפמן לשלם עד סוף ספטמבר במסגרת עסקה בה רכש את מניות הקרן באמבלייז.

מהבקשה עולה כי בשיחות והודעות דוא"ל שהוחלפו בין נציגי הקרן לבין רייפמן בשלושת החודשים האחרונים, הודה רייפמן בחוב וטען כי הוא נתון במצוקה כספית וכי אין לו נכסים או חשבונות בנק הניתנים למימוש בישראל, משום שעל כל נכסיו הוטלו עיקולים.

עם זאת, הבטיח רייפמן כי ישלם את החוב לא יאוחר מאמצע דצמבר, אחרי שיקבל עד מועד זה דיבידנד בסך 8.7 מיליון דולר שמגיע לו בשל אחזקותיו העקיפות בחברה פולנית. למרות זאת, כך נטען, נמנע רייפמן מלהעביר את התשלום.

הקרן טוענת שבהתנהגותו זו יש לראות את רייפמן כמי שהודיע כי הוא "עומד להפסיק לשעה או לצמיתות לשלם את חובו" (אחת הפעולות המוגדרות בחוק כ"מעשה פשיטת רגל"), משום שטען כי אין לו אמצעי תשלום זולת אותו דיבידנד שאמור להתקבל לדבריו ומאז אותו מועד, חרף הבטחותיו, נמנע מלהעביר את התשלום.

עוד נטען בבקשה, כי בחודשים אוקטובר ונובמבר האחרונים ביצע רייפמן העדפת מירמה ומישכן את מניותיו בחברת אמבלייז, להבטחת חוב שלו ושל חברה בשם Invicta International Holdings לנושים ובהם שלי נרקיס, הידוע כמממן של השוק האפור. בכך, טוענים בקרן הגידור, יש משום העדפת מירמה של נושים, המהווה אף היא מעשה פשיטת רגל על-פי החוק.

לטענת הקרן, רייפמן אף מבצע העברת נכסים במירמה, לאור פרסומים לפיהם הוא עשוי להשלים בקרוב עסקה למכירת מניות נוספות שבבעלותו באמבלייז לאיתן אלדר ורועי גיל, כדי לכסות את חובו אליהם.

אלי רייפמן מסר בתגובה: "עצם הגשת הבקשה היא בבחינת שימוש בלתי ברור באמצעים משפטיים מוגזמים בהיקפם, כדי להפעיל עליי לחצים שאין בהם צורך. ברור לי כי כאשר אציג את מצבת הנכסים שלי מול מצבת התחייבויותיי, הבקשה תימחק מסדר היום, ויתברר כי היא פועל יוצא של צעד משפטי בלתי נחוץ. עליי לציין עוד, כי המניות שנטען לגביהן שהן משועבדות, שועבדו כבר לפני שנים, הרבה לפני שקמה ההתקשרות מול הקרן. להערכתי, האגרסיביות של המהלך נובעת בעיקר מרוח התקופה שבה אנו מצויים, ושבה גורמים עסקיים רבים מצויים תחת לחצים. אני מניח שבסופו של תהליך נגיע יחד להסכמה".