המדדים המובילים באירופה סגרו בעליות קלות: הפוטסי הוסיף 0.4%; קרדיט סוויס עלתה ב-12.3%; אטריום זינקה ב-12%

[למדור שוקי עולם] הדאקס הוסיף 0.2% ; שיעור האינפלציה באיטליה האט לקצב שנתי של 2.4% ; מדד SMI בלט בזינוק של 4% ; ברק אובמה מתכנן קיצוץ מיסים בסכום כולל של 310 מיליארד דולר ; שוקי אסיה ננעלו בעליות

בסיום המסחר בשבוע המסחר המלא הראשון של השנה נסגרו המדדים המובילים בבורסות אירופה בעליות שערים קלות, על רקע הנעילה החיובית של השווקים באסיה ובציפייה ליישום חבילת החילוץ של ברק אובמה, הנשיא הנבחר של ארה"ב, שיכנס לתפקיד ב-20 לינואר.

אובמה מתכנן מהלך של הורדת מיסים בהיקף של 310 מיליארד דולר, כחלק מחבילת חילוץ גרנדיוזית שנועדה להוציא את ארה"ב מהאיום של תקופה ארוכה של קיפאון כלכלי ודיפלציה. המהלך צפוי להוות 40% מתוכנית החילוץ שעשויה להגיע לסכום של 775 מיליארד דולר. כך מסרו גורמים רשמיים מהמפלגה הדמוקרטית. נראה כי מדיניות כלכלית שתעניק משקל רב להקלות מס עשויה לקבלת את תמיכתם של הרפובליקנים בסנאט ובקונגרס הדוגלים במדיניות של מינימום התערבות באורח חייו של האזרח האמריקני.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נכנעה אתמול (א') לבקשתם של מנהיגי המפלגה הסוציאלית נוצרית (CSU) להכניס סעיף של הקלות מס בחבילת החילוץ עליה הכריזה בנובמבר. מרקל נפגשת היום עם נציגי המפלגה הסוציאל דמוקרטית (SPD) ודנה איתם על מבנה תוכנית החילוץ.

סגן נשיא הבנק המרכזי האירופאי (ECB), לוקאס פאפאדומס, אמר במהלך סוף השבוע (שבת) כי התאוששות כלכלית בגוש האירו כנראה לא תתרחש השנה, ולכן על מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות לקחת בחשבון שיקולי אינפלציה ולהיערך לצמצום בשיעורי הריבית.

"התחזית הכלכלית מלאה באי-וודאות", אמר בראיון למגזין גרמני שפורסם היום. "לא מן הנמנע שסימני התאוששות יעלו רק ב-2010". אמר.

לאחר ששיעור בריבית באירופה הופחת ב-1.75% מאז אוקטובר, ל-2.5%, קובעי המדיניות ב-ECB נכנסים לשנה החדשה כשמופעל עליהם לחץ עצום להפחיתה אף יותר, על רקע המיתון העמוק בו שרוי האזור מזה 15 שנה. המכירות הקמעונאיות נפלו בדצמבר בחודש השביעי ברציפות, הייצור הצטמצם פלאים, וכן גם הצריכה הפרטית.

ישיבת הריבית הבאה של ה-ECB תתקיים ב- 15 בינואר. במחלקת המחקר של בנק לאומי סבורים כי הבנק המרכזי יפחית את הריבית מרמה של 2.5%, ל- 2%. "בהמשך 2009, אנו צופים כי הריבית תופחת אל מתחת לרף זה. מאידך ולמרות המצב הכלכלי הרעוע, נרשמו עליות שערים במדדי המניות המובילים ביבשת".

מדד פוטסי 100 של לונדון עלה ב-0.39% ; מדד דאקס 30 של גרמניה טיפס ב-0.22% ; מדד קאק 40 של צרפת עלה ב-0.31% ; מדד SMI של שוויץ בלט לחיוב בזינוק של 4%

בזירת המטבעות, האירו ירד ב-2.45% ל-1.3561 דולר לאירו, והליש"ט איבדה 0.27% ל-1.4496 דולר.

בזירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר שפורסם באיטליה הצביע על ירידה בקצב האינפלציה השנתית ל-2.4% מ-2.7%.

מדד אמון המשקיעים Sentix שפורסם היום בגוש האירו עלה במפתיע מרמה של 42.3- לרמה של 34.4- וזאת הודות להפחתות הריבית והתמריצים הפיסקאליים שביצעו ממשלות האזור.

מניות בכותרות

העיתון הגרמני דר שפיגל, פירסם בסוף השבוע כי היצרן הגרמני דיימלר המחזיק במותג מרדצס, הודיע כי הוא אינו מעוניין לרכוש את יצרנית המכוניות השבדית וולבו שנמצאת בבעלות של פורד .

מניות האנרגיה והכרייה ריכזו עניין על רקע התנדותיות במחיר הנפט שנסחר כעת סביב רמה של 46 דולר לחבית: BHP בילטון , ריו טינטו , רויאל דאטש של .

הבנק הגדול בשוויץ, UBS הודיע בשבוע שעבר כי מכר את חלקו בבנק אוף צ'ינה , וזאת לאחר שתקופת החסימה שלו למכירת המניות שנמשכה 3 שנים תמה היום. בעקבות מכירת כ-3.4 מיליארד מניות למשקיעים מוסדיים, הרוויחה UBS כ-400 מיליון דולר. "הבנק נותר מחוייב לקשריו העסקיים עם בנק אוף צ'יינה בפרט ולעסקיו בסין בכלל". בשנת 2005 שילם UBS 500 מיליון דולר בעבור 1.6% מהבנק השלישי בגודלו בסין.

הבנק השוויצרי קרדיט סוויס , שקונצרן כור תעשיות הישראלי שבשליטת נוחי דנקנר ומשפחות מנור ולבנת מחזיק בכ-3.4% ממניותיו, בלט היום בעליות חדות לאחר שדיווח בשבוע שעבר (ד') כי הסכים למכור חלק מעסקי ניהול נכסי המשקיעים העולמיים לאברדין ניהול נכסים (סימול: ADN.L בבורסה הראשית בלונדון) בתמורה להקצאת 24.9% ממניות אברדין.

ישראליות באירופה

חברת פרוטרום , העוסקת בייצור חומרי גלם ותמציות לתעשיית המזון ונסחרת במקביל בבורסות של לונדון, ניו יורק ות"א, הודיעה היום כי חתמה באמצעות החברה הבת פרוטרום אנגליה, על הסכם לרכישת נכסי ועסקי חברת Oxford Chemicals Limited הבריטית, בתמורה לכ-12 מליון דולר (8.25 מיליון ליש"ט), אשר תשולם עם השלמת הרכישה. מחזור המכירות של הפעילות הנרכשת בשנת 2007 הסתכם בכ-14 מיליון דולר ארה"ב (כ-10 מיליון ליש"ט). הרכישה תמומן באמצעות אשראי בנקאי לזמן ארוך.

אביגור זמורה, מנכ"ל פלייטק בעבר, משלים עוד שלב בהתנתקותו מהחברה. לפי הודעה שפרסמה ביום שישי האחרון פלייטק, מפתחת הפלטפורמות מבוססות התוכנה עבור אתרי הימורים מקוונים, זמורה יפרוש גם מכהונתו כדירקטור וימשיך לתפקד רק כיועץ לחברה, "דירקטוריון פלייטק אסיר תודה על תרומתו עד כה לחברה, ועל מחויבותו המתמשכת אליה", נכתב בהודעה.

מניית אטריום ריכזה עניין לאחר שמחלקת המחקר של כלל פיננסים מסרה כי "מתרבים הסימנים לכך שגזית תשיג שיפור משמעותי בחלק השלישי של הסכם ההשקעה באטריום". אטריום תבצע בסוף ינואר הנפקת זכויות במחיר של 7 אירו למניה, כאשר גזית גלוב וקרנות ההשקעה של סיטי העמידו התחייבות חיתומית למלוא ההנפקה בסך 300 מיליון אירו. בעוד מניית אטריום נסחרת בכ-2.7 אירו למניה, נראה כי ההתחייבות החיתומית תמומש במלואה וגזית גלוב תזרים את חלקה, כ-160 מיליון אירו לרכישת כ-23 מיליון מניות אטריום.