רשות המים לוועדה הממלכתית: נערכים לאפשרות של חורף שחון בצורה קיצונית

מעריכה כי היקף מחסור המים לסוף 2009 יעמוד על 80 מלמ"ק לשנה, לעומת 244 מלמ"ק לשנה בשנה שחונה ; "במצב המשברי בו אנו נמצאים, מוצע להשית איסורים גורפים לכלל המשתמשים בגינון, בהתאם למצב החורף"

ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים קיבלה ממנהל רשות המים, פרופ' אורי שני, תוכנית חירום מפורטת להתמודדות עם המשבר הנוכחי, תוך הצגת תרחישי בצורת שונים בשנה זו.

שני ציין במכתבו לחברי הוועדה כי "רשות המים אכן נערכת לאפשרות של חורף שחון בצורה קיצונית. החלטות בעניין זה יתקבלו לקראת סוף חודש ינואר, כאשר נדע מה כמות המשקעים עד אז, ונהיה עם יכולת חיזוי טובה יותר להמשך החורף. המסמך אינו כולל את כל הפעולות לחורף שחון במיוחד, שאלה טרם אושרו על-ידי הגורמים המוסמכים".

ברשות המים מעריכים כי היקף מחסור המים לסוף 2009 יעמוד על 80 מלמ"ק לשנה, לעומת 244 מלמ"ק לשנה בשנה שחונה. הצפי השנה לסך היצע כמות המים הוא 1,364 מלמ"ק לשנה, לעומת 1,200 מלמ"ק בשנה שחונה.

צפי הביקוש הכולל השנה הוא 1,444 מלמ"ק לשנה, מתוכם לבית ולתעשייה - 847 מלמ"ק לשנה, לחקלאות - 454 מלמ"ק לשנה, לטבע - 6 מלמ"ק לשנה ולמדינות שכנות - 137 מלמ"ק לשנה.

רשות המים ציינה כי בפועל, נשארו באוגר 45 מלמ"ק יותר מהמתוכנן עקב הירידה בצריכה החקלאית ובצריכה הביתית. הרשות תיארה שורה של פעולות שבכוונתה להמשיך לנקוט כדי לצמצם את הביקושים למים, ובהן קמפיין מסיבי בתקשורת, הקצאת מכסות מותנות לחקלאות של הקצאה בסיסית בתחילת השנה במערכת הארצית, בהיקף של 354 מלמ"ק בלבד (100 מלמ"ק פחות מההקצאה של 2008), הקצאה נוספת תינתן במהלך חודש מארס רק אם כמות המשקעים שהייתה במהלך החורף תאפשר זאת. נושא הפיצויים לחקלאים הוסדר בימים אלה.

רשות המים טוענת כי "מצב של היעדר שיתוף פעולה וחריגה מהקצאות יוצר סיכון של פגיעה קשה במקורות המי, שעלולה לגרום גם לפגיעה באפשרות לספק מים לשימושים קיומיים-חיוניים לבית באופן תקין".

רשות המים סבורה שיש לצמצם עד כדי הטלת איסור גורף על השקיית גינון. "במצב המשברי בו אנו נמצאים, מוצע להשית איסורים גורפים לכלל המשתמשים בגינון, בהתאם למצב החורף, בשני שלבים: בשלב ראשון - איסור השקיית דשא ופרחים עונתיים, בשלב שני - איסור השקיית גינון חורף".

פעולות נוספות להקטנת הפערים במשק המים: ייעול שימוש נוסף בתעשייה, שיתוף פעולה עם צה"ל לייעול השימוש במחנות הצבא והתקנת אביזרים חוסכי מים במבני ציבור.

לגבי פעולות להקמת מפעלי השבה של הפיכת שפכים מטופלים, שימוש חקלאי ושחרור מים שפירים בהמרה, ציינה רשות המים כי כמויות המים השפירים שיומרו בקולחים בשנת 2009 יוגדלו בכ-12 מלמ"ק.

במקביל, ציינה גם שורה של פעולות שנמצאו כבלתי-מתאימות ובהן: ביצוע הפסקות מים יזומות למשקי מים והפחתת לחצים.

בסיכום טוענים ברשות המים: "אם כמות הגשמים החורף תהיה ממוצעת, יידרש קיצוץ נוסף של כ-120 מלמ"ק מהמערכת החקלאית, התעשייתית, הביתית ומהמים המופנים לגינון. לא צפוי סיכון בשנתיים הקרובות להספקת מי שתייה".

הוועדה, בראשות השופט בדימוס פרופ' דן ביין ושני חבריה, פרופ' יורם אבנימלך ופרופ' יואב כסלו, מסרה: "הוועדה תתעמק במסמך המפורט ותתייחס אליו לפי מידת הצורך במסקנות הדו"ח הסופי. לוועדה שמורה הזכות לפנות לרשות המים בשאלות הבהרה ו/או לזמן את פרופ' שני לעדות נוספת. לוועדת החקירה הוגשו תוכניות אלטרנטיביות לטיפול במשבר המים על-ידי נציב המים לשעבר, מאיר בן מאיר וגבי שחם. הוועדה תעביר את התוכניות לתגובת רשות המים".