נחוצה אך מסובכת

המודל בעייתי מאוד בשוק רווי כמו ישראל, והניסיון בעולם אינו מבשר טובות למשקיע

הרחבת התחרות בשוק הסלולרי היא יעד חשוב של משרד התקשורת ומשרד האוצר בשלוש השנים האחרונות. השוק הסלולרי זקוק לחיזוק בעוצמת התחרות, לאחר שכל צעדי משרד התקשורת בשנים האחרונות שיפרו באופן חלקי את רמתה ולא הביאו לתחרות עזה כפי שקורה למשל בתחום הטלפוניה הנייחת, שבו ריבוי השחקנים הביא להוזלת מחירים משמעותית ולמאבק שיווקי חשוב על כיס הצרכנים. אך בל נטעה שהתחרות בשוק הנייח היא הדבר החשוב. ההוצאה לסלולר היא עדיין המשמעותית בעבור הצרכנים וכך יהיה גם בעתיד הקרוב.

אפשר וצריך להתווכח האם הדרך הנכונה לעשות את הצעד היא באמצעות הכנסת מפעילים סלולריים וירטואליים. המודל בעייתי מאוד בשוק רווי כמו השוק הישראלי והניסיון בעולם אינו מבשר טובות למשקיע שירצה להקים אופרציה כזאת מאפס. יחד עם זאת, כאשר פערי המחירים בין השוק העסקי לפרטי הם כל כך גבוהים בשוק הסלולרי, רבים סבורים שבכל זאת יש מרווח להרוויח כסף מפעילות כזאת, אבל שוב ספק אם זה המצב.

שאלה של עיתוי

כמו תמיד מדובר גם בשאלה של עיתוי. אם משרד התקשורת היה מתפקד כמו שצריך הוא היה צריך להכניס מפעילים סלולריים וירטואליים לפני חמש שנים, לפני שהשוק הגיע לרוויה ולפני שהנישות היו תפוסות. היום, כאשר השוק המגזרי - קרי החרדים, עובדים זרים, ערבים ועוד - תפוס על ידי הצעות ייעודיות של החברות הגדולות, ספק אם מפעיל חדש יכול להביא בשורה שתכה את החברות הסלולריות ותאפשר לו להרוויח.

מה שבטוח הוא שהוצאת השימוע של משרד התקשורת היא רק הצעד הראשון. מדובר בשימוע שאומר שמי שרוצה ויעמוד בתנאים, יוכל לקבל רישיון שאומר שמותר לו לנהל מו"מ עם החברות הסלולריות כדי לפעול על הרשת שלהן. אם אחרי חצי שנה יבוא אותו שחקן חדש ויתלונן שהוא לא מקבל מחירים ראויים, יצטרך משרד התקשורת לשבת ולחשב מהו המחיר הריאלי.

זה עוד ימשך זמן רב

כל מי שקצת מכיר את הלכי הרוח ואת עוצמת החברות הסלולריות ברור שמדובר בסאגה שיכולה להימשך זמן רב. משרד התקשורת לא קבע עד עכשיו את רמות המחירים, ולא קבע גם את תעריפי קישורי הגומלין של שיחות שיסתיימו ברשת של מפעיל וירטואלי חדש (לא ברור האם בכלל הוא יהיה זכאי ליהנות מקישורי גומלין כי הרשת היא לא שלו). מה שאומר שכמיטב המסורת של משרד התקשורת נוצר כאן יצור כלאיים שייקח זמן רב לראות איך הוא יוצא לאוויר העולם. ובלי להרוויח משיחות נכנסות כל העסק נראה לא משהו.

אך למרות התוצאה הבעייתית יש לקוות שהמהלך יחולל משהו. הבעיה היא ביצירת מהלכים לא כלכליים, שבאופן מלאכותי דורשים את תמיכת משרד התקשורת. התוצאה היא שמבלי שהמשרד יתמוך באופן נמרץ בשחקנים החדשים המהלך לא יוכל לצאת לפועל. מה שאומר שמשרד התקשורת ייאלץ להיות מעורב בקביעות בהסדרת התנאים שיבטיחו את ההישרדות של השחקנים הוירטואליים. *