האירופים מאמינים במטבע שלהם: מעריכים שהאירו ידיח את הדולר ממעמדו תוך חמש שנים

סקר של "פייננשל טיימס" מראה שרוב תושבי האיחוד מאשימים את הבנק האירופי המרכזי שנכשל במאבק באינפלציה ; ב-1 בינואר יגדל מספר המדינות החברות בגוש האירו ל-16, לאחר הצטרפותה של סלובקיה

המטבע של האיחוד האירופי חוגג עשור, אבל מתברר כי האמינות שהאירו זוכה לה בקרב המשתמשים בו ברחבי העולם באופן יומיומי, גדולה בהרבה מזו שמקבל הגוף המנפיק אותו, הבנק האירופי המרכזי (ECB).

תושבי האיחוד האירופי ממשיכים בסירובם להעניק ציונים גבוהים לבנק האירופי המרכזי בכל הנוגע לביצועיו בתחום של ריסון האינפלציה, והם גם מפגינים פסימיות לגבי עתיד הכלכלה. סקר פייננשל טיימס/האריס האחרון, שנערך לקראת יום הולדתו העשירי של האירו שיחול ב-1 בינואר, מראה כי רבים מתושבי האיחוד מאמינים שבחמש השנים הבאות ידיח האירו את הדולר ממעמדו בעולם.

ציונים גרועים

הנתון הזה אמור לשמח את קובעי המדיניות בבנק האירופי המרכזי, אך המוסד הזה דווקא זוכה לציונים גרועים על ביצועיו בריסון האינפלציה בעשר השנים האחרונות. יותר ממחצית האיטלקים והספרדים שנסקרו, וכן 47% מהגרמנים ו-44% מהצרפתים, תיארו את תפקודו של הבנק בנושא המאבק באינפלציה כ"גרוע" או "נורא".

ממצאי הסקר עשויים להפתיע, מכיוון שלמעט העלייה החדה והזמנית שנרשמה השנה באינפלציה בגוש האירו עקב הזינוק במחירי הנפט, עלתה האינפלציה רק במקרים נדירים על יעד האינפלציה ה"הנמוך אך קרוב" ל-2% שקבע הבנק המרכזי.

אחד ההסברים לעמדתם הביקורתית של תושבי האיחוד כלפי הבנק המרכזי הוא שהתושבים חוששים שהאירו הוא שדחף את המחירים כלפי מעלה - טיעון שנחשב לנכון לפחות במידה חלקית בקרב 90% מבין הנסקרים בצרפת, באיטליה ובספרד, וכן בקרב 83% מהנסקרים בגרמניה.

הגרמנים פסימיים

ברחבי גוש האירו, וכן מחוצה לו, הפגינו הנסקרים פסימיות לגבי עתיד הכלכלה. 25% או פחות מהנסקרים בכל המדינות העריכו שהמיתון לא יארך יותר משנה תמימה. 25% מהבריטים צפו שהמיתון יימשך שנתיים. הפסימיות העמוקה ביותר נרשמה בקרב הגרמנים, כאשר שלושה מתוך כל עשרה נשאלים גרמנים העריכו שכלכלת גרמניה לא תשוב לצמוח "בעתיד הנראה לעין".

ב-1 בינואר יגדל מספר המדינות החברות בגוש האירו ל-16, לאחר הצטרפותה של סלובקיה. מכיוון שהמשבר בשוקי ההון הגביר את האטרקטיביות של ההשתייכות לאיחוד מוניטרי גדול, ייתכן שגם דנמרק, פולין והונגריה ינקטו צעדים להצטרפות לגוש האירו. עם זאת, בבריטניה עדיין לא ממהרים לנטוש את הליש"ט. 22% בלבד מהנסקרים בבריטניה תמכו במעבר לשימוש באירו.

האירו עולה כעת ב-1.5% ל-1.4149 דולר. מאז תחילת השנה, נחלש האירו בכ-3% ביחס לדולר. [לאתר המט"ח]