פולסון בראיון סיכום: "הופתעתי מעוצמת המשבר, מדובר בתקדים היסטורי"

[לבורסות בעולם] שר האוצר האמריקני החמיא ליורשו ונפרד מ-2008: "זו היתה שנה אינטנסיבית בצורה יוצאת דופן"

שר האוצר היוצא של ארה"ב, הנרי פולסון, טוען שהממשל נאלץ להיאבק במשבר הפיננסי ללא הכלים הדרושים לעשות זאת ביעילות. כך מדווח היום (ד') "פייננשל טיימס". פולסון אמר גם שכל רפורמה רגולטורית בעתיד תצטרך להבטיח שהמערכת הפיננסית תהיה מסוגלת להתמודד עם קריסתם של מוסדות פיננסיים גדולים.

באחד הראיונות האחרונים שהעניק פולסון לפני פרישתו, הוא אמר: "עשינו את כל זה מבלי שיהיו לנו כל הגופים שלהם זקוקה מדינה גדולה כמו ארה"ב". פולסון אמר שגם לאחר אישורה של תוכנית TARP בת 700 מיליארד הדולר לרכישת נכסים רעילים ממוסדות פיננסיים, עדיין לא היו לארה"ב כלים כגון חוק פשיטת רגל המתאים לחברות פיננסיות שאינן בנקים. "אנו מתמודדים עם משהו שיוצר תקדים היסטורי ולכן אין לנו הוראות ברורות", אמר פולסון.

"הסיבה לקושי הנוכחי היא שהחריגות בוצעו במשך שנים רבות מאוד. שנית, היו לנו תשתית גלובלית ורשויות רגולטוריות מיושנות להחריד". פולסון הוסיף שכל רפורמה רגולטורית שהיא תצטרך להתמקד ברגולציה יעילה. "אסור שיהיה מצב שבו נהיה חייבים למנוע את קריסתם של מוסדות פיננסיים מסוימים, מכיוון שהם גדולים מדי או קשורים מדי למוסדות אחרים", אמר פולסון.

פולסון סיפר כי הופתע מעוצמת המשבר, אך הצליח להבין את חומרתו החל מחודש אוגוסט, כשחברות מימון המשכנתאות פאני מיי ופרדי מק החלו להראות סימנים שהן עומדות ללכת בעקבות מוסדות פיננסיים אחרים ולדווח על תוצאות מסוכנות.

גייתנר לא צריך עצה

"אם הייתם שואלים אותי לפני שישה חודשים אם הופתעתי מהיקף האתגר, התשובה היתה 'כן'. לאחר מכן נקלענו לתקופה מתסכלת שבמהלכה היתה לנו הבנה מעמיקה יותר מאשר הציבור ואפילו מאשר הקונגרס לגבי היקף המשבר שעמו אנו מתמודדים".

בתשובה לשאלה כיצד עברה עליו השנה מהבחינה האישית, השיב פולסון: "זו היתה שנה אינטנסיבית בצורה יוצאת דופן". הוא הוסיף שמשרד האוצר עובד במלוא הקיטור מאז חודש יולי. פולסון שיבח את הצוות שיחליף אותו ואת אנשיו. "יש להם צוות נהדר, והם לא זקוקים לעצות. אני באמת חושב ככה".