מנכ"ל HP: "אני חושב שהביצועים שלנו יהיו טובים, גם יחסית לשוק"

HP הפכה להיות יותר רווחית ויציבה פיננסית תחת המנכ"ל מארק הרד, שאפילו בתקופת המשבר מתכנן להציג עלייה קלה ברווחים השנה ; על רקע ההאטה, הרד מציין כי "עתה זה הזמן לבדל את החברה מאחרים אצל לקוחותיה, למרות שזה לא דבר קל לעשות"

זה עשוי להישמע מעט מפתיע, אך למרק הרד, העומד בראש אחת מחברות המחשוב והטכנולוגיה הגדולות בעולם כיום, HP , אין תובנות מרחיקות לכת על עומקו או משכו של המשבר הכלכלי הנוכחי. "זה לא שוק חזק", הוא אומר, "אין לנו דרך לדעת מתי הוא יתאושש. זה הולך לקחת לא מעט זמן לבנות את יסודות הכלכלה בחזרה".

דבריו של הרד לא נבדלים מדעתו של אדם אחר, אך ישנו פרט שבכל זאת מבדיל אותו מהשאר: הוא מנכ"ל HP, והוא הוכיח שיש לו את היכולת לנהל בהצלחה חברת טכנולוגיה גדולה כמוה גם בזמנים קשים.

בעוד שענקיות טכנולוגיה אחרות, דוגמת אינטל, כבר פרסמו תחזיות קודרות לגבי 2009, הרד מעריך שרווחיה של HP ימשיכו לגדול, גם אם בקצב איטי מעט. הערכות האנליסטים הן כי הרווח של החברה יהיה 9.46 מיליארד דולר (3.84 דולרים למניה) בשנה הפיסקלית 2009 (שמסתיימת בסוף אוקטובר), עלייה חדה מ-8.3 מיליארד דולר בשנה שעברה. "אני מרגיש יותר בנוח עם השורה התחתונה שלנו מאשר עם השורה העליונה, שורת ההכנסות", הוא אומר, "ואני חושב שהביצועים שלנו יהיו טובים, גם יחסית לשוק".

מדפיסים מזומנים

עסקיה של HP מתפרסים על שלושה תחומים: הדמיה והדפסה, "פרת המזומנים" של החברה ותחום שמהווה 25% מהכנסותיה השנתיות; מערכות מחשוב אישיות, הכוללות את חטיבת המחשבים האישיים וכן ייצור ופיתוח אביזרים וגאדג'טים אלקטרוניים לשימוש אישי - תחום המהווה כ-36% מהכנסות החברה; ומתן פתרונות טכנולוגיים הכולל אספקת שרתים, שירותי איחסון מידע ושירותי תוכנה לעסקים וחברות.

עד לפני כעשור, התבססה החברה בעיקר על תחום המדפסות והדיו. מאז הגעתו של הרד לכיסא המנכ"ל ב-2005, כל אחד מהיחידות העסקיות הללו הפכה רווחית יותר ותרמה ליציבות החברה. התוצאה היא שהכנסותיה השנתיות של החברה ב-4 השנים הפיסקליות האחרונות צמחו מ-80 מיליארד דולר ל-118.4 מיליארד דולר, והרווח למניה יותר משהכפיל עצמו. בנוסף, לאורך כל השנים הללו, HP עקפה או פגשה את תחזיות השוק.

אנליסטים אומרים עליו כי יש לו "חריפות שכלית מרשימה", אבל הוא לא מסתמך רק על כך ותמיד שומר על ערנות מול היריבים העסקיים. כמו-כן, אומרים עליו מקורבים שהוא מגלה בקיאות מדהימה בנתונים הפיננסיים של החברה בראשה הוא עומד. "השינויים ב-HP מאפשרים לה, בגיל 69, להישאר עם מזומן רב בקופה והכנסות צומחות", הוסיפה קאתי לסג'ק, סמנכ"לית הכספים של החברה.

כך, המניה נמצאת היום במחיר של 36.8 דולר, המשקף לחברה שווי שוק של 89 מיליארד דולר והאנליסטים חושבים כי תוכל עוד לעלות. מחיר היעד הממוצע שהם מציבים לה הוא כ-43 דולר ורובם מגדירים אותה כמניה דפנסיבית שמתאימה לימים הנוכחיים.

נתון נוסף המשחק לטובת HP הוא הגיוון הגיאוגרפי שלה. כ-60% מהכנסות החברה מקורן מחוץ לארה"ב, קווי המוצרים שלה פונים גם לשוק הצרכני וגם הארגוני, וכל אלה מאפשרים לה להיפגע פחות. מעניין גם לציין שמכפיל הרווח של HP נמוך מזה של מתחרתה הגדולה, Dell. מכפיל הרווח של HP בהתייחס לתחזיות 2010 הוא 8.2 לעומת 8.3 לדל.

ובכל זאת, הקניונים החצי ריקים מעיבים על מניית HP שמדורגת שלישית בתחום המחשוב האלקטרוני הצרכני (אחרי אפל ולקסמרק). כ-25% מהמכירות שלה נובעות ממוצרים צרכניים בהשוואה, למשל, ל-1% בלבד אצל IBM.

גלגל ההצלה הוא הבידול

הקפיצה הגדולה ברווחים ובשיעורי הרווח הגיעה עם הרכישה של EDS אל תוך חטיבת הפתרונות הטכנולוגיים של HP, שאפשרה לחברה להתחרות טוב יותר ב-IBM. העסק הממוזג תרם ל-43% מההכנסות וכמחצית מהרווח התפעולי ברבעון האחרון. "אני לא חושב ש-EDS, ללא HP, הייתה יכולה להגיע לביצועים כאלה". מעבר למטרות לטווח ארוך, בטווח הקצר HP מרוויחה מהתייעלות וחיתוך ההוצאות בשל הסינרגיה עם EDS. יש לזכור, כי את מימון העסקה ביצעה HP באמצעות הנפקת חוב בהיקף של כ-2 מיליארד דולר, חוב שנמצא במאזן של HP למרות שמעמדה הפיננסי הוא איתן.

על רקע ההאטה, הרד מציין כי "עתה זה הזמן לבדל את החברה מאחרים אצל לקוחותיה, למרות שזה לא דבר קל לעשות".