ציפי לבני: "אנחנו רוצים לפגוע בחמאס ולהחליש אותו מבחינה מדינית, צבאית ותפיסתית"

(עדכונים שוטפים) - חמ"ל "גלובס" למבצע "עופרת יצוקה" ; חייל צה"ל נהרג מפגיעת פצמ"ר - סמ"ר דביר עמנואלוף, בן 22 מגבעת זאב ; לבני: "אני לא מחפשת נקודת יציאה. אנחנו רוצים לשנות את המשוואה - להראות לחמאס שישראל לא רק סופגת אלא מגיבה, ובצורה לה הם לא ציפו" ; דו"צ בניהו: "צה"ל עומד בזמן וביעדים; אנחנו בשלבו השני של המבצע הקרקעי - וייתכנו שלבים נוספים ; 520 הרוגים ו-2,400 פצועים פלסטיניים עד כה ; ליומן אירועי המבצע

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

היום התשיעי למבצע "עופרת יצוקה": דבריה של שרת החוץ ויו"ר קדימה, ציפי לבני, בראיון הערב (א') עם אילנה דיין בערוץ 2, מסכמים בעצם את יום הלחימה התשיעי בעזה, בו צה"ל המשיך בלחימה הקרקעית מול החמאס בעזה, אותה התחיל אתמול (שבת) בערב, לאחר החלטה שהתקבלה במטבחון.

לבני התייחסה בדבריה ליעדי מבצע "עופרת יצוקה". לטענתה, "אנחנו לא מחפשים נקודת יציאה מהמבצע, רק בשביל יציאה. עד שלא נשיג את יעדי המבצע, שהוגדרו מראש, לא עשינו כלום".

לבני פירטה ומסרה כי צה"ל ומדינת ישראל שואפים "לשנות את המשוואה - להראות לחמאס שישראל לא רק סופגת אלא מגיבה, ובצורה לה הם לא ציפו". לבני אמרה כי המטרה היא לשנות את המציאות, והנקודה שהיא בחרה להדגיש היא הברחות הנשק - נקודה שחייבת לקבל מענה.

לבני ביקשה להבהיר: "אני לא מחפשת לעשות הסכמים עם החמאס, לא מדובר כאן בפרטנר לגיטימי כמו מדינה אחרת, מדובר בארגון טרור שבו אנו נלחמים". עם זאת, סייגה לבני, היא מצפה להתארגנות בינלאומית של העולם הערבי, לאכוף את מה שאמור להתבצע ממילא, ולגרום לחמאס להפסיק את פעילות הטרור נגד ישראל.

לבני מסרה כי היכולת להשיג הישגים תלויה גם בדיסקרטיות - לטענתה, העולם הערבי נחלק ל-2, והחמאס בעיני רוב העולם הערבי המתון נתפס כציר הרשע, בחלק השני עומד הרחוב הערבי בו הרוחות סוערות.

שרת החוץ מסרה כי "עלינו להקפיד על ההיבט ההומניטרי. אומנם זה קשה לדאוג לכך תוך כדי לחימה, אך עלינו לעשות כן, כדי שלא נצטרך להפסיק את המבצע רק מטעמים הומניטריים".

"בהחלטה על המבצע הקרקעי, הפקנו במטבחון לקחים ממלחמת לבנון השנייה. בסופו של דבר, המטרה שלנו היא שלחמאס לא תהיה לגיטימציה בעזה. אנחנו רוצים לפגוע בו, להחליש אותו מבחינה מדינית, צבאית ותפיסתית, ובכך לגרום לו להפסיק את ירי הרקטות על ישראל".

בעניין החזרת גלעד שליט כיעד במבצע, ציפי לבני בחרה שלא להיכנס לנושא: "אני מעדיפה שלא להיכנס לעניין עסקאות עם החמאס, זהו ארגון שלא ניתן לדבר איתו".

דובר צה"ל: זהו שלבו השני של המבצע הקרקעי - וייתכנו שלבים נוספים

דובר צה"ל, אבי בניהו, מסר הערב כי כוחות צה"ל הפועלים עומדים בזמן וביעדים שנקבעו מראש, ואף הקדימו במספר שעות. בניהו התייחס לדיס-אינפורמציה שמשחרר דובר החמאס, בין השאר, על חטיפות חיילים. לדבריו, "דובר צה"ל בוחר שלא להתייחס לכל שמועה או הגיג שמפרסם החמאס, כדי שלא לקחת את עם ישראל כבני ערובה".

בניהו הוסיף כי לאחר התייעצות עם הגורמים המוסמכים, דו"צ לא אישר או הכחיש את השמועות על חטיפות החיילים ובהתאם החמאס הכחיש אותן בעצמו.

בניהו אמר כי 30 אלף חיילי המילואים שגוייסו הינו מרכיב משמעותי, אחראי ומנוסה, בעזרתו צה"ל מנהל את הלחימה. לדברי בניהו, "אנחנו כעת בשלבו השני של המבצע הקרקעי, וייתכנו שלבים נוספים".

"צה"ל פועל כדי להשיג את היעדים שנקבעו מראש: פגיעה קשה בחמאס ובמערכים הצבאיים שלו, וחיזוק ההרתעה מול החמאס". אמר דובר צה"ל. בניהו הוסיף כי צה"ל פוקח עין גם על האזורים האחרים במדינה, ושומר על עירנות מפני איומים נוספים.

הלחימה הקרקעית גובה קורבן ראשון

חייל צה"ל נהרג היום בלחימה הקרקעית בעזה, סמ"ר דביר עמנואלוף, בן 22 מגבעת זאב. הודעה נמסרה למשפחתו. חייל נוסף נפצע באורח אנוש במהלך היתקלות עם מחבלים באזור ג'בליה. מבית-החולים נמסר כי מצבו קשה אך יציב.

ערוץ 2 מדווח כי הכוח שבו נע סמ"ר עמנואלוף בצפון רצועת עזה, נפגע מפצצת מרגמה שפצעה את החייל. הוא פונה לטיפול רפואי בבית-החולים "סורוקה" בבאר-שבע, ומת מפצעיו לאחר זמן מה.

סמל-ראשון דביר עמנואלוף עופרת יצוקה

סמ"ר דביר עמנואלוף ז"ל

עד כה נפצעו בפעולה כ-30 חיילים, שרובם נפצעו מירי פצצת מרגמה, בצפון הרצועה. הפצועים פונו לבתי החולים, ומשפחותיהם עודכנו במצבם. מרבית הפצועים פונו לבית החולים "סורוקה" בבאר-שבע, וחלק מהפצועים קשה הועברו לבית החולים שיבא בתל-השומר.

520 הרוגים ו-2,400 פצועים פלסטיניים עד כה

פגז טנק של צה"ל גרם הבוקר (א') למותם של 12 פלסטינים בצפון הרצועה. על פי הדיווחים, שמסתמכים לדבריהם על גורמי רפואה ועדי ראייה פלסטיניים, מרבית ההרוגים הם אזרחים. בנוסף מדווחים הפלסטינים על חמישה הרוגים בפגיעה במרכז מסחרי בעזה. בסך הכל סופרים היום הפלסטינים 520 הרוגים ו-2,400 פצועים מאז תחילת המבצע, בשבת שעברה.

כוחות גדולים של חי"ר, שריון, הנדסה, ארטילריה ומודיעין, בליווי של מסוקי קרב של חיל האוויר, פועלים באזורים שונים ברצועה, בעיקר בצפונה. פעילות הכוחות התמקדה בהשתלטות על מרחבי שיגור רקטות, סביב העיירות בית חנון, בית להיא וג'באליה.

על-פי עדויות מהרצועה, לפחות 30 פלסטינים נהרגו עד כה בפעולה הקרקעית. עם זאת, חמאס הטיל איפול על מספר הנפגעים, ובאופן רשמי הוא טוען כי שניים מאנשיו נהרגו.

ממקורות פלסטינים נודע כי צה"ל ביתר את הרצועה לשלושה חלקים. בכך ניתק צה"ל את הקשר בין חאן יונס והעיר עזה. בקרב אנשי החמאס יש עשרות הרוגים ומאות פצועים. צה"ל הצליח לחסל בכיר בחמאס - חוסאם חמדאן.

נמשך ירי הטילים

סמוך לשעה 18:00 נפלו 2 רקטות קסאם באזור שדרות - לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הבוקר נורו 3 רקטות קסאם על העיר שדרות. אחד הטילים פגע ישירות בבית, ואישה נפצעה באורח קל כשנחה במיטתה ולא הספיקה לתפוס מחסה. מספר אנשים נוספים הוגדרו כנפגעי חרדה. בנתיבות נחתו שני גראדים - ואין נפגעים או נזק. צה"ל משיב אש למקורות הירי. טילים נוספים נחתו באשקלון ובאשדוד. לא דווח על נפגעים בגוף, ואישה אחת לקתה בחרדה.

ארה"ב סיכלה הלילה הצעת החלטה במועצת הביטחון להפסקת אש מיידית ברצועת עזה. המועצה תשוב ותתכנס ביום ג'. הצעד האמריקני היה צפוי, לאחר שהנשיא בוש הבהיר בשבת, בנאום רדיו שבועי לאומה, כי "הפסקת אש חד-צדדית נוספת, שתוביל להתקפות נוספות של רקטות על ישראל, אינה קבילה".

בתוך כך, הורה אלוף פיקוד הדרום, יואב גלנט, על הרחבת צו השטח הצבאי הסגור באזור עוטף עזה, לכל השטח שנמצא ממערב לשדרות, אופקים ונתיבות.

כביש 222 הסמוך לקיבוץ גבולות ומערבה, כביש 241 לפני צומת מעון ומערבה וכביש 234 הסמוך למושב טל-אור ומערבה - סגורים, ותושבי האיזור הם היחידים שיורשו להיכנס לשטח הסגור.

אנשי החמאס הגיבו בינתיים בירי של רקטה אחת לעבר המועצה האזורית אשכול. איש לא נפגע מהירי ולא נגרם נזק.

כהכנה לפעולה, אתמול בשעות אחר הצהריים החלו תותחי צה"ל לירות עשרות פגזים לעבר רצועת עזה, בניסיון "לרכך" את השטח. בשעה שש בערב כבר היו כוחות השריון וחיל הרגלים פרוסים לכל אורך הרצועה.

ישיבת הממשלה בקריה

רה"מ אולמרט: "המבצע בלתי נמנע", ראש השב"כ: "יש סימנים ראשונים שהחמאס מגמיש את עמדותיו".

במערכת הביטחון הביעו הבוקר שביעות רצון מהתקדמות המבצע הקרקעי ברצועת עזה שהחל אמש. "יש סימנים ראשונים שהחמאס מגמיש את עמדותיו בנוגע לתנאי הפסקת האש"- כך אמר הבוקר ראש השב"כ, יובל דיסקין בסקירה שערך בפני שרי הממשלה שהתכנסו הבוקר לישיבה השבועית בקרייה בתל אביב.

"בקרב הנהגת החמאס חלה התרופפות בנחישות להמשיך בלחימה ויש נכונות להגיע להסדר", אך הוסיף כי הירי צפוי להימשך. לדבריו, "הנהגת החמאס בחו"ל נמצאת בלחץ, פועלת להגיע להפסקת אש, מאוכזבת ממדינות ערב שאינן עומדות לצידה. מצב ההנהגה בעזה דומה. קיים היום איום אמיתי על מפעל החמאס ברצועת עזה. יש בקרב ההנהגות בעזה ובחו"ל תחושה של סכנה קיומית".

הרמטכ"ל, גבי אשכנזי עדכן את השרים כי יותר מ-400 פלסטינים נהרגו עד כה במבצע, מרביתם אנשי חמאס. "מבחינת השלטון של החמאס - לא נותר הרבה". לדבריו, הלחימה היא קשה ונעשית בעיקר מטווחים קצרים. "שוחחתי עם המח"טים והמג"דים בשטח, ואני מעודד מהנחישות והרצון להשלים את המשימה. החמאס מעדיף עימות בשטחים בנויים. ירי הרקטות עד עתה נמוך ממה שציפינו - אך לחמאס יש עדיין יכולת לירות רקטות. הפעילות לא יכולה להפסיק את הירי - ואנו צופים את המשכו".

ראש אגף המודיעין, האלוף עמוס ידלין, אמר בסקירתו כי חמאס מבין ששבירת הרגיעה היתה טעות אסטרטגית. "הארגון ספג מכה קשה, נהרגו מאות מחבלים וגם נפגעה יכולת יצור אמצעי הלחימה". ידלין הוסיף כי בקרב האוכלוסייה הפלשתינית נמתחת ביקורת חריפה על החמאס. "חמאס השניא את עצמו בעולם ובאזור, ומצא עצמו בין המצורעים, עם איראן וסוריה", אמר. לדברי ידלין, חמאס מציג תמונת שווא של עמידה איתנה. "בעוד משעל מחייך במשרדו בדמשק, מנהיגי חמאס בעזה נמצאים במחילות", אמר.

בפתח הישיבה אמר שר הביטחון, אהוד ברק, כי חמאס ספג פגיעה קשה מאוד - "אך טרם הגענו למצב של שינוי המציאות בדרום הארץ". לדבריו, צה"ל "מוכן לכל שלב ולכל התפתחות". שר הביטחון הוסיף כי "המבחן האמיתי הוא לא כאן בתל אביב, אלא שם - בפאתי עזה. אנו מגבים את הלוחמים בכל דרך אפשרית. הפעולה תהיה רווית הפתעות ומבחנים, ונדרשים אומץ לב ונחישות. אם נהיה מאוחדים נסיים את הפעולה כשידנו על העליונה".

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ניצל את הישיבה כדי לפנות לאמהות ששלחו את בניהן לעזה. "אני רוצה להקדיש מספר מילים לאמהות - האמהות של חיילי צה"ל ואנשי הביטחון הפועלים ברצועת עזה. חשבתי עליכם רבות מאז החל המבצע, וביתר שאת ככל שהתקרבה ההכרעה לפעולה הקרקעית. בבוקר הזה אני יכול להסתכל לכל אחת ואחת מכן בעיניים ולהגיד שהממשלה עשתה הכל בטרם החליטה על היציאה למבצע", אמר אולמרט.

הוא הוסיף כי "המבצע בלתי נמנע", אך הבהיר כי במקביל לזירה הצבאית מתנהלת גם מערכה מדינית. עוד הוסיף ראש הממשלה כי "ישראל אינה נלחמת נגד העם הפלסטיני בעזה, הם אינם אויבינו. גם הם קורבנות של דיכוי אלים ורצחני מצד ארגוני הטרור. להם אני אומר, בשם עם ישראל כולו: לא ניתן ליצור משבר הומניטרי ברצועת עזה. נעזור בהספקה של מזון ותרופות, כפי שמדינה נאורה ומוסרית חייבת לנהוג". לדבריו, "לישראל אין עניין לפתוח חזיתות נוספות מלבד חזית הדרום - לא במזרח ולא בצפון. אולם הזהירות מחייבת, ולאורה הנחיתי את מערכת הביטחון לגלות עירנות גבוהה ביותר ולהיות ערוכים לכל התפתחות, אם מישהו יחשוב שזו הזדמנות שלו לנצל את התמקדותה של ישראל בחזית הדרום כדי לנסות ולשנות את המציאות היציבה שנוצרה בעקבות אירועי העבר".

שרת החוץ לבני סקרה את תמונת המצב המדינית ואמרה כי עמדה על הצורך בטווח הארוך "להביא למיטוט שלטון החמאס ידועה - זה לא עניין למבצע בודד - וכל הסדר צריך לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל אל מול החמאס". לדבריה, החלק המדיני הקריטי ביום שאחרי, יהיה מענה לסוגיית הברחות הנשק לרצועה. "מעבר לכך, זו מלחמה בטרור ובמוטיבציה שלו לירות על אזרחי מדינת ישראל".

במהלך הישיבה אישרה הממשלה גיוס עוד עשרות-אלפי אנשי מילואים בצווי חירום - חלקם יגבו את המערך בגדה המערבית ובצפון הארץ, ויחליפו את חיילי הסדיר שירדו להילחם ברצועה.

מזכיר הממשלה, עובד יחזקאל, אמר במסיבת עתונאים היום: "היכולת השלטונית של החמאס נפגעה - אך לחמאס יש עדיין יכולת לשגר רקטות". "הנהגת הצועה מסתתרת במחילות". "הזרוע הצבאית עדיין לא ספקה את הפגיעה שישראל מצפה שהיא תקבל".

מוצ"ש: ישראל יוצאת לפעולה קרקעית בעזה

ביומו השמיני של מבצע "עופרת יצוקה" נכנסו כוחות צה"ל נכנסו לשטח הרצועה והחלה הפגזה ארטילרית.

שר הביטחון: "כדי להשלים את המשימה נדרשת פעולה קרקעית"

שר הביטחון, אהוד ברק, כינס אתמול (שבת) מסיבת עתונאים מיוחדת בקריה בתל אביב לאור ההתפתחויות במבצע "עופרת יצוקה".

"כדי להשלים את המשימה נדרשת פעולה קרקעית. פעולה זו נדרשת והיעד הוא להפסיק פעילות עוינת מעזה ולהביא לשינוי יסודי בישובי הדרום. ההחלטה להיכנס התקבלה בשיקול דעת עמוק", אמר ברק.

"אנחנו מודעים לעובדה שמדובר במהלך שיהיו בו קשיים, אתגרים וגם קורבנות. אנו חשים שזו חובתינו לאזרחי המדינה. איננו ששים למלחמה אך לא נפקיר את אזרחנו. אני מודע למשמעות הדבר אך על צה"ל להגן על העורף. צריך לומר - הפעולה הקרקעית כרוכה בסיכון חיי לוחמים".

"אני יודע מה המחיר הכבד שייתכן שייגבה. התלבטתי והגעתי להכרעה במלוא האחריות. אני חוזר ואומר - זה לא יהיה קל וקצר וימים לא פשוטים יעברו על תושבי הדרום. אנו מקווים שזירת הצפון תישאר רגועה אך אנחנו דרוכים להתלקחות גם בצפון", אמר ברק, והוסיף: "יש להסיר איומים מהעתיד לבוא - אנחנו במאבק מורכב אך צודקים מאוחדים ונחושים ונצא כשידינו על העליונה".

שר הביטחון ציין כי כל הפעולות היו בתיאום עם ראש הממשלה אהוד אולמרט. האיחוד האירופי הוציא הודעה שלפיה הוא מגבה את ישראל בפעולותיה.

דוברי חמאס כינסו מסיבת עתונאים שבה אמרו: "מדובר במתקפה אכזרית נגדנו". מנהיג החיזבאללה, חסן נסראללה, הודיע כי הוא מחזק את ידי החמאס.

בגלי צה"ל דווח כי מטעם החמאס נמסר: "האויב הציוני ישלם מחיר כבד על פעולתו. הוא מתקרב למלכודת שטמנו לו". "אנו נלחם עד טיפת הדם האחרונה, ולא נכנע. הכנו מאות שהידים - שנועדו להרוג ולקחת בשבי עשרות חיילים המשתתפים בפעילות הקרקעית".

"רצועת עזה תהפוך לבית קברות לחיילי ישראל", הכריז אחד מדוברי חמאס, איסמעיל רדואן.

חיילים בעזה עופרת יצוקה

פעולה קרקעית

אתמול (שבת) בשעה 19:00 ניתנה ההוראה וכוחות קרקעיים רבים של צה"ל החלו לפעול בשטחי הרצועה בראשותו של אלוף פיקוד דרום יואב גלנט.

ביום שישי אישר הקבינט במהלך חשאי את המבצע הרגלי. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "מטרת הפעולה היא להמשיך ולקדם את היעדים שקבעה הממשלה למבצע כולו ובכלל זה פגיעה קשה בתשתית הטרור של החמאס ושינוי המציאות הביטחונית של תושבי הדרום לאורך זמן". על חיילי צה"ל שנכנסו לשטח הרצועה נאסר לשאת טלפונים ניידים.

"בין היתר, מתוכננים כוחות צה"ל להשתלט על מרחבי שיגור מהם שוגרו במהלך השבועות והחודשים האחרונים רוב הטילים שפגעו בערים שדרות, אשקלון ואשדוד". בתמונות ששודרו בערוץ 2 נראו חילופי אש בין כוחות צה"ל לכוחות החמאס.

מהודעת דובר צה"ל נמסר כי "כוחות צה"ל החלו לפני זמן קצר במימוש השלב השני של מבצע "עופרת יצוקה" והחלו בביצוע תמרון יבשתי בתוך שטחי רצועת עזה. תכליתו של שלב זה הינה לפגוע באופן קשה במערכים של החמאס באזורי הפעילות, תוך השתלטות על חלק משטחי השיגור על מנת לצמצם את הירי לעבר ישובי ישראל".

"שלב זה מתבצע בהמשך ליעדי המבצע שהושגו עד כה ועל מנת לשרת את יעדו: פגיעה קשה בחמאס וחיזוק ההרתעה על מנת ליצור מציאות ביטחונית טובה יותר ויציבה יותר לאורך זמן סביב רצועת עזה".

"בשלב זה של הפעולה נוטלים חלק כוחות גדולים של חיל-הרגלים, שריון, הנדסה, ארטילריה ומודיעין בסיוע של זרועות האוויר והים וכן שב"כ וגורמי בטחון אחרים. פעולת צה"ל הינה בהמשך להחלטת הקבינט הביטחוני היא מתבצעת על פי התוכניות המבצעיות של צה"ל והיא תמשך בהתאם להערכת מצב רצופה שמקיים המטה הכללי של צה"ל".

דובר צה"ל מוסר כי "אזרחי רצועת עזה אינם יעד הפעולה וכי מי שמשתמש באזרחים; קשישים, נשים וילדים כב"חומת מגן אנושית" הוא הנושא באחריות לפגיעה בבלתי מעורבים. כל מי שמשכן את הטרור בביתו, במרתפיו ונותן לו מחסה הוא טרוריסט".

חיילים בעזה עופרת יצוקה

צו 8

בנוסף החל אתמול גיוס מילואים נרחב בצו 8: מרבית אנשי המילואים משתייכים למערך הלוחם, חלקם לפיקוד העורף והיתר למערכי הצבא השונים. "הגיוס מתבצע על פי החוק ומביא לביטוי את מרכזיותו של מערך המילואים בעוצמתו של צה"ל".

"אנשי המילואים יתייצבו ביחידותיהם לאחר שעברו במהלך השנתיים האחרונות מערכת נרחבת של אימונים ותרגילים. בחלק מבסיסי הגיוס של חיילי המילואים מופעל כבר פרויקט "אשד הנחלים" שעיקרו חידוש יחידות מחסני החירום והציוד הצבאי. מדובר בתהליך שהחל לפני שנתיים וצפוי להתרחב בשלוש השנים הקרובות. את הגיוס הנרחב מלווה מאמץ לוגיסטי הולם". משרד ראש הממשלה דיווח כי מדובר בגיוס עשרות אלפי אנשי מילואים.

בחדשות ערוץ 2 אמר דובר צה"ל, תא"ל אבי בניהו, אמר: "משתתפים במבצע כוחות רבים ובראשות המבצע עומד אלוף פיקוד דרום. אזרחי ישראל זוכים לתמיכה מהעם. כולנו מתפללים לשלום חיילינו. החל מהלילה נגייס עוד רבים ככל שיידרש. אלו הולכים להיות ימים לא פשוטים".

"זה לא טיול שנתי, לא 'זבנג וגמרנו'. מדובר פעולה שמטרתה לתת מכה קשה וכואבת לחמאס, כדי לגרום לו לאבד מוטיבציה לירות אלינו".

גם לאחר כניסת הכוחות היבשתיים לא היה שקט מוחלט בדרום. ארבע רקטות נפלו בשעות הלילה בשטחים פתוחים בנגב - לא נרשמו נפגעים.

הפגזה ארטילירית

בשעה 17:00 (שבת) מבצע "עופרת יצוקה" עבר לשלב הבא, כשסוללות תותחים שהיו פרושות מבעוד מועד לאורך גדר הרצועה, החלו להמטיר אש ארטילרית מסיבית על רצועת עזה. מעכשיו כבר לא רק חיל האוויר או חיל הים מעורבים בלחימה, ומתגברות השמועות המדברות על כניסה קרקעית של צה"ל לעזה. הצעד החדש של צה"ל נועד להגביר את הלחץ על החמאס להפסיק את ירי הרקטות על ישראל.

מסגד "איברהים אקדמה" בצפון רצועת עזה (ע"ש אחד ממקימי תנועת חמאס) הופצץ. פלסטינים מדווחים על 10 הרוגים. בנוסף, רשת אל ג'זירה מדווחת על 15 פצועים שמפונים מהאזור. עדיין אין מידע מדוייק לגבי היעדים שהופגזו, אך הדיווחים מוסרים על אש ארטילרית כבדה.

האש הארטילרית, שהרבה יותר מסוכנת מבחינה סביבתית למפגעים בעזה, לא מכוונת למקומות בהם מתגוררת אוכלוסיה ערבית חפה מפשע. הערכות מדברות כי הצעד הוא הכנה של כניסה קרקעית של צה"ל לרצועה. דיווחים מעזה: ירי תותחים לאורך כל הרצועה. קצינים בשטח: הלחימה נמשכת ולא מורידה הילוך, התוכניות היו עוד קודם, והתפתחות הלחימה הובילה לנקיטת הצעד הזה.

נציין כי סוללות התותחים נפרשו בגדר הרצועה מבעוד מועד, אך עד כה צה"ל לא השתמש בצעד הארטילרי במבצע. חוסר המוכנות של החמאס להפסיק את ירי הרקטות על ישראל, הוביל את צמרת הביטחון בישראל להורות לצבא להתחיל ולהפגיז את עזה בארטילריה.

עופרת יצוקה

פיקוד העורף בשידורי הסברה

תוכנית הדרכה של פיקוד העורף משודר כלי יום בערוץ 33 בשעות: 22:00-22:45, 11:00-11:45 שידור חוזר מיום אתמול ו-14:00-14:45 שידור חוזר מיום אתמול.

בתוכנית ניתן לצפות בסרטוני ההדרכה בשפות: עברית, רוסית, אמהרית, אנגלית, ערבית וספרדית. סרטוני ההדרכה מסבירים, מרחיבים ומדגימים בצורה בהירה את ההנחיות להתגוננות בעת הישמע אזעקה ואת הדרך לבחור את החדר המוגן.