רוסיה מאיימת להקפיא את אירופה: ניתקה את כל אספקת הגז לאירופה העוברת דרך אוקראינה

רוסיה אישרה את הדברים, אך האשימה את אוקראינה, משום שהיא סגרה את הצינור האחרון שמוביל גז מרוסיה ; הונגריה הודיעה על שימוש במאגרי גז החירום שלה

פקידים אוקראינים בכירים אמרו היום (ד') כי רוסיה ניתקה את כל אספקת הגז מצינורות העוברים בשטחה של אוקראינה. זאת, בהמשך לשורה של צעדים שננקטו על רקע המחלוקת ההרסנית בין שתי המדינות, שכבר הותירה כמה מדינות ללא גז.

בעקבות הפסקת הזרמת הגז, הודיעה הונגריה כי היא תתחיל להשתמש במאגרי גז החרום שלה.

דובר מטעם נפטוגז, חברת האנרגיה לאומית האוקראינית, אמר כי מונופול הגז הרוסי, גזפרום, עצר הבוקר את כל העברת הגז לצרכנים האירופים. 80% מהגז הרוסי מועבר דרך אוקראינה. רוסיה אישרה את הדברים, אך האשימה את אוקראינה, משום שהיא סגרה את הצינור האחרון שמוביל גז מרוסיה.

מחלוקת הגז הטבעי בין רוסיה לאוקראינה הכתה את אירופה בכוח - היא השפיעה עד כה על 12 מדינות לפחות, כאשר עשרות אלפי בני אדם נותרו ללא אמצעי חימום, וממשלות נאבקות למצוא מקורות אנרגיה חליפיים. לפני ההודעה מהבוקר, בולגריה, יוון, מקדוניה, רומניה, קרואטיה, סרביה וטורקיה דיווחו על עצירה במשלוח הגז, בעוד שצרפת, גרמניה, אוסטרי, פולין והונגריה דיווחו על ירידה משמעותית באספקה מרוסיה.

רוסיה טוענת כי יש ברשותה מלאי מוגבל, משום שאוקראינה גונבת את הגז, ואילו אוקראינה מאשימה את רוסיה במחסור. נזכיר כי רוסיה הפסיקה ב-1 בינואר את כל משלוחי הגז לאוקראינה, משום ששתי המדינות לא הסכימו על המחיר. אוקראינה המשיכה להעביר לאירופה גז רוסי, אך הודתה כי הפנתה חלק מהגז שנעשה בו שימוש לשאיבה ואמרה כי זוהי חובתה של גזפרום.

נציין כי ניתוק הגז מגיע לאחר שגזפרום ונפטוגז הסכימו לחדש את המו"מ פנים אל פנים, ומנהל נפטוגז אמר כי הוא יטוס לשם כך למוסקווה.