לניר לא רוצה לעזוב את לונדון: אטלס לא תימחק מהמסחר ב-AIM

בהודעה שפרסמה אתמול החברה צוין כי ההצעה למחיקת המניה לא קיבלה את אישור בעלי המניות ; ל"גלובס" נודע כי ליוורמור השקעות, לה אחזקה של 22%, הצביעה נגד והכשילה המהלך

גל המחיקות של החברות הישראליות הנסחרות בבורסה המשנית של אנגליה (AIM) עבר בשקט יחסי עד כה, ללא התנגדות של בעל מניות כזה או אחר. אצל כולן, לפחות מבדיקה שערכנו, אף בעל מניות לא הרים קול כשהדירקטוריונים של החברות החליטו להיפרד משוק ההון הבריטי, ולהפוך אותן בחזרה לפרטיות או להסתפק ברישומן בבורסה אחרת.

ובכן, אתמול מצאנו חברה אחת שאצלה ההצעה למחיקת המניות לא מצאה חן בעיני כל בעלי המניות. אטלס נכסים, חברת הנדל"ן הפעילה במזרח אירופה, הודיעה אתמול בערב, כי באסיפת בעלי מניות מיוחדת (Extraordinary General Meeting) שקיימה אתמול, לא אושרה ההצעה למחוק את מניותיה מהמסחר ב-AIM, כפי שהחברה ציינה שהיא מבקשת לעשות בזימון לאסיפה שפרסמה לפני כשלושה שבועות.

ל"גלובס" נודע כי מי שהכשילה את המהלך היא ליוורמור השקעות, שבשליטת נועם לניר. ליוורמור, שנסחרת בעצמה ב-AIM, הצביעה נגד מהלך המחיקה וכך הוא ירד מסדר היום של החברה. לליוורמור יש אחזקה של 22.1% באטלס נכסים, ואילו לקרן RP קפיטל יש אחזקה של 14% בקירוב. אטלס נכסים נסחרת כיום לפי שווי חברה של 21 מיליון דולר בלבד, לאחר שמחקה מתחילת השנה 91% משווייה.

הקרב על חברת הניהול

לפי ההערכות, בין ליוורמור ליתר בעלי העניין באטלס נכסים, איש העסקים רוני יצחקי ורפי ברבר, מנהל הפעילות של קרן RP קפיטל, התגלעו חילוקי דעות הנוגעים בעיקר לקיומה של חברת הניהול של אטלס - Atlas Management Company. כזכור, חברת הניהול שנמצאת בשליטתם הבלעדית של יצחקי וקרנות RP, זכאית מידי שנה לקבל דמי ניהול בשיעור של 2% משווי נכסי אטלס נכסים לפי בסיס NAV (ערך נכסי נקי), ואלו לא מותנים בגודל רווחי החברה. לפי ההערכות, ליוורמור הביעה את מורת רוחה מדרך הובלת החברה בידי חברת הניהול ומהעובדה שזו מושכת מאטלס נכסים דמי ניהול בהיקף של מיליוני אירו מדי שנה, בעוד בעלי מניות המיעוט וציבור המשקיעים רואה כיצד מניית אטלס קובעת מדי יום רצפה חדשה.

לפיכך, בליוורמור השקעות וגם בקרן ההשקעות Laxey Partners, לה אחזקה של מספר אחוזים בודדים באטלס נכסים, מאמינים כי נכון יהיה לבטל את חברת הניהול, וכך גם למנוע ניגודי אינטרסים שעלולים להיווצר בין בעלי המניות השונים באטלס נכסים.

בנוסף, בליוורמור מאמינים (ולפי הידוע, הם לא היחידים מבין בעלי המניות) כי המשך המסחר במניות אטלס באנגליה ייטיב עם בעלי המניות מקרב המיעוט, יותר מאשר רישום מניותיה בבורסת ורשה. כזכור, בתחילת השנה הפכה אטלס נכסים לדואלית כשרשמה את מניותיה למסחר גם בבורסה הפולנית. כך למשל, אחד הקודים היותר חשובים בשוק ההון הבריטי הוא The City Code on Takeovers and Mergers, שנועד להבטיח כי כל בעלי המניות בכל חברה ציבורית מקבלים יחס שווה והוגן. הקוד קובע כי כל בעל מניות שמגיע לאחזקה של 30% ויותר מזכויות ההצבעה של חברה ציבורית הנסחרת בשוק ההון הבריטי (ללא התייחסות לשיעור שהוא מחזיק בהון המניות), חייב לפרסם הצעת רכש ליתר המניות שאינן ברשותו. אם אטלס נכסים תימחק מהמסחר ב-AIM, היא כבר לא תהיה כפופה לקוד זה.

דרך אגב, לניר "חוגג" ממש בימים אלו שנה לכניסתו להשקעה באטלס נכסים - השקעה שעדיין לא הוכיחה את עצמה כראויה, ומובן כי למשבר האשראי יש חלק גדול בכך.

ועוד בעניין לניר. באסיפת בעלי המניות של בבילון שהתקיימה היום, הצביעו כל בעלי המניות, בלי יוצא מן הכלל, בעד תשלום שכר חודשי של 45 אלף שקל עבור תרומתו של לניר לפעילות בבילון בכהונתו כיו"ר. במונחים שנתיים, מדובר על שכר של 540 אלף שקל, עלות די הוגנת ביחס לגודל החברה ומחזורי ההכנסות שהיא מגלגלת. כל שנותר עכשיו ללניר, מספר שעות טרם כניסת 2009, הוא להוכיח לציבור המשקיעים כי לא טעו כשהרימו יד ימין ואמרו "אני בעד".